Richard_F
M magnuslink skrev:
Jag har bara en kolfilterfläkt i dag och ingen genomföring i taket alls.
Så jag kommer att behöva göra hål i innertaket och yttertaket.

Är mest orolig för genomföringen i ytttertaket och att det verkligen ska bli tätt där sen. Men det kanske inte är så komplicerat. Har ni andra gjort den delen också, eller redan haft ett befintligt hål med huv att ansluta till?
Jag var också nervös för att ta hål i yttertaket.

Köpte denna
https://ventilation.se/sv/products/takhuv-125160-isolerad-svart

Det var ganska lätt och peppar, peppar… efter ett drygt år finns inga tecken på läckage, trots snöstormar, skyfall mm.
 
Richard_F Richard_F skrev:
Jag var också nervös för att ta hål i yttertaket.

Köpte denna
[länk]

Det var ganska lätt och peppar, peppar… efter ett drygt år finns inga tecken på läckage, trots snöstormar, skyfall mm.
Aha, stort tack, Richard. Det svåra är att veta alla olika delar som behövs och vad man ska köpa. Hade du någon guide att utgå ifrån för att hitta rätt material som behövdes?
 
Richard_F
M magnuslink skrev:
Aha, stort tack, Richard. Det svåra är att veta alla olika delar som behövs och vad man ska köpa. Hade du någon guide att utgå ifrån för att hitta rätt material som behövdes?
Nope.
Jag fick söka och läsa mig fram. Utöver fläkt och takhuv så var det några meter rör, ett par böjar med olika vinkel, isolermatta, rensluckor, ljuddämpare, mm

Beställde det mesta tillsammans med huven. Byggvaruhusen i närheten fick besökas för att få rätt på böjarna och dess vinklar.
 
Hur har ni som kör med extern motor gjort med styrning? Jag är sugen på en sån här lösning och skulle helst vilja dels kunna styra fläkten med en manöverpanel i köket och dels kunna reglera husets ventilation med Homeassistant. (Ledsen om jag kapar tråden)
 
Richard_F
fatsug fatsug skrev:
Hur har ni som kör med extern motor gjort med styrning? Jag är sugen på en sån här lösning och skulle helst vilja dels kunna styra fläkten med en manöverpanel i köket och dels kunna reglera husets ventilation med Homeassistant. (Ledsen om jag kapar tråden)
Fjäråskupan erbjuder uppkoppling via Blåtand som går att styra fläkten med. Oklart om du får in den HA.
Den har även ett ventilationsläge så att den startar på låg hastighet en gång i timmen och kör en bestämd tid. Jag har satt den till 5 min /timme och upplever att det gör skillnad (har bara självdrag för övrigt).

Beställde även att kåpan ska vara förberedd för att kopplas ihop med FTX, så att ett framtida FTX får signal när köksfläkten går. Tror inte den funkar omvänt men det har jag inte kollat upp.
 
Richard_F Richard_F skrev:
Fjäråskupan erbjuder uppkoppling via Blåtand som går att styra fläkten med. Oklart om du får in den HA.
Den har även ett ventilationsläge så att den startar på låg hastighet en gång i timmen och kör en bestämd tid. Jag har satt den till 5 min /timme och upplever att det gör skillnad (har bara självdrag för övrigt).

Beställde även att kåpan ska vara förberedd för att kopplas ihop med FTX, så att ett framtida FTX får signal när köksfläkten går. Tror inte den funkar omvänt men det har jag inte kollat upp.
Tack för snabbt svar. Det där låter visserligen bra, men jag har tänkt mig att koppla in en 0-10v dimmerpuck som ett mellansteg men då inbillar jag mig att jag behöver koppla 0-10v-utgången från själva köksfläktsenheten till dimmerpucken och jag har inte sett att någon tillgänglig dimmerpuck har en sådan ingång. Kanske missar jag något dock.
Bor också i ett hus med självdrag där vi har klart undermålig ventilation.
 
Richard_F Richard_F skrev:
Nope.
Jag fick söka och läsa mig fram. Utöver fläkt och takhuv så var det några meter rör, ett par böjar med olika vinkel, isolermatta, rensluckor, ljuddämpare, mm

Beställde det mesta tillsammans med huven. Byggvaruhusen i närheten fick besökas för att få rätt på böjarna och dess vinklar.
Hej, igen!

Jag planerar nu att göra detta under semestern och tror att jag fått koll på det mesta.
Ett par frågor dock, om du har möjlighet att svara.

När ventilationsrören kommer upp ur innertaket på vinden så tänker jag mig en 90 graders böj och sen en ljuddämpare. Därefter själva fläkten, Systemair kvk. Efter fläkten, ytterligare en ljuddämpare och sen en 90 graders böj så att nästa rör kan gå rakt upp genom taket.

Låter detta rimligt?
 
Richard_F
M magnuslink skrev:
Hej, igen!

Jag planerar nu att göra detta under semestern och tror att jag fått koll på det mesta.
Ett par frågor dock, om du har möjlighet att svara.

När ventilationsrören kommer upp ur innertaket på vinden så tänker jag mig en 90 graders böj och sen en ljuddämpare. Därefter själva fläkten, Systemair kvk. Efter fläkten, ytterligare en ljuddämpare och sen en 90 graders böj så att nästa rör kan gå rakt upp genom taket.

Låter detta rimligt?
Bortsett från ljuddämparen efter fläkten så är det så jag gjorde.
Satte även dit rensluckor mellan 90 graders böjen och ljuddämparen samt efter fläkten. Efter 1,5 år har jag inte nyttjat dessa men de finns där.
Typ dessa satte jag på ett t-rör.
Renslock
 
Richard_F Richard_F skrev:
Bortsett från ljuddämparen efter fläkten så är det så jag gjorde.
Satte även dit rensluckor mellan 90 graders böjen och ljuddämparen samt efter fläkten. Efter 1,5 år har jag inte nyttjat dessa men de finns där.
Typ dessa satte jag på ett t-rör.
Renslock
Aha, bra att veta!

Jag har fått offert från hantverkare för detta jobb. Bara materialet skulle gå på 25000 kr. Då ingår inte köksfläkt. Enligt mina beräkningar bör man kunna landa på halva det priset. Fläktmotorn, drygt 6000 kr, takhuv ca 2500 kr och sen lite rör och kopplingar samt isoleringsmaterial m.m Totalt 10-15 000 kr. Hoppas jag inte missat någon väsentligt.
 
Richard_F
Exklusive motor och kåpa så landade jag på ca 7000 och då finns lite delar kvar i ”bra att ha hyllan”. Blev kanske 1000 i trä- och skivmateriel för att anpassa på vinden också. Jag köpte motor och kåpa från fjäråskupan så de var dyrare än ditt alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.