Hej,

Jag har en bit mark, där jag tänkt gräva. Marken är redan känd att det föreligger jordsmitta, pga att det är ett gammalt bruk på fastigheten. Det är oklart varför vi ska konstatera detta på nytt kan jag tycka, men så är det.

Jag har fått tillstånd från Länsstyrelsen men kommunen kräver att jag lämnar in prover till ett ackrediterat labb. Det kan handla om arsenik och annat trevligt.

Jag tänkte först göra proverna med en spade först och måste utföra dessa prover på 5 ställen. Är det säkert att gräva i marken 45 cm med en spade, utan att man själv tar nån skada? Är detta säkert att utföra? och under vilka förutsättningar? Är jag bara orolig i onödan?

Mvh
Erik
 
Claes Sörmland
Vad menar du med "jordsmitta"? Normalt menar man ett smittoämne som kan spridas via jorden så att det infekterar något, t ex gröda i jordbruket. Finns väl exempel på att människor kan smittas om man gräver upp gamla mjältbrandsgravar. Är det jordsmitta för gröda det handlar om ska du inte vara orolig med att sätta spaden i en gammal mjältbrandsgrav är no no.
 
Smitta är väl en levande kultur i
t ex varelser och allt levande som vi inte tål.

Här pratar vi väl om förorenad jord med nåt som hamnar under gifter,
eller ämnen som levande varelser inte tål, kortsiktigt eller i längden.
 
Här behövs förtydliganden. Det är väl inte fråga om "smitta", utan föroreningar i marken?
Om du tittar i din länsstyrelses EBH-karta (använd sökfunktionen på lansstyrelsen.se), vad står det om din fastighet? Riskklass? Är det gjort någon förstudie på marken och dess föroreningar, eller är det enbart en teoretisk misstanke om att det kan finnas föroreningar eftersom det har bedrivits misstänkt miljöskadlig verksamhet på fastigheten?

Varför tänker du gräva? Ska du bygga något eller göra något annat på eller i marken?

I de flesta fall när det ska utredas om ett markområde är förorenat, anlitas antingen en miljökonsult eller en kommunal miljöingenjör (eller motsvarande), som gör bedömningar om var det ska tas prover, på vilka djup och i vilka typer av mark/vatten, samt vad labbet ska analysera i jordproverna. Jag har aldrig hört talas om att en privatperson själv gräver provgropar med spade, för att sedan på egen bekostnad skicka jordprover till labb. Inte minst för att det är sjukt dyrt! I de flesta fall brukar man vilja leta efter en ansvarig verksamhetsutövare som kan betala kalaset (enligt principen förorenaren betalar), och finns ingen sådan brukar man söka bidrag från Naturvårdsverket. Hittas föroreningar över vissa gränsvärden, måste de förorenade materialen grävas upp och köras till deponi för Farligt Avfall, och det blir också dyrt eftersom det inte finns så många sådana i Sverige.

Jag föreslår nya samtal med både kommunens miljöförvaltning och länsstyrelsen.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.