Logad Logad skrev:
...
CTC är lite lustiga med sina användargränssnitt, de är inte helt intuitiva. Som att elspets går in beroende på deltatemperaturen i värmepumpens laddkrets.
Ja, det känns som att relaterade inställningar är utspridda över minst tre olika undermenyer på olika ställen.

Men vad som är värre är att deras lösning är alldeles för klumpig, jag är t o m tveksam till om den ens kommer att spara några kronor i slutändan. Den har ju bara två lägen: från och till. Den skulle ju behöva interpolera och finjustera effekten i förhållande till kommande elpris och naturligtvis ta yttertemperaturen i beräkning. Och självklart lära av historiska data hur snabbt huset kyls av vid olika temperaturer, osv så den kan kontra en kommande dyr och/eller kall period med att förvärma. Inget av det här är raketforskning, direkt. Att den kan höja börvärdet 1-5 grader när det är "billigt" för att sen slå av totalt när det är "dyrt" är så primitivt att det är svårt att ta på allvar.
 
  • Gilla
QuasiMadDboy
  • Laddar…
H HansomeHanson skrev:
Ja, det känns som att relaterade inställningar är utspridda över minst tre olika undermenyer på olika ställen.

Men vad som är värre är att deras lösning är alldeles för klumpig, jag är t o m tveksam till om den ens kommer att spara några kronor i slutändan. Den har ju bara två lägen: från och till. Den skulle ju behöva interpolera och finjustera effekten i förhållande till kommande elpris och naturligtvis ta yttertemperaturen i beräkning. Och självklart lära av historiska data hur snabbt huset kyls av vid olika temperaturer, osv så den kan kontra en kommande dyr och/eller kall period med att förvärma. Inget av det här är raketforskning, direkt. Att den kan höja börvärdet 1-5 grader när det är "billigt" för att sen slå av totalt när det är "dyrt" är så primitivt att det är svårt att ta på allvar.
Kan inte annat än hålla med. Som det är nu måste man meka med inställningarna och reglersystem för golvvärmen parallellt systemen pratar inte med varandra och det ena kan lätt omintetgöra ev besparingar. En integrerad lōsning måste fram
 
Upptäckte idag att när pumpen växlar från högpris till lågpris att det är elpatronen som gör jobbet. Detta blir ingen besparing. Löste detta med att sätta effekten till 0 för elpatronerna. Får se om det gör någon skillnad...
Digital display visar inställningar på svenska för uppvärmning: temperaturvärden för stopp, start, och SmartGrid-funktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital kontrollpanel för värmeinställningar med olika parametrar visade på skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har använt denna "optimering" sedan i december i så måtto att elpatronen blockeras vid högt pris. Eldar I kamin istället vid behov. Men nu sedan ett par dagar (28 mars) uppdateras inte spotpriserna. Har fastnat på 214748, 36 kronor per kWh!! Pumpen är online, kan övervaka via appen. cTc ger klent med råd.

Funkar det för er andra med nedladdning av spotpriser?
 
T Torparbjörn skrev:
Har använt denna "optimering" sedan i december i så måtto att elpatronen blockeras vid högt pris. Eldar I kamin istället vid behov. Men nu sedan ett par dagar (28 mars) uppdateras inte spotpriserna. Har fastnat på 214748, 36 kronor per kWh!! Pumpen är online, kan övervaka via appen. cTc ger klent med råd.

Funkar det för er andra med nedladdning av spotpriser?
Har du fått igång uppdateringen av spotpriserna?

Jag har en i255 som bara visar ett streck för aktuellt elpris och går man in och kollar på grafen aå är det spotpriser från den 26:e
 
B blatummen skrev:
Har du fått igång uppdateringen av spotpriserna?

Jag har en i255 som bara visar ett streck för aktuellt elpris och går man in och kollar på grafen aå är det spotpriser från den 26:e
I måndags fick jag besked från cTc att det är dom som har något fel i sina system. Felsökning pågår. Finns en liten notering på cTc hemsida.

https://ctc.se/vanliga-fragor-svar
 
  • Gilla
blatummen
  • Laddar…
Nu har CTC lagt upp ny mjukvara som löser felet med uppdateringen av spotpriserna.

Mjukvarurelease 20230413
Uppdaterad logik för att ladda ner elpriser via myUplink.
 
  • Gilla
Halvskåningen och 1 till
  • Laddar…
Nu fick jag äntligen tummen ur och laddade ner den här. Två riktigt goda nyheter: Den går att ladda ner direkt från nätet utan usb-sticka, och de har fixat buggen att prisdiagrammet inte syntes med remote-skärmspegling. Bättre sent än aldrig. :giggle:
 
  • Gilla
Halvskåningen
  • Laddar…
Nu har CTC lagt upp ny mjukvara

Version 20240410​

- Some improvements were made on the software of the EcoZenith i255 in order to
improve the efficiency.
- Be aware that the combination CTC EcoZenith i255 and CTC EcoZenith i360 is not
possible.
 
  • Gilla
HansomeHanson
  • Laddar…
Märkligt att de inte skickar ut nåt mail, jag är ändå på deras lista. Undrar om det här fixar problemet att den inte har fått kontakt med sin server senaste veckan…
 
Japp, efter uppdatering så fick jag åter kontakt med servern.
 
  • Gilla
HansomeHanson
  • Laddar…
De verkar ha rejäla problem med sin mjukvara … undrar när vi ska få en riktigt OTA 🙄
 
Får se hur länge det dröjer innan denna version tappar kontakten med myUplink. 🤣
 
  • Haha
  • Gilla
HansomeHanson och 1 till
  • Laddar…
Jag har lite samma problem. Hur gör ni för att uppdatera till senaste versionen? Jag har tappat kontakten men min och saknar IP adress så den kan inte koppla upp. När det började strula så bröt jag bara strömmen en stund sen fungerar det. Nu har jag testat att bryta ström, koppla ur kabeln till nätverket, startat om nätverket.
Jag tar gärna emot tips på hur man kan göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.