Hej!

Bilden visar en betongbalk i krypgrunden under ett 70-talshus. Den har några tunna längsgående sprickor och jag är orolig över att den ska brytas ner ytterligare med risk för sättning eller ras. Hur fixar man den här typen av skada och vad kan det kosta?

Tacksam för svar!
 
  • Betongbalk med sprickor i krypgrund under ett hus från 70-talet, tydligt skadad och kräver reparation för att förhindra vidare försämring eller ras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en spjälkskada pga rostande armering.
Skadad betong behöver tas bort, armering rengöras och eventuellt kompletteras. Pris är svårt att säga. Den som gör lagningen bör ha gjort detta innan så att den verkligen blir ordentligt gjord
 
  • Gilla
citadel och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för underlag därinne? Är det fast/berg så skulle du kunna gjuta en ny plint till vänster om den nuvarande och lägga tyngden på denna istället. Då behöver du bara knacka bort löst och pensla på roststopp på den nuvarande.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
B Boxer63 skrev:
Det är en spjälkskada pga rostande armering.
Skadad betong behöver tas bort, armering rengöras och eventuellt kompletteras. Pris är svårt att säga. Den som gör lagningen bör ha gjort detta innan så att den verkligen blir ordentligt gjord
Tack för svar!

Det låter klokt att någon erfaren bör göra lagningen, för att det ska bli gjort på ett bra och säkert sätt (för den som utför lagningen). Dessutom är det kanske viktigt ur ett försäkringsperspektiv. Bör man kanske även ta med en byggnadsingenjör som kan utvärdera det hela?

Skulle du våga dig på en gissning mellan tummen och armbågen på vad en sån här sak skulle kunna kosta? Är det 5000 eller 100000? Bilden är från besiktningen av en villa som vi skrivit kontrakt på (med besiktningsklausul).
 
I InsidersUnited skrev:
Vad är det för underlag därinne? Är det fast/berg så skulle du kunna gjuta en ny plint till vänster om den nuvarande och lägga tyngden på denna istället. Då behöver du bara knacka bort löst och pensla på roststopp på den nuvarande.
Tack för svar!

Jag har inte tillgång till villan, men det är inte berg. Det är löst material men kanske med betong under.
 
Pruta en lite högre summa på det och hitta någon ur bekantskapskretsen med kunskap och gör det själv.
 
  • Gilla
citadel
  • Laddar…
Nu är jag verkligen inte expert på krypgrunder och betongbalkar men jag skulle undra över skicket på resten av balkarna och varför armerigen rostar. Betongen har karbonatiserat hela vägen in till armeringen vilket gör att rostskyddet försvinner. Detta är vanligtvis inte ett problem i en torr miljö som ett bjälklag inomhus. I en utsatt miljö så som en balkongplatta eller Slussen i Stockholm så brukar man riva skiten och bygga nytt.
Är denna krypgrund en så fuktbelastad miljö att armeringen spränger sönder betongen efter 50 år?
 
  • Gilla
citadel
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Nu är jag verkligen inte expert på krypgrunder och betongbalkar men jag skulle undra över skicket på resten av balkarna och varför armerigen rostar. Betongen har karbonatiserat hela vägen in till armeringen vilket gör att rostskyddet försvinner. Detta är vanligtvis inte ett problem i en torr miljö som ett bjälklag inomhus. I en utsatt miljö så som en balkongplatta eller Slussen i Stockholm så brukar man riva skiten och bygga nytt.
Är denna krypgrund en så fuktbelastad miljö att armeringen spränger sönder betongen efter 50 år?
Ja, det är lite det jag har oroat mig för. Men man kan också tänka att det handlar om en mer lokal fuktbelastning, det ser lite ut så på betongen (fast jag är ingen expert på varken betong, fuktskador eller karbonatisering).
 
Både besiktningsmannen och ChatGPT tycker att detta är något som bör åtgärdas snarast.

Jag skulle vilja göra en rimlig prutning, men jag har ingen aning om vad det skulle kunna vara. Jag vill inte föreslå ett belopp som är större än vad det kostar att åtgärda.
 
R
Rimligt avdrag 30-50tkr skulle jag se det som..
 
  • Gilla
citadel
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Rimligt avdrag 30-50tkr skulle jag se det som..
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.