Tanken är att jag skall isolera mitt 30kvm kallgarage inför vintern. Behöver inte vara superbra värden osv. Alltså enkelt och billigt. Tips mottages gärna på olika tillvägagångssätt.
 
Tomture61
S Stezover skrev:
Tanken är att jag skall isolera mitt 30kvm kallgarage inför vintern. Behöver inte vara superbra värden osv. Alltså enkelt och billigt. Tips mottages gärna på olika tillvägagångssätt.
Klimatskärmen (tak - ytterväggar) ser mycket olika ut mellan en byggnad som är byggd för att vara oisolerad vs en som är tänkt att isoleras .

Isolerad : Ytterpanel - läkt - vindduk/utegips - isolering+bärande reglar - ångbroms/diffspärr - ev. reglar för elinstallation - byggskivor .
Obs , mellan ytterpanel och vindduk måste en luftspalt finnas som är öppen för "vinden" att kunna vädra ut

Ang taket är det samma sak , det måste finnas lösningar för självdrag i konstruktionen .

Du ger ingen info om hur ditt garage är konstruerat !
 
  • Gilla
Stezover
  • Laddar…
Sänder dig bilder på garagets innerväggar.
 
  • Garagets innerväggar med synliga kablar, en hylla och olika verktyg och utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garagets innervägg med träpanel, en vit dörr med ett cykelkugghjul på, en hylla med brädor och en brandsläckare på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Ovanligt med plywood på utsidan , är detta ytterpanelen på garaget 🤔
Du kan inte ha elkabel utan elrör i väggen , när du spikar igen det .
Plus du måste anlita en elektriker till din el 😄
Eltejp till 230 är inte hälsosamt .
 
Redigerat:
Ja det är stomme sedan spikat playwood på utsidan och estetisk panel utanpå playwooden. Kan man fylla dessa fackverk med någon isolering? Någon typ av cellplast eller dylikt? Regla på insidan och montera plast och playwood på insidan?

Ja elen är inte korrekt 😅 skall korrigera inom kort. Skall dra plastslang innan jag stänger väggen.
 
Tomture61
S Stezover skrev:
Ja det är stomme sedan spikat playwood på utsidan och estetisk panel utanpå playwooden. Kan man fylla dessa fackverk med någon isolering? Någon typ av cellplast eller dylikt? Regla på insidan och montera plast och playwood på insidan?

Ja elen är inte korrekt 😅 skall korrigera inom kort. Skall dra plastslang innan jag stänger väggen.
Ska du isolera så kör sten eller glasull ej cellplast .
Det blir ej en korrekt utförd isolering iom att utrymmet för isoleringen blir så tät .
Skippa plast på insidan .
Iom att ytterväggen är så tät så behöver du enbart byggskivor på insidan .
 
Vad är det värsta som kan hända? Men om man har jämn temp 10-12 grader på vinter och 18-20 på sommaren?
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ska du isolera så kör sten eller glasull ej cellplast .
Det blir ej en korrekt utförd isolering iom att utrymmet för isoleringen blir så tät .
Skippa plast på insidan .
Iom att ytterväggen är så tät så behöver du enbart byggskivor på insidan .
 
Tomture61
S Stezover skrev:
Vad är det värsta som kan hända? Men om man har jämn temp 10-12 grader på vinter och 18-20 på sommaren?
Det värsta som kan hända är att du får in fukt bakom ytterpanelen , men fukten har ingenstans att ta vägen förutom in i virket .
Men nu är ju garaget redan byggt som det är , bara att gilla läget .
 
Är det bakljusglas till en 911…?
 
A A bygg skrev:
Är det bakljusglas till en 911…?
Vet ej
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Det värsta som kan hända är att du får in fukt bakom ytterpanelen , men fukten har ingenstans att ta vägen förutom in i virket .
Men nu är ju garaget redan byggt som det är , bara att gilla läget .
Okey, tack för tipset iaf
 
RoTe
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du kan inte ha elkabel utan elrör i väggen , när du spikar igen det .
Kan man väl alldeles utmärkt, dom flesta länderna bortanför Sverige har så.
 
Tomture61
RoTe
Tomture61 Tomture61 skrev:
Svårt att tro att elsäkerheten är lika i alla länder bortanför Sverige .
Mm för vi är bästaste landet i vääärlden.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ska du isolera så kör sten eller glasull ej cellplast .
Det blir ej en korrekt utförd isolering iom att utrymmet för isoleringen blir så tät .
Skippa plast på insidan .
Iom att ytterväggen är så tät så behöver du enbart byggskivor på insidan
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ska du isolera så kör sten eller glasull ej cellplast .
Det blir ej en korrekt utförd isolering iom att utrymmet för isoleringen blir så tät .
Skippa plast på insidan .
Iom att ytterväggen är så tät så behöver du enbart byggskivor på insidan .
Skulle inte PIR-isolering fungera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.