Kan jag söka bygglov utan att söka strandskyddsdispens för komplementbyggnad på strandskyddade delen av min fastighet om jag ansöker om att lägga komplementbyggnaden mer än 25 meter från vattnet och mindre än 15 meter från huvudbyggnaden.
Det finns ingen tomplatsavgränsning på min fastighet. Det finns bara villkorat i bygglovet att jag måste sätta en häck eller staket på strandskyddslinjen, som är ca 2,5 meter från huset!
Någon som har erfarenhet?
 
  • Gilla
Jim N
  • Laddar…
Varför skulle du inte söka dispens för strandskyddet?
 
Vi sökte både och och fick bygglov men det överklagades av länsstyrelsen- beroende av strandskyddet.
 
S saltet skrev:
Vi sökte både och och fick bygglov men det överklagades av länsstyrelsen- beroende av strandskyddet.
Hade ni sökt för att lägga det mer än 25 meter från vattnet och mindre än 15 meter från huvudbyggnaden? Sökte ni utan att söka strandskyddsdispens? Vad ska ni göra nu?
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Varför skulle du inte söka dispens för strandskyddet?
För att jag har uppfattat att det inte behövs sökas strandskyddsdispens om det ligger mer än 25 m från vattnet och mindre än 15 meter från huvudbyggnaden.
 
Z zannaz skrev:
Hade ni sökt för att lägga det mer än 25 meter från vattnet och mindre än 15 meter från huvudbyggnaden? Sökte ni utan att söka strandskyddsdispens? Vad ska ni göra nu?
Vi la ner projektet. Såg ingen möjlighet till godkännande.
Vi var längre från stamhuset än 25 m men mer än 15 m från stranden.
 
S saltet skrev:
Vi la ner projektet. Såg ingen möjlighet till godkännande.
Vi var längre från stamhuset än 25 m.
Oki!
 
En duktig handläggare upplyser alltid om vilka andra tillstånd som behövs, ansvaret ligger dock alltid på sökande att alla tillstånd finns. Varit med och städat upp efter en stadsarkitekt som inte upplyste om strandskyddet, det var inte roligt för varken kommunen eller stugägarna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Z zannaz skrev:
Kan jag söka bygglov utan att söka strandskyddsdispens för komplementbyggnad på strandskyddade delen av min fastighet om jag ansöker om att lägga komplementbyggnaden mer än 25 meter från vattnet och mindre än 15 meter från huvudbyggnaden.
Det finns ingen tomplatsavgränsning på min fastighet. Det finns bara villkorat i bygglovet att jag måste sätta en häck eller staket på strandskyddslinjen, som är ca 2,5 meter från huset!
Någon som har erfarenhet?
Om det inte finns någon beslutad tomtplats så behövs strandskyddsdispens (7 kap. 17 punkt 2, MB). Det undantag du tänker på gäller också bara i vissa län.
Du kan för övrigt bortse från villkoret i bygglovet, det har inte lagstöd (om det är ett beslut enligt PBL, om det är äldre regler vet jag inte.)
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Contrefort Contrefort skrev:
Du kan för övrigt bortse från villkoret i bygglovet, det har inte lagstöd (om det är ett beslut enligt PBL, om det är äldre regler vet jag inte.)
Håller med, det saknas lagstöd för att häck eller staket ska hållas på strandskyddslinjen genom reglering i bygglov. Med det gör TS som TS vill eftersom bygglovet slutar att gälla så fort åtgärden lovet gäller är genomförd.

Sen finns ju också strandskyddet och där kan väl att ta bort en befintlig häck eller ett staket inom strandskyddat område ses som att det kräver strandskyddsdispens? Jag tänker på 7 kap 15 § punkt 2 och 4 miljöbalken. Alltid svårtolkade förbud.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med, det saknas lagstöd för att häck eller staket ska hållas på strandskyddslinjen genom reglering i bygglov. Med det gör TS som TS vill eftersom bygglovet slutar att gälla så fort åtgärden lovet gäller är genomförd.

Sen finns ju också strandskyddet och där kan väl att ta bort en befintlig häck eller ett staket inom strandskyddat område ses som att det kräver strandskyddsdispens? Jag tänker på 7 kap 15 § punkt 2 och 4 miljöbalken. Alltid svårtolkade förbud.
Vi har precis börja bygga och inte satt upp staket eller häck ännu. Så här står det i bygglovet, se bif bild. Bygglovsvillkor med text som anger krav på varaktig tydlig avgränsning, som exempelvis staket, samt information om tekniskt samråd och handläggningsavgift på 25 441 kronor.
 
Claes Sörmland
Z zannaz skrev:
Vi har precis börja bygga och inte satt upp staket eller häck ännu. Så här står det i bygglovet, se bif bild. [bild]
Skakigt villkor i bygglovet. Villkoret är inte preciserat och det gäller en fråga som regleras i miljöbalken och inte i PBL. Villkor måste alltså ha direkt stöd i PBL. Hur kan man ens avgöra vid t ex slutbeskedet om ni har uppfyllt villkoret? Troligen kan ni bortse från detta villkor om ni inte vill ha staket, gärdesgård eller häck vid "aktuell tomtplats".

Läs mer om villkor här:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nde/handlaggning/beslut-om-lov/villkor-i-lov/

Obegripligt varför man som tjänsteman är ute i tassemarkerna med olagligheter av denna typ.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skakigt villkor i bygglovet. Villkoret är inte preciserat och det gäller en fråga som regleras i miljöbalken och inte i PBL. Villkor måste alltså ha direkt stöd i PBL. Hur kan man ens avgöra vid t ex slutbeskedet om ni har uppfyllt villkoret? Troligen kan ni bortse från detta villkor om ni inte vill ha staket, gärdesgård eller häck vid "aktuell tomtplats".

Läs mer om villkor här:

[länk]

Obegripligt varför man som tjänsteman är ute i tassemarkerna med olagligheter av denna typ.
Jag har tidigare sökt strandskyddsdispens för infart, parkering och markhöjning och fått avslag pga villkoret i bygglovet. Dokument med tidigare beslut från byggnadsnämnden kring bygglov och strandskyddsdispens, samt motivering av avslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
På vilket sätt har det juridiskt skakiga villkoret i bygglovet med avslaget att göra? Jag förstår inte.
 
Z zannaz skrev:
Jag har tidigare sökt strandskyddsdispens för infart, parkering och markhöjning och fått avslag pga villkoret i bygglovet.[bild]
Kan vi få se hela motiveringen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.