Ja och det är ju jättebra att såga i. Drar likheter till asbest...

Jag hade gärna sett prisvärda cellglas murblock som alternativ till lättbetong. Diffusionstäthet och bra bärförmåga har sina fördelar.

Sen är ju inte glas utan åldringsrörlighet heller så test av långtidslast hade varit intressant.
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
C
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag hade gärna sett prisvärda cellglas murblock som alternativ till lättbetong.
Fick förresten förklarat för mig av Foamglas (för övrigt extremt serviceinriktade) representant varför blocken är så dyra. Tydligen är tillverkningsprocessen sådan att man i princip tar glas och "bakpulver" och stoppar in i en ugn, och ut kommer oformliga klumpar av cellglas. Sedan får man luska hur hur man skall såga varje klump till olika block på det mest optimala sättet. Säkert också därför de säljs i så överdrivet många olika dimensioner.

Likheten med asbest är jag inte riktigt med på? Glas är ju inte fibröst.
 
C cpalm skrev:
Fick förresten förklarat för mig av Foamglas (för övrigt extremt serviceinriktade) representant varför blocken är så dyra. Tydligen är tillverkningsprocessen sådan att man i princip tar glas och "bakpulver" och stoppar in i en ugn, och ut kommer oformliga klumpar av cellglas. Sedan får man luska hur hur man skall såga varje klump till olika block på det mest optimala sättet. Säkert också därför de säljs i så överdrivet många olika dimensioner.

Likheten med asbest är jag inte riktigt med på? Glas är ju inte fibröst.
Om du sågar cellglas blir det som ett mikroskopiskt pulver av glassplitter. Inte riktigt samma sak men ändå. Är väl lite oklart om det är skadligt eller inte
 
Rickard.
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Om du sågar cellglas blir det som ett mikroskopiskt pulver av glassplitter. Inte riktigt samma sak men ändå. Är väl lite oklart om det är skadligt eller inte
Jag kan säga med stor säkerhet att det inte är bra att andas in precis som med så mycket annat men man nog inte ska överdriva risken.
Man sågar det enkelt med handsåg och gör man det så hamnar typ allt bara i en hög under och det yr inte runt i luften, särskilt inte utomhus. I mitt fall har vi alltid klistrat det med smält asfalt och där tillkommer det enligt mig betydligt större risker.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag kan säga med stor säkerhet att det inte är bra att andas in precis som med så mycket annat men man nog inte ska överdriva risken.
Man sågar det enkelt med handsåg och gör man det så hamnar typ allt bara i en hög under och det yr inte runt i luften, särskilt inte utomhus. I mitt fall har vi alltid klistrat det med smält asfalt och där tillkommer det enligt mig betydligt större risker.
Inte kopplat till sågning men jag fick ett lass skumglasgrus levererat på tomten. Det dammade ganska bra när det tippades. Chauffören sa två saker, att han måste köpa nya strumpor hela tiden och att han blödde näsblod väldigt ofta. Så det är väl inte helt nyttigt med dammet som bildas.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nu har jag läst den, puh. Slutsats. Bygg med EPS och dimensionera efter långtidslast

Fukttestet där står det väldigt lite om det är med ytfukt och hur mättningen ser ut genom tjockare skikt. Hade varit intressant.
För att det ska vara vettigt måste man göra samma test med alla material, långtidslast, fuktupptagning, U-värde. Nu har man inte gjort det och bara antar lite saker.

Man skulle nog också jämfört med leca och lättbetong. För det går ju att bygga grundbalken och ställa den på pelare av lättbetong/foamglass och bara isolera mellan med billigare isolering.

Nästa steg är väl att faktiskt jämföra miljöavtrycket för isoleringsmaterialen över tid. Och inte bara gå på foamglass marknadsföringsblad
Jag drar en annan slutsats: Undvik EPSn om du kan! Den är mjuk, suger fukt o krymper. Den är billig men en produkt med inbyggda risker. Så läser jag undersökningen.

Personligen vill jag inte snåla på grunden. Den går aldrig att byta i efterhand, som en vägg eller ett tak. Den extra investeringen är som att välja ett par bra stövlar, om jag ska vara länge ute i blött o kallt väder. Inget jag ångrar…
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
B Beckborg skrev:
Jag drar en annan slutsats: Undvik EPSn om du kan! Den är mjuk, suger fukt o krymper. Den är billig men en produkt med inbyggda risker. Så läser jag undersökningen.

Personligen vill jag inte snåla på grunden. Den går aldrig att byta i efterhand, som en vägg eller ett tak. Den extra investeringen är som att välja ett par bra stövlar, om jag ska vara länge ute i blött o kallt väder. Inget jag ångrar…
Jo, men det är överdriven fuktlast med oklara villkor för testet, gjort av ett bolag som tillverkar mineralull. Just ur isoleringssynpunkt är det inte illa alls med EPS. Sen håller jag med om långtidslasten och där finns inget riktigt definitivt svar heller. 2% krymp som riktlinjen riskerar att överstiga är ju fortfarande väldigt lite
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jämförde koljern och vanlig grund när jag byggde nytt, var -21. Diffade på 400 000 för mig, så då blev det enkel matte. Plånboken bestämmer 😂

Har gjort projekt med koljern och är glad att slippa jobba med det, är inte roligt material att hantera, vasst & hårt men ändå poröst på ett jobbigt sätt
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
2% krymp som riktlinjen riskerar att överstiga är ju fortfarande väldigt lite
Är det kryp eller krymp? I dokumentet talar man om kryp, och på engelska creep. Är det samma sak i byggsammanhang?
 
Krymp är ju fel ordval. Kryp/Creep ska det vara
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ja och det är ju jättebra att såga i. Drar likheter till asbest...

Jag hade gärna sett prisvärda cellglas murblock som alternativ till lättbetong. Diffusionstäthet och bra bärförmåga har sina fördelar.

Sen är ju inte glas utan åldringsrörlighet heller så test av långtidslast hade varit intressant.
Silikatdamm ska man akta sig för ja, men det gäller många material. Men glas ÄR utan åldringsrörlighet, så om du packat det bra ska det hålla lika väl som grus.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Krymp är ju fel ordval. Kryp/Creep ska det vara
För oss som inte förstår, är det någon skillnad i praktiken mellan krymp och kryp?
 
K KMNelhas skrev:
För oss som inte förstår, är det någon skillnad i praktiken mellan krymp och kryp?
Krymp är väl en mer generell term och kryp är lastbaserat. För EPS här är det alltså kryp från kantbalkens last som riskerar att gå över 2%.

2% på en normalt isolerad platta motsvarar då ca 6mm på 50/100år
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.