Hej på er alla goa och glada husbyggare!

Det finns ju otaliga varianter på den här frågan, men jag hittar inte exakt det jag söker någonstans, så jag är tacksam om ni har överseende med att jag ställer den en gång till.

Bakgrund: Vi ska lägga nytt laminatgolv i ett rum i vår inredda källare i ett hus från -72. När vi plockade bort det gamla laminatgolvet visade det sig att man lagt byggplast direkt på betongen, därefter underlagsfoam, därefter laminaten. Det har inte varit någon som helst fukt- eller mögellukt i rummet innan, men när vi rev bort golvet luktar det fukt. Det luktar egentligen inte illa, men som blöt jord, typ. Dock ser jag viss kondens på byggplasten, och betongplattan är delvis fuktig (typ ett zebramönster av fuktiga/blöta partier). Jag är såklart medveten om att laminatgolv inte är optimalt i en källare, men tanken är att det ska ligga tills dottern (som vill flytta in i det här rummet) flyttar hemifrån och därefter ska vi lägga klinkers. Mycket av informationen jag hittar på nätet siktar in sig på att man ska skydda laminatgolvet men jag är primärt intresserad av att skydda själva huset.

Frågor:
  1. Givet förutsättningarna ovan, hur skulle ni gjort, om ni ville ha ett nytt laminatgolv på plats i det här rummet?
  2. Vad, konkret, är risken med att lägga ett laminatgolv på betongplatta? Jag tänker inte primärt på golvet (som alltså ska ligga några år bara), utan mer på betongplattan och hushälsan i stort.

Min plan just nu är att låta betongplattan ligga öppet och se om den torkar, därefter lägga någon form av fuktspärr, därefter plast, därefter foam, därefter golv. Men jag kan inte ett skit om golv, så risken är ju att jag schabblar till det kapitalt.
 
man skall ha något som släpper igenom fukt tex. klinker eller nålfiltsmatta
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Risken för plattan och huset är rätt liten. Största problemet är väl om det börjar frodas mögel där under golvet som sen förpestar luft och lungor.

Man ska vara lite försiktig med att använda källare som permanent sovrum om den är klassiskt källarfuktig.
Hur ser ventilations-situationen ut där nere?
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Risken för plattan och huset är rätt liten. Största problemet är väl om det börjar frodas mögel där under golvet som sen förpestar luft och lungor.

Man ska vara lite försiktig med att använda källare som permanent sovrum om den är klassiskt källarfuktig.
Hur ser ventilations-situationen ut där nere?
Nu är inte ventilation min paradgren heller, men hela huset ventileras med självdrag och samtliga fönster, inklusive de två som är i det aktuella rummet, har spaltventiler. Källaren är en klassisk 70-talskällare som alltid varit uppvärmd och inredd, och även om det mest är funktionsrum (tvättstuga, snickarrum, hobbyrum) samt den klassiska gillestugan, så finns ett par rum som använts som sovrum. Vet att tidigare ägares dotter bodde i det rummet som vår dotter nu vill inta. Svårt att bedöma luftkvaliteten, men min upplevelse är inte att den är sämre på källarvåningen än på markplan.
 
Vi har bilat bort övre betonggolvet så att vi kom ner till betongplattan, sen byggde jag upp med reglar på fötter/ben, isolering mellan reglarna samt luftspalt mellan betongplattan och isoleringen. På reglarna lades golvspånskivor och parkett ovanpå.
 
  • Gilla
Jättemyrsloken
  • Laddar…
Låter som att det är läge att prova platonmatta under laminatet för att ventilera plattan från fukten. Med betoning på prova. Är det för mkt markfukt så räcker inte platonmattan, då är det Demmpas lösning som gäller. Om inte det heller räcker så tillsätter man mek ventilation av golvet. Är osäker på om det finns den lösningen till platonmattan då den luftspalten är så pass liten.

Tyvärr beror lämplig åtgärd på hur mkt fukt som tillskjuter, och det värdet kan principiellt ligga var som helst mellan 0-100. Troligtvis i den nedre delen av skalan i detta fall då det tycks ha klarat sig hyfsat trots allt, men synlig fukt under plast på ett källargolv indikerar alltid att det är relativt mkt fukt för organiska mtrl. Fuktspärr/plast ovanpå en sådan platta riskerar att fukten sugs upp i väggarna och då riskerar man mögel i golvsocklar och tapeter, samt estetiska färgsläpp i täta plastfärgsmålade väggar. Och så får man tänka på att alla innerväggar har en baksida i ngt annat utrymme...

En snabb och enkel lösning är att skippa laminatgolvet och lägga in en heltäckningsmatta som är fuktöppen, dvs gjord för ändamålet (fuktiga betongplattor). Heltäckningsmatta är det mest komfortabla golvmaterialet för oisolerade betongplattor.

För att fuktventilationen av plattan via mattan ska fungera krävs vidare att alla möbler har ben. Dvs inga Ikea-möbler på sockel, garderober, eller för den delen högar av smutstvätt etc på golvet annat än mkt kortvarigt.

Väljer du att använda samma lösning som funnits tidigare är det vitalt att betongplattan är minutiöst rengjord och dammsugen. Betongen möglar inte i sig, utan det är organiskt mtrl i fukten ovanpå som möglar, dvs smuts/damm/partiklar.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
R
J Jättemyrsloken skrev:
Hej på er alla goa och glada husbyggare!

Det finns ju otaliga varianter på den här frågan, men jag hittar inte exakt det jag söker någonstans, så jag är tacksam om ni har överseende med att jag ställer den en gång till.

Bakgrund: Vi ska lägga nytt laminatgolv i ett rum i vår inredda källare i ett hus från -72. När vi plockade bort det gamla laminatgolvet visade det sig att man lagt byggplast direkt på betongen, därefter underlagsfoam, därefter laminaten. Det har inte varit någon som helst fukt- eller mögellukt i rummet innan, men när vi rev bort golvet luktar det fukt. Det luktar egentligen inte illa, men som blöt jord, typ. Dock ser jag viss kondens på byggplasten, och betongplattan är delvis fuktig (typ ett zebramönster av fuktiga/blöta partier). Jag är såklart medveten om att laminatgolv inte är optimalt i en källare, men tanken är att det ska ligga tills dottern (som vill flytta in i det här rummet) flyttar hemifrån och därefter ska vi lägga klinkers. Mycket av informationen jag hittar på nätet siktar in sig på att man ska skydda laminatgolvet men jag är primärt intresserad av att skydda själva huset.

Frågor:
  1. Givet förutsättningarna ovan, hur skulle ni gjort, om ni ville ha ett nytt laminatgolv på plats i det här rummet?
  2. Vad, konkret, är risken med att lägga ett laminatgolv på betongplatta? Jag tänker inte primärt på golvet (som alltså ska ligga några år bara), utan mer på betongplattan och hushälsan i stort.

Min plan just nu är att låta betongplattan ligga öppet och se om den torkar, därefter lägga någon form av fuktspärr, därefter plast, därefter foam, därefter golv. Men jag kan inte ett skit om golv, så risken är ju att jag schabblar till det kapitalt.
Gör ett prov lägg åldersbeständig plast på betongen och tejpa den tät mot betongen, sedan låter du den ligga i några veckor och sedan ser du om det samlas någon fukt under plasten och därefter kan man ta beslut om vad som är lämpligast..
 
  • Gilla
Jättemyrsloken
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Låter som att det är läge att prova platonmatta under laminatet för att ventilera plattan från fukten. Med betoning på prova. Är det för mkt markfukt så räcker inte platonmattan, då är det Demmpas lösning som gäller. Om inte det heller räcker så tillsätter man mek ventilation av golvet. Är osäker på om det finns den lösningen till platonmattan då den luftspalten är så pass liten.

Tyvärr beror lämplig åtgärd på hur mkt fukt som tillskjuter, och det värdet kan principiellt ligga var som helst mellan 0-100. Troligtvis i den nedre delen av skalan i detta fall då det tycks ha klarat sig hyfsat trots allt, men synlig fukt under plast på ett källargolv indikerar alltid att det är relativt mkt fukt för organiska mtrl. Fuktspärr/plast ovanpå en sådan platta riskerar att fukten sugs upp i väggarna och då riskerar man mögel i golvsocklar och tapeter, samt estetiska färgsläpp i täta plastfärgsmålade väggar. Och så får man tänka på att alla innerväggar har en baksida i ngt annat utrymme...

En snabb och enkel lösning är att skippa laminatgolvet och lägga in en heltäckningsmatta som är fuktöppen, dvs gjord för ändamålet (fuktiga betongplattor). Heltäckningsmatta är det mest komfortabla golvmaterialet för oisolerade betongplattor.

För att fuktventilationen av plattan via mattan ska fungera krävs vidare att alla möbler har ben. Dvs inga Ikea-möbler på sockel, garderober, eller för den delen högar av smutstvätt etc på golvet annat än mkt kortvarigt.

Väljer du att använda samma lösning som funnits tidigare är det vitalt att betongplattan är minutiöst rengjord och dammsugen. Betongen möglar inte i sig, utan det är organiskt mtrl i fukten ovanpå som möglar, dvs smuts/damm/partiklar.
Tack för input. Alltså, jag börjar luta åt heltäckningsmatta trots allt. När det nu legat öppet några timmar känns betonggolvet torrt (men kallt), och då verkar det ju lite skevt att kompromissa med det. Men gäller möbler på ben generellt i källarutrymmen, eller är det bara om man försöker fuktspärra ett olämpligt golv?
 
janwide
Vi la balkongmatta på vårt källargolv. Den är gjord för att andas och tåla fukt. Finns i olika färger. Har funkat hur bra som helst.
 
  • Gilla
Jättemyrsloken
  • Laddar…
Jag lade enligt fuktspärrsteknik system för ventilerat golv (typ platon). Ger ett ventilerat golv. Bör vara versionen med mekanisk ventilation. Men de har för passiv också. Detta är enligt vad jag fått fram enda vettiga sättet att lägga något annat än klinker i oissolerade källargolv. Hada aldrig velat ha en heltäckningsmatta heller. Ligger konstant mot fuktig betong. Har för mig att byggplast också är no—no då fukten måste ut och då söker sig till väggarna!
https://fuktsparrteknik.se/golv/optivent-mekaniskt-ventilerat-golv-med-white-line/
 
  • Gilla
Jättemyrsloken
  • Laddar…
Man kan lägga golvplattor, tex Pergoplattor på betongplattan och heltäckningsmatta ovanpå, då blir det en luftspalt mellan betongplattan och heltäckningsmattan, golvet blir då lite "mjukare" samt inte lika "kallt".
 
  • Gilla
Jättemyrsloken
  • Laddar…
J Jättemyrsloken skrev:
Tack för input. Alltså, jag börjar luta åt heltäckningsmatta trots allt. När det nu legat öppet några timmar känns betonggolvet torrt (men kallt), och då verkar det ju lite skevt att kompromissa med det. Men gäller möbler på ben generellt i källarutrymmen, eller är det bara om man försöker fuktspärra ett olämpligt golv?
Se möbler på ben som regel, men vi har möbler utan ben på heltäckningsmattan i källaren utan att det varit några problem. Det beror nog på situationen, hur mycket markfukt det finns, dränering etc.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Hur jobbigt är det att lägga klinker direkt? Sen en vanlig matta på det... Jag har nåt liknande jag behöver göra i min källare. Tänker att klinker och en tjock heltäckningsmatta att sätta fötterna på duger som kompromiss om det inte är boningsutrymme.

Är det fuktlukt är det nog egentligen inte så lämpat som sovrum. Ungdomsrum där man hänger några timmar kanske. Sen bodde jag i ett källarrum ett par år som ung, men då hade farsan huggit upp golvet och isolerat osv och lagt platon och parkett om jag minns rätt. Snustorrt.
 
  • Gilla
Jättemyrsloken
  • Laddar…
J Jättemyrsloken skrev:
Tack för input. Alltså, jag börjar luta åt heltäckningsmatta trots allt. När det nu legat öppet några timmar känns betonggolvet torrt (men kallt), och då verkar det ju lite skevt att kompromissa med det. Men gäller möbler på ben generellt i källarutrymmen, eller är det bara om man försöker fuktspärra ett olämpligt golv?
Det gäller väl generellt kan man säga. Visst finns det källare som är supertorra och lika bra klimat som övervåningen men då har man förmodligen en platta med både isolering och kapilärbrytande skikt i botten samt en väl fungerande dränering.
De flesta källare har mer eller mindre tillskjutande fukt. Du har ju uppenbarligen det i golvet, vilken inte alls är vanligt när man har oisolerad platta. Det är i regel inget problem bara man använder källaren därefter. Det var därför jag sa att man ska vara försiktig med att använda källare som sovrum om man inte har säkrat klimatet.
Möbler på fötter är en bra idé. Men man bör också undvika att placera möbler direkt mot ytterväggarna. Sängar, skåp, garderober o liknande kan lätt börja mögla på baksidan om väggen släpper in fukt som sedan fångas där.
Detsamma gäller ju flyttkartonger och liknande i källaren. De bör inte förvaras direkt på golvet utan hellre flyttas upp på hyllor och inte skjutas ända in mot ytterväggar.
För egen del har vi i källarförrådet börjat använda plastlådor för allt som förvaras nedanför midjehöjd. Främst för att grannar och bekanta i stan drabbades av avloppsvatten som tryckte upp bakvägen vid skyfallet 2021. Vi klarade oss då, men man fick en tankeställare
 
  • Gilla
Jättemyrsloken och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för jättebra inspel. Vi tar med oss detta till det metaforiska ritbordet. I det korta perspektivet har vi dumpat idén om laminatgolv och istället beställt en heltäckningsmatta som andas. Garderoben som var tänkt får istället bli ett (eller två) klädskåp på ben.

Vi har bott i vårt hus i drygt två år, och det är mycket man ska lära sig. Nu ska jag intensivstudera 70-talskällare och så får vi se hur vi går framåt med renoveringarna.
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.