Jag är i en liknande sits. Entreprenören la ut jord för grässådd överst. Normalt brukar det komma ogräs fortare än kvickt men här kom det ingenting alls. Entreprenören vägrade att säga varifrån jorden kom och började bli mycket otrevligt. Jag skickade en skriftlig reklamation per rek som han inte ens hämtade ut.
Jorden innehåller en mängd sten (inte så mycket som TS dock), även skärvor. En labbundersökning visade sedan att jorden var alldeles flr sur och totalt näringsfattig. Jag hade velat följa ärendet vidare men resten i familjen är mer fredsälskande än jag. Så Hasslö Dyk och Mark göre sig inte besvär hit någon mer gång.
Nu ett år senare finns fläckvis lite antydan av gräsmatta (vi sådde hela ytan) samt ett större urval av olika konstiga plantor. Många många kvadratmeter växer fortfarande ingenting. Stendött.
 
  • Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag är i en liknande sits. Entreprenören la ut jord för grässådd överst. Normalt brukar det komma ogräs fortare än kvickt men här kom det ingenting alls. Entreprenören vägrade att säga varifrån jorden kom och började bli mycket otrevligt. Jag skickade en skriftlig reklamation per rek som han inte ens hämtade ut.
Jorden innehåller en mängd sten (inte så mycket som TS dock), även skärvor. En labbundersökning visade sedan att jorden var alldeles flr sur och totalt näringsfattig. Jag hade velat följa ärendet vidare men resten i familjen är mer fredsälskande än jag. Så Hasslö Dyk och Mark göre sig inte besvär hit någon mer gång.
Nu ett år senare finns fläckvis lite antydan av gräsmatta (vi sådde hela ytan) samt ett större urval av olika konstiga plantor. Många många kvadratmeter växer fortfarande ingenting. Stendött.
Tråkigt att höra. Vart vände du dig för att göra en analys av jorden? Det är så förbaskat tröttsamt med alla dessa entreprenörer man ska ha att göra med som aldrig tar ansvar för någonting. Verkar vara standard att ta genvägar och fuska för att tjäna några kronor extra, utan att bry sig om det rykte man får. Många saknar dessutom all stolthet över det arbete man utför.
 
Claes Sörmland
Problemet är väl att man köper tjänster av åkare och markentreprenörer när man vill anlägga trädgård. De kan ofta inte ett skvatt om trädgårdar, gräs och växter utan är intresserade av maskiner, lastbilar och kan sin bergkross och fylle och hur man lägger mark och ledningar med rätt lutning. Vid större anläggningsarbeten tar en trädgårdsfirma vid efter deras arbete, sådana vet hur man får växter att trivas.
 
  • Gilla
pppp123 och 1 till
  • Laddar…
Skulle vilja påstå att du fått sk. fyllnadsjord
Och den hör hemma en bit under gräsmattejorden……. en decimeter bra jord eller ”mosand” uppepå det där så får gräsmattan en mycket bättre start
 
M Maxirati skrev:
Tyvärr är räkningen redan betald...
Så du betalde fast jorden ser ut som skit? Och påpekade det! Eller betalde du innan jobbet var klart?

Du får kräva att jorden byts ut, minst 1dm bra jord ovanpå fyllmaterialet. Sen är det entreprenörens jävla huvudvärk om leverantören blir sur och vägrar ersätta jorden.
O vad är det för pucko du har lejt om han ens lägger ut jord av sån dålig kvalité, jag skulle misstänka att hela jobbet är undermåligt!

Vägrar han byta ut jorden så häng ut han så kanske du räddar någon annan från att få firman på halsen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet är väl att man köper tjänster av åkare och markentreprenörer när man vill anlägga trädgård. De kan ofta inte ett skvatt om trädgårdar, gräs och växter utan är intresserade av maskiner, lastbilar och kan sin bergkross och fylle och hur man lägger mark och ledningar med rätt lutning. Vid större anläggningsarbeten tar en trädgårdsfirma vid efter deras arbete, sådana vet hur man får växter att trivas.
Tror du har helt rätt i det 👍
 
L Lutte skrev:
Så du betalde fast jorden ser ut som skit? Och påpekade det! Eller betalde du innan jobbet var klart?

Du får kräva att jorden byts ut, minst 1dm bra jord ovanpå fyllmaterialet. Sen är det entreprenörens jävla huvudvärk om leverantören blir sur och vägrar ersätta jorden.
O vad är det för pucko du har lejt om han ens lägger ut jord av sån dålig kvalité, jag skulle misstänka att hela jobbet är undermåligt!

Vägrar han byta ut jorden så häng ut han så kanske du räddar någon annan från att få firman på halsen.
Vi har haft en bra relation med entreprenören ifråga som gjort andra lite grövre jobb åt oss tidigare, så vi litade på honom. Och ja, jag var dum nog och betalade allt trots mina misstankar om att detta inte var bra. Han lovade oss att när gräset väl börjat växa så kommer detta att bli bra, trots det stora innehållet av sten. Jag är inte kunnig på jord och markarbeten, så till en början litade jag på honom. Nu när allt klarnar så inser jag att vi blivit blåsta. Av vem är oklart. Den som sålt jorden, den som köpt och kört ut jorden, eller vår entreprenör som lagt ut jorden. En av dom, eller alla? Någon är en riktig skojare i alla fall 😠.
Jag har nu givit entreprenören chansen att reda ut detta. Om saken inte löser sig så tvekar jag inte att hänga ut de inblandade. Det ser jag som min plikt att göra för att andra inte ska hamna i samma situation.
 
Att så gräs bland dom där stenarna är lite som att lägga våtrumsmatta på grus, blir inte bra helt enkelt.

Har du köpt jorden och sen haft entreprenören till att göra jobbet?
Såna fall är det han som sålde jorden som blåste dig och entreprenören korkad som lägger ut den, har entreprenören både sålt och lagt ut den så ptja då blåste han dig ordentligt.

Men jag antar du har betalt för grönytejord/matjord men fått nå avskrap istället.

Har genom åren köpt och lagt ut rätt många lass jord, och har aldrig sett så dålig jord som du har fått levererad, en gång köpte jag den billigaste grönytejorden jag fick tag på och den var långt mycket bättre än det du har fått.

Jord ska vara harpad/siktad så det inte är sten, rötter och liknande skit i den,
 
L Lutte skrev:
Att så gräs bland dom där stenarna är lite som att lägga våtrumsmatta på grus, blir inte bra helt enkelt.

Har du köpt jorden och sen haft entreprenören till att göra jobbet?
Såna fall är det han som sålde jorden som blåste dig och entreprenören korkad som lägger ut den, har entreprenören både sålt och lagt ut den så ptja då blåste han dig ordentligt.

Men jag antar du har betalt för grönytejord/matjord men fått nå avskrap istället.

Har genom åren köpt och lagt ut rätt många lass jord, och har aldrig sett så dålig jord som du har fått levererad, en gång köpte jag den billigaste grönytejorden jag fick tag på och den var långt mycket bättre än det du har fått.

Jord ska vara harpad/siktad så det inte är sten, rötter och liknande skit i den,
Den entreprenör som vi anlitat för underarbete med fyllnadsmassor m.m. köpte i sin tur in jord med transport av en lastbilskille. Denne kille har köpt, eller fått, denna skitjord någonstans ifrån. Honom har jag dock ingen kontakt med. Inte ännu i alla fall.
 
Kan säga att jag betalat rätt många tusen för denna jord, inklusive utkörningen. Det handlar om en körning på ca.3 x 3 mil, alltså totalt inte mer än 10 mil. Vad skulle ni säga ett rimligt pris borde vara för bara körningen med en lastbil, med allt inräknat som tid och mil?
 
Har riktat krav mot min leverantör nu och fått ett besked att ny jord kommer att läggas ut. Vad bör ett minimum i tjocklek vara för att nå ett bra resultat med tanke på hur underlaget ser ut?
Det har faktiskt börja gro en del gräs på denna yta nu, efter att vi sådde för 2 veckor sedan. Jag är dock beredd att ta jobbet och kostnaden för att så igen om vi bara får på ett lager med riktig jord.
Får se vad som kommer att ske nu. Aktar mig för att ropa hej, vis av erfarenheter.
 
O
M Maxirati skrev:
Har riktat krav mot min leverantör nu och fått ett besked att ny jord kommer att läggas ut. Vad bör ett minimum i tjocklek vara för att nå ett bra resultat med tanke på hur underlaget ser ut?
Det har faktiskt börja gro en del gräs på denna yta nu, efter att vi sådde för 2 veckor sedan. Jag är dock beredd att ta jobbet och kostnaden för att så igen om vi bara får på ett lager med riktig jord.
Får se vad som kommer att ske nu. Aktar mig för att ropa hej, vis av erfarenheter.
15-20 cm absolut minst med matjord. Gräs gror på hushållspapper också, problemet kommer sen.

Gräsmatta med kala fläckar och en grön fyrkant runt ett träd, exempel på dåligt etablerat gräs på grund av otillräcklig matjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kan du se ett varnande exempel från min gräsmatta. Det är sått gräs här samtidigt men i fyrkanten var det tidigare ett land och där gräset dött grus(typ sånt material du har) som jag sedan lagt 5 cm jord på. Där det inte är riktigt gjort dör det ihop på en vecka utan vatten. Detta är från sommaren 2022 som visserligen var varm men inte extrem.

Fördelen med att du redan har betalt är att entreprenören inte kan fula sig och ta extra betalt, för du bör inte betala ett öre till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.