N Niq skrev:
Dom sågar jag har har inte några fasta lägen utan man får bara läsa på skalan när den är på dom grader man vill ha den.
Min dyrare såg går några grader åt fel håll så man måste vara ganska noga när man ställer den till 90 grader.

Jag kan inte ännu komma på en situation när det skulle ha hjälpt mig att kunna vinkla sågen -5grader skulle det gå till -45 så skulle jag haft användning av det många gånger. Men alla använder vi ju våra verktyg lite olika och kanske det är min fantasi som inte räcker till.

Skulle jag välja mellan 2 annars likvärdiga sågar där man kan tilta klingan -5 grader på den ena så skulle jag välja den.
-1 grad på vardera sidan av två paneler som ska mötas garanterar att det inte blir ngn glipa. Har dock aldrig använt mig av det.
T trycklös skrev:
Exakt, och jag gör ju båda saker, som de flesta av oss med både möbelsnickardrömmar och egna hus :)
Så det jag behöver är alltså två nya sågar :D Nä men det är ju också en av de där sakerna som gör valet svårt.

Men jag har en bra byggsåg, en stor dewalt kap-ger med rullbord till så den används för det mesta när det är något den är bra på, och när det är mer än en-två bitar som ska sågas för det tar ju både tid och plats att ställa upp den.

Vi får väl se efter sommarens projekt om det finns några pengar kvar att handla för :)
En Hikoki cirkelsåg på ett arbetsbord med en fastspänd träbit och en Hultafors vinkelhake som sågguide, samt förvaringslådor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är min lilla byggcirkelsåg c3605dyc, 3 kg med batteri, 47 mm kapdjup 125 mm klinga@7000rpm. Den saknar jag inte att köra på skena och när jag behöver vinkelräta snitt använder jag en vinkelhake som sågguide. Min större Mafell ”byggcirkelsåg” ses i länken högre upp och den använder jag oftast med skenor, 67 mm kapdjup utan skena och 62 med. Sänksågen använder jag aldrig till byggsnickeri. Innan dessa sågar använde jag en äldre Mafellcirkelsåg m sladd till allt, med och utan skena, och det gick också rätt bra.

Och innan 2011, när första Mafell-sågen köptes, använde jag min Dewalt kapger en hel del. Sedan dess inte alls, inte ens till socklar, foder och lister 😊
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Finns det någon form av standard för skenan? Om man skulle vilja ha en längre? Dvs vad passar?
 
C Currywurst skrev:
Finns det någon form av standard för skenan? Om man skulle vilja ha en längre? Dvs vad passar?
Ja, tyvärr mer än en:
 
S santos skrev:
Jepp det blev en parkside performance (fråga mig inte om skillnaden) det funkar kanon till tex plyfa (15mm) men är lite svag till 45 reglar men det kan man ta med någon annan såg.
Enda nackdelen är den korta skenan, tänkte köpa en lång jäkel men letar efter en som passar.
Kör du med 2ah eller 4ah batteri?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.