Sitter just och filar på ett F-system till ett gammalt stenhus som vi ska renovera i Kroatien (https://www.byggahus.se/forum/threads/sommarhus-i-kroatien-renoveringsprojekt.509243/)

Tänkta först sätta en Aereco V4A på vinden som skulle täcka hela huset, men har sakta kommit till insikt om att det blir svårt att dra rör genom alla 4 våningar med 65cm tjocka stenväggar och en massa bärande bjälkar, så funderar nu på följande:

Källare:
Frånluftsdon med rör till V4A som matar ut frånluften genom fasaden

Bottenplan:
Tilluftsdon i vardagsrum
Tilluftsdon i matsal

Ovanplan:
Tilluftsdon i sovrum
Kraftig badrumsfläkt i duschen som matar ut frånluften genom fasaden

Vindsplan:
Tilluftsdon i sovrum

Aereco V4A är rätt kraftfull så bör kunna skapa tillräckligt undertryck för att dra luften från tilluftsdonen på bottenplan. Är dock osäker om en badrumsfläkt är stark nog att skapa undertryck som kan dra luft från tilluftsdonen på vindsplan och sovrummet på ovanplan.

Vad tror ni? Finns det någon extra stark badrumsfläkt som även kan fungera som en effektiv frånluftsfläkt i ett F-system?
 
BirgitS
En extremt stark fläkt låter också mycket och det är väl inte så trevligt.

Normalt försöker man få till ventilation per våningsplan eftersom det är svårt att få det effektivt mellan våningsplanen. Jag gissar att det finns ett kök också någonstans och då är det ju ett utmärkt ställe att ha en frånluftsfläkt. Gällande vindsplanet så finns det mini-FTX-system där en enda fläkt i en väggventil omväxlande skickar in luft och omväxlande blåser ut luft för att ventilera ett enstaka rum.

Annars kan det ju vara bra att ta reda på hur ventilationen brukar fungera i kroatiska nybyggen. Klimatet är ju annorlunda så jag antar att man har andra sätt att bygga på.
 
BirgitS BirgitS skrev:
En extremt stark fläkt låter också mycket och det är väl inte så trevligt.

Normalt försöker man få till ventilation per våningsplan eftersom det är svårt att få det effektivt mellan våningsplanen. Jag gissar att det finns ett kök också någonstans och då är det ju ett utmärkt ställe att ha en frånluftsfläkt. Gällande vindsplanet så finns det mini-FTX-system där en enda fläkt i en väggventil omväxlande skickar in luft och omväxlande blåser ut luft för att ventilera ett enstaka rum.

Annars kan det ju vara bra att ta reda på hur ventilationen brukar fungera i kroatiska nybyggen. Klimatet är ju annorlunda så jag antar att man har andra sätt att bygga på.
Tack för svar!

Tanken var att ha en badrumsfläkt som kan regleras i hastighet (lite långsammare och tystare när vi är där) och som kan gå på högvarv när vi inte är där.

Köket är i samma del som matsalen på bottenplan. Eftersom vi kommer spendera mest tid där är jag tveksam till att ha en högljudd frånluftsfläkt som går permanent.

Det där med mini-FTX-system låter intressant. Har du ett par modeller som exempel? Trodde jag hade tittat på allt, men har inte sett den modellen.
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
De kontinuerligt gående frånluftsfläktarna som man brukar sätta in badrum, kök, klädkammare etc. är inte högljudda. Ett exempel som låter 17-20 dB på 3 m avstånd (betydligt tystare än en viskning): [länk]
Ok, tack. Men den där Pax-fläkten kommer väl inte funka för matos? Min erfarenhet är att köksfläktar kräver ganska bra sug och låter en hel del.
 
BirgitS
M mvs skrev:
Ok, tack. Men den där Pax-fläkten kommer väl inte funka för matos? Min erfarenhet är att köksfläktar kräver ganska bra sug och låter en hel del.
En vanlig köksfläkt har man bara igång under matlagningen men sen kan man komplettera med en fläkt som går ständigt på lågvarv. Det finns även köksfläktar som kombinerar de två, högljudd fläkt vid matlagning och tyst fläkt som sköter ventilationen när matlagning inte pågår.

Den stora mängd frånluft som en vanlig köksfläkt åstadkommer vill man verkligen inte ha jämnt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M mvs skrev:
Sitter just och filar på ett F-system till ett gammalt stenhus som vi ska renovera i Kroatien ([länk])

Tänkta först sätta en Aereco V4A på vinden som skulle täcka hela huset, men har sakta kommit till insikt om att det blir svårt att dra rör genom alla 4 våningar med 65cm tjocka stenväggar och en massa bärande bjälkar, så funderar nu på följande:

Källare:
Frånluftsdon med rör till V4A som matar ut frånluften genom fasaden

Bottenplan:
Tilluftsdon i vardagsrum
Tilluftsdon i matsal

Ovanplan:
Tilluftsdon i sovrum
Kraftig badrumsfläkt i duschen som matar ut frånluften genom fasaden

Vindsplan:
Tilluftsdon i sovrum

Aereco V4A är rätt kraftfull så bör kunna skapa tillräckligt undertryck för att dra luften från tilluftsdonen på bottenplan. Är dock osäker om en badrumsfläkt är stark nog att skapa undertryck som kan dra luft från tilluftsdonen på vindsplan och sovrummet på ovanplan.

Vad tror ni? Finns det någon extra stark badrumsfläkt som även kan fungera som en effektiv frånluftsfläkt i ett F-system?
Jag skulle glömma badrumsfläktar och satsa på en kanalfläkt med högre kapacitet.
Klarar vårt gamla hus med den här
https://www.clasohlson.com/se/Kanalflakt-TD-160-100-N-Silent-S&P/p/32-3122
Det blir lite dragning av trummor men kanalfläkten gömmer man undan, i mitt fall på vinden.
Sen får man räkna lite på behovet och om det behövs en större kanalfläkt.
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jag skulle glömma badrumsfläktar och satsa på en kanalfläkt med högre kapacitet.
Klarar vårt gamla hus med den här
[länk]
Det blir lite dragning av trummor men kanalfläkten gömmer man undan, i mitt fall på vinden.
Sen får man räkna lite på behovet och om det behövs en större kanalfläkt.
Om man ska uppfylla ventilationsnormerna så räcker den där väl till för att ventilera kring 50 kvm.

TS har sovrum på vindsplanet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om man ska uppfylla ventilationsnormerna så räcker den där väl till för att ventilera kring 50 kvm.

TS har sovrum på vindsplanet.
Jo nu kan man bygga in en kanalfläkt, badrumsfläktslösningar ser jag själv mer som en kompromiss för att det är enkelt. Så själv valde jag en kanalfläkt från två badrum.
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jo nu kan man bygga in en kanalfläkt, badrumsfläktslösningar ser jag själv mer som en kompromiss för att det är enkelt. Så själv valde jag en kanalfläkt från två badrum.
Visst, men frågan är om det passar i TS hus med de förutsättningar som beskrivs i trådstarten. Han har ju redan övervägt en kanalfläkt på vinden och kommit fram till att det inte verkar bli bra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Visst, men frågan är om det passar i TS hus med de förutsättningar som beskrivs i trådstarten. Han har ju redan övervägt en kanalfläkt på vinden och kommit fram till att det inte verkar bli bra.
Jo då får väl TS fundera ett varv till..... själv är jag mycket nöjd med att slippa en fläkt i varje badrum.
 
P paralun skrev:
Jag skulle glömma badrumsfläktar och satsa på en kanalfläkt med högre kapacitet.
Klarar vårt gamla hus med den här
[länk]
Det blir lite dragning av trummor men kanalfläkten gömmer man undan, i mitt fall på vinden.
Sen får man räkna lite på behovet och om det behövs en större kanalfläkt.
Vi har faktiskt just en sådan i större format (S&P TD 350/100-125 SILENT Ecowatt), men installerad i ett annat hus. Vi är väldigt nöjda med den och den har en helt ok ljudnivå. Kanske man skulle montera en sådan kanalfläkt på vinden med frånluftsdon i badrummet på ovanvåningen och ytterligare en sådan kanalfläkt i källaren (med frånluftsdon i källaren). Det torde ju kunna ge tillräckligt undertryck för att luften ska röra sig i hela huset och jag slipper då också dra vertikalt rör mellan bottenplan och ovanvåning, som är det största problemet i detta fall.

Använder du 125mm rör till din S&P kanalfläkt?
 
M mvs skrev:
Vi har faktiskt just en sådan i större format (S&P TD 350/100-125 SILENT Ecowatt), men installerad i ett annat hus. Vi är väldigt nöjda med den och den har en helt ok ljudnivå. Kanske man skulle montera en sådan kanalfläkt på vinden med frånluftsdon i badrummet på ovanvåningen och ytterligare en sådan kanalfläkt i källaren (med frånluftsdon i källaren). Det torde ju kunna ge tillräckligt undertryck för att luften ska röra sig i hela huset och jag slipper då också dra vertikalt rör mellan bottenplan och ovanvåning, som är det största problemet i detta fall.

Använder du 125mm rör till din S&P kanalfläkt?
Nej det blev lite som det blev med gamla hus. Steg 1 var att varken jag eller frun ville ha fläktar i badrummen.

När vi byggde om stora badrummet på övervåningen så visste jag att det nedre lilla badrummet hade en pipa upp på vinden så när vi byggde om stora badrummet så kompletterade vi med en till pipa upp på vinden och kopplade ihop med den gamla pipan. Den nya pipan drog jag med ett 125 rör men från nedervåningen var det en gammalt rör med mysko dimension, tror det var 90. Allt är gömt nu så svårkollat exakt.
Sen gick då även avluftningen för avloppet upp till vinden och ut med samma dragning.
Hursomhelst så är det enkelt ihopkopplat och en kanalfläkt enkel att montera. Sen eftersom det är olika dimension så får man då nyttja utsugsspjällen för att balansera badrummen.

Men bra blev det och sedan gillar jag Smarta hem styrningar så fläkten styrs från HomeAssistant, manuellt, tid eller fukthalt.
 
BirgitS
M mvs skrev:
Vi har faktiskt just en sådan i större format (S&P TD 350/100-125 SILENT Ecowatt), men installerad i ett annat hus. Vi är väldigt nöjda med den och den har en helt ok ljudnivå. Kanske man skulle montera en sådan kanalfläkt på vinden med frånluftsdon i badrummet på ovanvåningen och ytterligare en sådan kanalfläkt i källaren (med frånluftsdon i källaren). Det torde ju kunna ge tillräckligt undertryck för att luften ska röra sig i hela huset och jag slipper då också dra vertikalt rör mellan bottenplan och ovanvåning, som är det största problemet i detta fall.

Använder du 125mm rör till din S&P kanalfläkt?
I ett badrum bör det vara ett frånluftsflöde på ung. 15 l/s medan den där fläkten är avsedd för ett flöde på upp mot 5 gånger så mycket. Det kommer att bli storm i badrummet och det kommer att kännas kallt på grund av draget. Eller om du drar ner flödet kraftigt så betalar du alldeles för mycket för en fläkt som ska dra 15 l/s.

Du behöver fläktar som är anpassade till de flöden som det bör vara i huset. Om inte kan det börja dra in luft genom otätheter i stället för genom tilluftsventilerna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
I ett badrum bör det vara ett frånluftsflöde på ung. 15 l/s medan den där fläkten är avsedd för ett flöde på upp mot 5 gånger så mycket. Det kommer att bli storm i badrummet och det kommer att kännas kallt på grund av draget. Eller om du drar ner flödet kraftigt så betalar du alldeles för mycket för en fläkt som ska dra 15 l/s.

Du behöver fläktar som är anpassade till de flöden som det bör vara i huset. Om inte kan det börja dra in luft genom otätheter i stället för genom tilluftsventilerna.
Jo men nu vill ju TS likadant som jag valde att utsugspunkterna i badrummen även ska ventilera resten av huset. Och det blir ingen "storm" utan man får fundera över arbetspunkten dvs hur stor kanalfläkt man behöver. Sen justeras man då enkelt med utsugsspjällen i vardera badrum.
https://www.ventur.se/flakt/kanalflakt/td-silent
Sen är det alltid små otätheter i gamla hus!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.