Köpte nyligen en Takspot från Clas Olsson men har ingen ström i taket på Friggan. Köpte jordad sladd och jordad sladdströmbrytare (enpolig) och satte in i det jordade vägguttaget. Lampan lyser men sladdströmbrytaren funkar inte - det lyser hela tiden. Varför? Behövs 2-polis brytare? Får en amatör koppla på den isf. ?
Javajohan
 
MultiMan
Enda jag kommer på nu är att du kopplat fel och bryter jorden istället för fas eller nolla.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Enda jag kommer på nu är att du kopplat fel och bryter jorden istället för fas eller nolla.
Har trippelkollat och den är rätt kopplad. Trodde det var fel på brytare så jag bytte men samma ändå. Ständigt på lyset.
 
Det finns bara två möjligheter, antingen har du kopplat fel, eller så har du fått två trasiga brytare, vilket vore extremt osannolikt.

Lägg upp bild där vi ser hur du har kopplat.
 
MultiMan
Om du bryter fas eller nolla så kommer lampan att slockna. Du får lägga upp tydliga bilder på dina kopplingar.
 
Ok jag tar en bild på kopplingen
 
  • Närbild på en elektrisk kopplingsdosa med synliga ledningar och skruvar på ett vitt bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
_KirderF_ och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
Du bryter jorden som jag trodde och kopplar förbi fas+nolla. Potentiellt livsfarligt om något går fel och JFB inte fungerar.

Läs alltid på innan du kopplar med el.
 
  • Gilla
Ingemar O och 2 till
  • Laddar…
Ok hur ska jag koppla? Tacksam för svar!
 
MultiMan
Vet du skillnaden på fas, nolla och jord? Det är det första, annars blir det svårt att göra rätt. Du säger att du trippelkollat och det är rätt. Beskriv dina tankegångar på hur du kopplade så kan vi hjälpa dig vidare efter det.

Det är viktigt att du förstår vad som blivit fel.

Det jag kan säga direkt är att du skadat isoleringen på kablarna så det måste du göra om. De kablar som ska kopplas förbi ska gå längs den yttre kanten på brytaren, där det finns hållare. Detta för att separera de olika kablarna så att det inte är som nu där den bruna ledaren ligger direkt emot plinten du anslutit jorden till.
 
  • Gilla
Javajohan och 2 till
  • Laddar…
Kollade på en video först från några proffs ? Jag har kopplat exakt så som de visar. Kan kolla upp den igen.
 

Bästa svaret

J Javajohan skrev:
Ok hur ska jag koppla? Tacksam för svar!
skala om så du inte har några skador på ledarisoleringen (som du ser tydligt på den blå)
Närbild av en elinstallation med blå kabel som har skadad isolering, text och pilar förklarar var kablarna ska placeras och indikerar skadan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
Det räcker inte, @Dilato. Ledarna är feldragna i utrymmet i brytaren och har skadad isolering, så det måste också rättas till. Troligen klämskada som uppstått. Kommer bli samma igen om man inte drar de rätt väg.
 
  • Gilla
Javajohan och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
J Javajohan skrev:
Kollade på en video först från några proffs ? Jag har kopplat exakt så som de visar. Kan kolla upp den igen.
Det är ingen bra metod, som du märkte nu. Man måste förstå varför man ska göra på ett visst sätt, annars går det lätt fel i nya situationer.
 
  • Gilla
Javajohan och 1 till
  • Laddar…
J Javajohan skrev:
Kollade på en video först från några proffs ?
Länk till videon?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det räcker inte, @Dilato. Ledarna är feldragna i utrymmet i brytaren och har skadad isolering, så det måste också rättas till. Troligen klämskada som uppstått. Kommer bli samma igen om man inte drar de rätt väg.
Fungerar…fungerar icke… Nu FUNKAR det!
Tack för den pedagogiska hjälpen! Så tacksam! Kollade upp videon. Brytaren där hade lite annan konstruktion och det var jag som tolkade bilden fel. Alltså mitt fel…igen.
Man kan tro att det är jag som är på lyset😊
Fantastisk funktion det här!
Tacksam Javajohan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.