Hej
jag undrar vad de gröna ringarna är i elcentralen? är det något slags magneter eller vad? vad gör de för nytta?
Ulf
 
  • Elcentral med säkringar och gröna ringar på botten- och mittraden. Användare frågar om de gröna ringarnas funktion och om de är magneter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
Effektmätare, en per fas antar jag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Effektmätare, en per fas antar jag.
kan man ta bort dom?
 
U ulferik skrev:
kan man ta bort dom?
jag vet inte om de är till bergvärmepumpen
 
MultiMan
Varför vill du ta bort dem? De är normalt sett kopplade till något som mäter förbrukningen för att styra belastningen på faserna. Innan du vet vad de gör bör du inte röra något. De kan t ex användas för att hindra att huvudsäkringarna överbelastas och hela huset slocknar.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
U ulferik skrev:
kan man ta bort dom?
Det beror på om dom används eller inte, vart är dom kopplade (dom vita sladdarna i underkant som mäter spänning och ström)?
.
Det kan vara effektvakt till något.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Varför vill du ta bort dem? De är normalt sett kopplade till något som mäter förbrukningen för att styra belastningen på faserna. Innan du vet vad de gör bör du inte röra något. De kan t ex användas för att hindra att huvudsäkringarna överbelastas och hela huset slocknar.
ok tack för svaret då är det nog bäst att låta bli dom.
 
Har du värmepump så är dom troligen till den.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
U ulferik skrev:
ok tack för svaret då är det nog bäst att låta bli dom.
E elmont skrev:
Har du värmepump så är dom troligen till den.
ja jag har bergvärme
 
MultiMan
Jag är fortfarande nyfiken på varför man öppnar upp elcentralen och vill börja plocka bort saker. Vilken tanke ligger bakom?
 
  • Gilla
MagHam och 5 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag är fortfarande nyfiken på varför man öppnar upp elcentralen och vill börja plocka bort saker. Vilken tanke ligger bakom?
Dem tar upp mycket plats i en liten elcentral. Sen behöver jag flytta dem till nya elcentralen
 
U ulferik skrev:
ja jag har bergvärme
Och troligen en bamse till elpatron i den, om den går in fullt och frugan lagar mat och tvättar, får du nog byta säkringarna vid mätaren. Dessa gröna är för balatningsvakten som troligtvis finns i din VP och dom måste finnas för att det ska vara bra med elen i huset. Utan kan det bli avbrott på elen, inte utfrån, men i din anläggning.Kan vara att du kan se hur många amper som huset drar totalt i VP.s dispaly
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
Ok, jag kan inte se att du skrivit att centralen ska flyttas, därför jag blev nyfiken. Sådant hade elektrikern ordnat automatiskt. Om du inte vet vad dessa är till för bör du läsa på mycket mer innan du flyttar centralen själv, om det är tanken. För din egen säkerhet.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Ok, jag kan inte se att du skrivit att centralen ska flyttas, därför jag blev nyfiken. Sådant hade elektrinern ordnat automatiskt. Om du inte vet vad dessa är till för bör du läsa på mycket mer innan du flyttar centralen själv, om det är tanken. För din egen säkerhet.
jag gick elutbildning för några år sedan och jag minns inte att dessa fanns med.
 
U ulferik skrev:
jag gick elutbildning för några år sedan och jag minns inte att dessa fanns med.
Fast då tror jag att du bör läsa på rätt mycket innan du ger dig på att byta elcentral. Antingen var det en rätt begränsad utbildning du gick, eller så var det väääldigt länge sedan.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.