D Dilato skrev:
Det är därför man inte kan lita på färger.
I mitt badrum är fas vit och nolla svart, blå är tändtråd från strömbrytaren.
Ok kollar efter kopplingsdosa när vi åker ut nästa gång
 
Man brukar kunna hitta dosor genom att "känna efter" med en dragfjäder, man känner en avvikelse när man når kopplingsdosan, man lyssnar samtidigt som man "stöter", man knackar på väggen och lyssnar efter avvikande resonans mm
Men köp en sökare eller hyr en för några hundringar.
Ps
Eftersom väggen inte är klar så är det ju ingen större operation att i värsta fall öppna upp den och titta
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Supergrisen skrev:
Är inte svart fas och blå neutral ?
Det är ju blå och vit till lampan det lär ju inte vara 2 tändtrådar till lampan
Förstår du inte att det sitter en kopplingsdosa någonstans, där det kommer en matning som delar sig till strömbrytaren och till lampan. Fasen i matningen (troligtvis svart) är kopplad i kopplingsdosan till svart i strömbrytaren.
Nollan i matningen (troligtvis vit) är kopplad i kopplingsdosan till vit vid lampan. Den blå från strömbrytaren går till kopplingsdosan och är kopplad till blå vid lampan,( tändtråd.)

Man ska aldrig lita på färger i gamla installationer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
nisse123 nisse123 skrev:
Förstår du inte att det sitter en kopplingsdosa någonstans, där det kommer en matning som delar sig till strömbrytaren och till lampan. Fasen i matningen (troligtvis svart) är kopplad i kopplingsdosan till svart i strömbrytaren.
Nollan i matningen (troligtvis vit) är kopplad i kopplingsdosan till vit vid lampan. Den blå från strömbrytaren går till kopplingsdosan och är kopplad till blå vid lampan,( tändtråd.)

Man ska aldrig lita på färger i gamla installationer.
Trodde ju någonstans att man körde på samma lika.

När dom har dragit såhär har dom alltså letat upp en kopplingsdosa någonstans i väggen och inte bara tagit från lampknappen
 
  • Vägg med en strömbrytare, en synlig ledning neddragen till ett vägguttag vid golvet. En tavla hänger ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ander s
  • Laddar…
S Supergrisen skrev:
När dom har dragit såhär har dom alltså letat upp en kopplingsdosa någonstans i väggen och inte bara tagit från lampknappen
Ja.
Dom har dragit fram en nolla OCH (förhoppningsvis) skyddsjord fram till brytarens dosa (för dit fanns det rör att dra i extra kabel) och därifrån dragit utanpåliggande 3G 1.5 mm² till uttaget.
 
i en gammal kåk och för den delen även i nyare så kan ju takdosan för belysning vara där alla kopllingar gjorts så kan ju vara värt att titta på. Får väl hoppas att nån inte renoverat bort kopplingsdosorna är ju tyvärr ett vanligt fenomen att dosan täckts över
 
E elmont skrev:
Den dosan sitter inte så långt bort, troligen i väggen vid dörren utanför rummet ca 20 cm från tak eller som takdosa i angränsande rum.
Ps
Även dom g:a mästarna gjorde det så enkelt som möjligt för sig.
Efter alla bra svaren här kunde jag inte hålla mig och va tvungen att dra ut till stugan och exakt 20 cm från taket sitter dosan.

Så nu e bara frågan hur jag kommer in i den? Är det baksidan ? Sitter som några flärpar på sidorna ( 2 fina spikhål i den iaf )
 
  • Närbild på en dosa i en stuga, placerad mellan två träplankor, med två synliga spikhål och två rör som går in i dosan nedifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektrisk dosa nära taket med två kablar anslutna och två spikhål på ytan. Dosan har små flärpar på sidorna och är omgiven av träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Supergrisen skrev:
Efter alla bra svaren här kunde jag inte hålla mig och va tvungen att dra ut till stugan och exakt 20 cm från taket sitter dosan.

Så nu e bara frågan hur jag kommer in i den? Är det baksidan ? Sitter som några flärpar på sidorna ( 2 fina spikhål i den iaf )
Det är baksidan du ser, du måste öppna andra sidan väggen.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.