Hej,
Vi har en gammal stuga med putsfasad som kallas Gruvstugan som byggdes slutet av 1800-talet. Jag har tänkt laga fasaden som är putsad. Vad är det för typ av fasad? Vad ska jag använda för bruk och färg?

Vi har endast el, inget vatten i stugan utan samlar det i regntunnor. Huset är ej uppvärmt vintertid.

Jag ska även behandla fasaden för rödalger, vad för typ av medel ska man använda? Är Algrent proffs bra?

/André
 
  • Närbild på en skadad putsfasad med sprickor och lossnat puts avslöjande underliggande nät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gammal putsfasad med flagnande vit färg och spruckna områden som behöver lagas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten putsfasad med flagande vit färg som avslöjar underliggande brungrått lager på en äldre byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fragment av vit puts från en äldre fasad ligger på en stenbelagd yta, behov av reparation synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal vitputsad stuga med tecken på slitage och algtillväxt, kallad Gruvstugan, byggd på 1800-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Mig veterligen finns det inget medel för att behandla rödalger.
Men rödalger brukar bara finnas på puts som är diffusionöppen, som den översta bilden.
Dom 2 kort under verkar vara plast/akrulat baserat.
Ser inte riktigt helheten.
På sockeln B-bruk.
På fasaden luft kalkbruk eller C-bruk
 
  • Gilla
Gruvstugan
  • Laddar…
G Gruvstugan skrev:
Hej,
Vi har en gammal stuga med putsfasad som kallas Gruvstugan som byggdes slutet av 1800-talet. Jag har tänkt laga fasaden som är putsad. Vad är det för typ av fasad? Vad ska jag använda för bruk och färg?

Vi har endast el, inget vatten i stugan utan samlar det i regntunnor. Huset är ej uppvärmt vintertid.

Jag ska även behandla fasaden för rödalger, vad för typ av medel ska man använda? Är Algrent proffs bra?

/André
Jag använde Algrent Proffs på min putsade fasad som var hårt angripet av rödalger sedan minst 15 år tillbaka.

Deras kundtjänst sa produkten tog bort rödalgerna, men att rödalgerna kunde ha gett en bestående kulörskiftning av putsen, eftersom algerna suttit så länge

Men alla rödalger försvann nästan direkt. Det blev en färgskiftning, men den försvann efter 1 månad. Så jag kan verkligen tipsa om Algrent.

/Sven
 
  • Putsad fasad med färgskiftningar och restspår av borttagna rödalger. En beige rörledning löper vertikalt längs väggen till vänster i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gruvstugan
  • Laddar…
S svenBen62 skrev:
Jag använde Algrent Proffs på min putsade fasad som var hårt angripet av rödalger sedan minst 15 år tillbaka.

Deras kundtjänst sa produkten tog bort rödalgerna, men att rödalgerna kunde ha gett en bestående kulörskiftning av putsen, eftersom algerna suttit så länge

Men alla rödalger försvann nästan direkt. Det blev en färgskiftning, men den försvann efter 1 månad. Så jag kan verkligen tipsa om Algrent.

/Sven
Hej Sven! Det funkade mycket bra efter 1 omgång. Jag ska snart på med omgång 2 på vissa ställen.
 
N neo11 skrev:
Mig veterligen finns det inget medel för att behandla rödalger.
Men rödalger brukar bara finnas på puts som är diffusionöppen, som den översta bilden.
Dom 2 kort under verkar vara plast/akrulat baserat.
Ser inte riktigt helheten.
På sockeln B-bruk.
På fasaden luft kalkbruk eller C-bruk
Hej,
Tack för svar. Fasaden är som du skriver lagad på olika sätt tyvärr.

Jag har kikat på C-bruk från Weber.

För tunna påslag, sprickor och släpp, har jag tänkt använda:
https://k-bygg.se/produkt/putsbruk-c-weber-base-135-hand-20kg/7391479734781

För större lagningar:
https://k-bygg.se/produkt/mur-och-putsbruk-c-weber-base-224-20kg/7391479734828

Vad tror du om detta? 😊

När allt är lagat så tänkte jag köra med en silikatfärg på fasad och sockel.
 
N
Man måste ju peta/hugga bort allt löst.

För större lagningar kan du lika gärna använda
https://k-bygg.se/produkt/utstockningsbruk-c-weber-base-134-20kg/7391479744230

Såvida du inte redan köpt det, eller anser att 224 är bättre.

Är det stora lagningar på hörnan så kan man köpa "pannkakor", som man doppar i vatten och sen slår fast med puts i väggen, alternativt fler påslag.
https://k-bygg.se/produkt/lattbetong-25x200x300mm-platta-multi-1667stm/7350024140019

På sockeln är det väl redan någon sockel färg, så ser ingen riktig vinning med silikat då.
Då är det väl bättre och enklare med alcro sockel.

Sockeln ska lagas med a eller b bruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.