Hej,
Jag är på gång att byta stickpropp på min dammsugare då originalet börjat glappa.

Jag har köpt en jordad stickpropp, vilket jag förstår ska fungera trots att dammsugaren är ojordad, även om det inte är helt enligt reglerna. Rätta mig om jag har fel!

Till själva frågan. När jag öppnar upp stickproppen så är det inte markerat var blå respektive brun sladd ska kopplas. Det ena hålet är dock märkt ”2”. Jag har i förbifarten läst att det inte ska spela någon roll vart blå och brun sladd kopplas. Stämmer detta?

Bifogar bilder på stickproppen samt hur långt jag har kommit hittills. Hoppas att någon vill kika på det och OKa det!

Allt gott!
 
  • Närbild på en jordad stickpropp som hålls upp av en hand. Stickproppen är öppnad och märkt med siffran ”2” på ena kabelhålet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand som håller i en avklippt kabel med blottade ändar, blå och brun ledare synliga mot en bakgrund av trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt valfritt, växelspänning är bra på det viset. Se till att du inte kan se några nakna kardeler när du är klar. Och att dragavlastningen håller för att dra ut/in som ni brukar.Drar föraren av dammsugaren bara i sladden när den ska ur väggen så kommer det inte hålla länge. Man kan sätta ett mini buntband på kabeln innanför dragavlastningen så håller det bättre.
 
  • Gilla
MarcusNils
  • Laddar…
Det spelar ingen roll vart du kopplar in trådarna, bara du inte kopplar in något på jorden. Och var noga med dragavlastningen så att kabeln inte lossnar.
 
  • Gilla
MarcusNils
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Helt valfritt, växelspänning är bra på det viset. Se till att du inte kan se några nakna kardeler när du är klar. Och att dragavlastningen håller för att dra ut/in som ni brukar.Drar föraren av dammsugaren bara i sladden när den ska ur väggen så kommer det inte hålla länge. Man kan sätta ett mini buntband på kabeln innanför dragavlastningen så håller det bättre.
Tack för svar. Nu fungerar dammsugaren som den ska! 👍
 
E elmont skrev:
Det spelar ingen roll vart du kopplar in trådarna, bara du inte kopplar in något på jorden. Och var noga med dragavlastningen så att kabeln inte lossnar.
Tack för svar. Nu fungerar dammsugaren som den ska! 👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.