Betongkross är billigare än vanlig kross men frågan är om det
a är något så när lika bra
b finns tillgängligt lokalt
c finns i rätt storlek
 
S Staffan-N skrev:
Det är nog främst frakten och hanteringen du betalar för där. Tror att det är svårt att komma ner mycket i pris om du inte har en kompis med lastbil.
Jaha ok nä tyvärr har inte sådana kompisar.
 
Claes Sörmland
Det andra alternativet är ju att någon i grannskapet behöver kross så ni kan dela på kostnaden. För mig kostar t ex 12 ton 0-18 mm kross kring 2800 kr hemkört och tippat.
 
En släpvagn bakom en normalstor personbil lastar väl ca 500kg. Det blir ju bara fyra rundor till det lokala grustaget :)
 
S Staffan-N skrev:
En släpvagn bakom en normalstor personbil lastar väl ca 500kg. Det blir ju bara fyra rundor till det lokala grustaget :)
Ingen dragkrok! Nu håller vi oss till sakfrågan -finns d ett billigare matrial tack.
 
Jag tror din fråga egentligen är om det finns billigare frakt. Köper du kross från snabbgrus på tipplass så kostar det ca 250:- tonnet. Det är en fingervisning av vad de tar för själva materialet. Resten är frakt och hantering.
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 2 till
  • Laddar…
T
Du behöver inte någon kross under räcker med en duk för att hålla kvar singeln.
Varför skulle du ha ett bärande lager innan, du ska ju bara gå på det.
Du kommer aldrig se duken och det är fullt tillräckligt.

Köp duk och singel och sen lägg dom 3000kr i semesterkassan.
 
F
M Malinelisabeth skrev:
Tänkte om d fanns annat billigare matrial ???måste köpa via snabbgrus eftersom jag beställer billigt grus därifrån o vill end ha en fraktkostnad
Prisskillnaden för materialet om det är nån form av bärlager med nollfraktion eller en otvättad makadam är fullständigt egal, det handlar om några kronor/ton i skillnad. Den stora posten är transport och den är samma oavsett vad som ligger på flaket.
 
F
T TH885 skrev:
Du behöver inte någon kross under räcker med en duk för att hålla kvar singeln.
Varför skulle du ha ett bärande lager innan, du ska ju bara gå på det.
Du kommer aldrig se duken och det är fullt tillräckligt.

Köp duk och singel och sen lägg dom 3000kr i semesterkassan.
Fel skulle jag säga. Duken är rätt hal och med 5cm sjösten så kommer duken garanterat att synas. Minst 10cm kross i botten och vid behov, duk under den istället.

Jag har varianten du föreslår i rabattytor med markduk och dekorationssten. Den går man inte i och duken syns på sina ställen. Jag har svart duk så det stör inte direkt men det är inget man går runt i utan att det blir synlig duk.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Markduk (iaf modell fiberduk) är omdiskuterat bland trädgårdsfolk om den har en plats i en trädgård eller inte. På sikt blir alla grusade ytor fulla med mull och kompost, och då slår ogräs rot. Har man då en fiberduk några centimeter ner så söker sig ogräsrötterna till den och trasslar in sig, eftersom det filtlika materialet är fukthållande. Det blir då omöjligt att dra upp ogräs med rötterna och problemet accelererar.
Så bärlagret har även funktionen att göra ogräsrensning lättare. Begrav markduken djupt så blir det lättare att hålla efter.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Jag tror din fråga egentligen är om det finns billigare frakt. Köper du kross från snabbgrus på tipplass så kostar det ca 250:- tonnet. Det är en fingervisning av vad de tar för själva materialet. Resten är frakt och hantering.
Neju, frågan ÄR vad som e d billigaste bärlagret att köpa
 
M Malinelisabeth skrev:
Neju, frågan ÄR vad som e d billigaste bärlagret att köpa
0/150 bil med släp torde vara det billigaste bärlagret, men jag gissar att du inte klarar av att hantera det och rekomenderar istället att du köper ett fullt lastbilslass 0/32.
 
När jag gjorde grusgång i våras valde jag 0-16 för en merkostnad av några tior. Det syns mindre när det börjar blandas upp med slitaget än 0-32 :)
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
U
M Malinelisabeth skrev:
Neju, frågan ÄR vad som e d billigaste bärlagret att köpa
Nej stenkross är det billigaste du kan köpa som bärlager.
Alternativet är ju att leta reda på nån som köpt för mycket och vill bli av med högen på tomten för en billig peng. Men då behöver du släp och dragkrok.
 
Asfaltskross eller betongkross brukar höra till det billigaste…….
Men köpa från snabbgrus så är väl allt dyrt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.