Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Förstår hur du tänker och det skulle vara intressant men hur som helst består inte en golvläggning av klädselbrädor 😱
A AndersS skrev:
Behövs lite förtydligande vad som du beställt, enbart golvläggning säger inget.
Beskriv i detaljer uppdraget som beställts och överenskommits med utföraren.
Har det gjorts skriftligt eller muntligt?
I offerten står det att ett brädgolv ska läggas. Självklart utgår jag då ifrån att det ska göras fackmannamässigt. Hade jag själv varit kunnig så hade jag ju kunnat kräva att varenda steg ska skrivas ned, men det är ju därför jag anlitat någon som ”kan”. Men till och med jag förstår att något är fel när klädselbrädor används.
 
R
Vad är det för utrymme?
 
H Hsta skrev:
I offerten står det att ett brädgolv ska läggas. Självklart utgår jag då ifrån att det ska göras fackmannamässigt. Hade jag själv varit kunnig så hade jag ju kunnat kräva att varenda steg ska skrivas ned, men det är ju därför jag anlitat någon som ”kan”. Men till och med jag förstår att något är fel när klädselbrädor används.
Vad står mer? Pris per m2 för ”brädorna”?
 
H Hsta skrev:
I offerten står det att ett brädgolv ska läggas. Självklart utgår jag då ifrån att det ska göras fackmannamässigt. Hade jag själv varit kunnig så hade jag ju kunnat kräva att varenda steg ska skrivas ned, men det är ju därför jag anlitat någon som ”kan”. Men till och med jag förstår att något är fel när klädselbrädor används.
Även om man inte "kan" ska man alltid begära en beskrivning av hur arbetet ska utföras och material.
Många tvister uppstår pga att det saknas och vad som man kan förvänta sig, det är tyvärr krass verklighet.
Ta inte illa upp nu, men i rubriken står det "plankgolv" och i offerten "brädgolv", bara här är två olika begrepp och utföranden.
Sedan att man lägger klädselbrädor, (jag brukar benämna det råplan om det finns en sågad) är ingen vanligt sätt att lägga golv.
Vad är det för byggnad och utrymme?
 
R
A AndersS skrev:
Även om man inte "kan" ska man alltid begära en beskrivning av hur arbetet ska utföras och material.
Många tvister uppstår pga att det saknas och vad som man kan förvänta sig, det är tyvärr krass verklighet.
Ta inte illa upp nu, men i rubriken står det "plankgolv" och i offerten "brädgolv", bara här är två olika begrepp och utföranden.
Sedan att man lägger klädselbrädor, (jag brukar benämna det råplan om det finns en sågad) är ingen vanligt sätt att lägga golv.
Vad är det för byggnad och utrymme?
Men är det i en friggebod eller förråd så duger det gott..
 
R Rejäl skrev:
Men är det i en friggebod eller förråd så duger det gott..
Nja, jag lägger i de fall råspont/spontat virke och skruvar i fjäder utan synlig skruv. Men virkeskvalite är ungefär densamma.
Min åsikt är nog att spika synligt i råplan i friggebod/förråd inte är direkt bra hantverk. Obs, min åsikt.
 
R
A AndersS skrev:
Nja, jag lägger i de fall råspont/spontat virke och skruvar i fjäder utan synlig skruv. Men virkeskvalite är ungefär densamma.
Min åsikt är nog att spika synligt i råplan i friggebod/förråd inte är direkt bra hantverk. Obs, min åsikt.
Fast det duger som golv, tittar man på bilden så ser man stora glipor mellan ändarna och frisbrädan..
 
R Rejäl skrev:
Fast det duger som golv, tittar man på bilden så ser man stora glipor mellan ändarna och frisbrädan..
Inte blir det bättre av glipor, åtminstone längden bör man väl klara av att kapa.😉
Men ts får beskriva utrymmet golvet finns i.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Inte blir det bättre av glipor, åtminstone längden bör man väl klara av att kapa.😉
Men ts får beskriva utrymmet golvet finns i.
Utrymmet är ett sovrum.
 
  • Wow
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
H Hsta skrev:
Utrymmet är ett sovrum.
Alltså, det är så många fel det kan bli. Lider med dig.

Avbryt så fort du kan, betala inget
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Typ av hus, ålder, bostad, gästrum i t.ex. friggebod/bod, sommarhus, torp, etc?
Att jag kanske ställer besvärliga frågor beror att vi bara kan gissa utan att se helheten. Det behövs detaljer, kanske lite mera foton.
 
A AndersS skrev:
Typ av hus, ålder, bostad, gästrum i t.ex. friggebod/bod, sommarhus, torp, etc?
Att jag kanske ställer besvärliga frågor beror att vi bara kan gissa utan att se helheten. Det behövs detaljer, kanske lite mera foton.
Det är en lägenhet i ett hus från början av 1900-talet. Ett sovrum i detta fall.
 
R
Som det har sagts innan avbryt betala ingett förrän det är utbytt..
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
H Hsta skrev:
Det är en lägenhet i ett hus från början av 1900-talet. Ett sovrum i detta fall.
Då vill jag nog påstå att det redan från början är fel virke som används.
Kan du klippa in offerten du fått?
Hur har du beställt golvet, kan du skriva ned hur dina önskemål formulerades att det skulle se ut om det var muntligt?
De här trådarna, finns många liknande, kan hjälpa andra i liknande situation.
 
Jag skulle vilja veta vad TS vill ha för slutresultat.
Vill TS ha ett fint trägolv?
Vill TS ha ett undergolv?
Vill TS ha ett brädgolv, vad nu det är för något?
Kan TS klargöra det bättre så kan vi bättre förstå grundförutsättningarna.
/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.