Hej,
Vad föreslår ni att göra, försöka rädda dörrar med slipning och lackning eller köps nya dörrar? Hur hade ni tänkt?
 
  • Sliten trädörr med avskalad och sprucken lackering, mot en ljusbrun vägg och stenlagd gång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten och avflagad trädörr med rostig gångjärn och skadad färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
sommar1111 sommar1111 skrev:
Hej,
Vad föreslår ni att göra, försöka rädda dörrar med slipning och lackning eller köps nya dörrar? Hur hade ni tänkt?
Lite slipning skulle jag inte göra däremot fram med en bra skrapa och varmluftspistol, om man nu inte har en speed heater. Sen slipa och lacka, eller olja beroende på träslag och hur man vill ha slutresultatet.
 
G OMathson skrev:
Lite slipning skulle jag inte göra däremot fram med en bra skrapa och varmluftspistol, om man nu inte har en speed heater. Sen slipa och lacka, eller olja beroende på träslag och hur man vill ha slutresultatet.
Tack för bra tips, beställde en speed heater direkt då det ser ut som alla som använt verkar väldigt nöjda!
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Speedheater ger samma resultat som varmluftspistol. En speedheater är dyrare men arbetet går snabbare ungefär i proportion till prisskillnaden.

Har du mycket att skrapa så är en speedheater absolut prisvärd men är det bara en dörr klarar du dig bra med varmluftspistol.

Stick med en vass kniv nedtill på dörren vid nederkant på plåten för att se så den inte är rutten. Det är meningslöst att sätta tid på att skrapa en rutten dörr.
Om den är hyfsat frisk är den absolut värd att renovera. I det fallet kan du räkna med att dess återstående livslängd ungefär motsvarar livslängden på en nutida splitterny dörr och man skrapar och målar och reparerar mycket för priset på en ytterdörr

Jag har skarvat sidstyckena och satt in nytt tvärträ nedtill på en rutten dörr av den där typen och det var absolut värt besväret för mig som själv har snickeri och bara behövde värdera arbetet som utebliven nettoinkomst när jag arbetade åt mig själv de timmarna i stället för åt någon annan.
Skall man däremot leja på ett sådant arbete till full timtaxa plus moms så blir det väl ungefär lika dyrt som en ny dörr av allra billigaste sort.
 
  • Gilla
sommar1111 och 1 till
  • Laddar…
Ju äldre dörr desto bättre kvalitet/hållbarhet.
Dagens nya dörrar verkar inte vara gjorda för att sitta utomhus oskyddade, vilket i min värld innebär att de inte går att klassificera som ytterdörrar utan endast innerdörrar. Värdelöst! Borde inte vara tillåtet.

Följaktligen är nya ytterdörrar aldrig ett alternativ, såvida inte dörren sitter just skyddat under ett stort tak så att regnstänk aldrig någonsin når den.

Jag skulle jobba med att skrapa och sedan mätta den lite anfrätta träpanelen nedtill med linolja. Dvs en varm torr dag, (samt att dörrpanelen måste vara torr), pensla på lager efter lager av linolja, vått i vått, hela dagen med ngn halvtimmes mellanrum ända tills träet inte suger mer. (Förtydligande: Bara den anfrätta träpanelen nedtill. Om ändträet på panelen syns nedtill så ska det mättas på all panel.) Några dagar senare när det torkat på ytan är det dags att måla med linoljefärg. Tunna lager. Minst 3 men helst 5. Ju fler lager desto längre tid står det sig innan det är dags för ommålning.
 
H heimlaga skrev:
Speedheater ger samma resultat som varmluftspistol. En speedheater är dyrare men arbetet går snabbare ungefär i proportion till prisskillnaden.

Har du mycket att skrapa så är en speedheater absolut prisvärd men är det bara en dörr klarar du dig bra med varmluftspistol.

Stick med en vass kniv nedtill på dörren vid nederkant på plåten för att se så den inte är rutten. Det är meningslöst att sätta tid på att skrapa en rutten dörr.
Om den är hyfsat frisk är den absolut värd att renovera. I det fallet kan du räkna med att dess återstående livslängd ungefär motsvarar livslängden på en nutida splitterny dörr och man skrapar och målar och reparerar mycket för priset på en ytterdörr

Jag har skarvat sidstyckena och satt in nytt tvärträ nedtill på en rutten dörr av den där typen och det var absolut värt besväret för mig som själv har snickeri och bara behövde värdera arbetet som utebliven nettoinkomst när jag arbetade åt mig själv de timmarna i stället för åt någon annan.
Skall man däremot leja på ett sådant arbete till full timtaxa plus moms så blir det väl ungefär lika dyrt som en ny dörr av allra billigaste sort.
Tack för utförligt svar och bra tankar! Det är även panel/ betongtrappa och metallgrind som tappat/flagnat färg. Så jag har flera bra användningsområden. Så valet föll på speadheater.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.