Hur tar jag effektivt bort kaprifol på den naturtomt där vi planerar att uppföra ett enkelt fritidshus?

Efter att flera träd tagits ned har kaprifol tagit över en stor del av tomten. Den växer på sandjord och är hyfsat lätt att dra upp med rötterna men känns ohanterligt att göra det för hand på 2000 kvm.

Har ni några förslag? Jordfräs? Annan maskin?
 
Claes Sörmland
Problemet med kaprifol är att den ju är en lian som rätt rotar sig och minsta rotfragment överlever och en ny planta växer upp. Jag tror således inte alls på jordfräs. Det bästa är nog om du kan få till plan gräsmatta. Den överlever inte klippning ett par år eller så. Men om du ska ha naturmark som inte kan klippas så blir det svårare.
 
  • Gilla
hoogey
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Problemet med kaprifol är att den ju är en lian som rätt rotar sig och minsta rotfragment överlever och en ny planta växer upp. Jag tror således inte alls på jordfräs. Det bästa är nog om du kan få till plan gräsmatta. Den överlever inte klippning ett par år eller så. Men om du ska ha naturmark som inte kan klippas så blir det svårare.
Tack för extremt snabbt svar!

Vi vill behålla naturtomten så gräsmatta är inte aktuellt. Frågan är då hur jag bäst tröttar ut den? Jordfräs, röjsåg, manuell gallring?
 
H hoogey skrev:
Tack för extremt snabbt svar!

Vi vill behålla naturtomten så gräsmatta är inte aktuellt. Frågan är då hur jag bäst tröttar ut den? Jordfräs, röjsåg, manuell gallring?
Vildkaprifol kräver manuell gallring. Ett trick är att först röjsåga när den växer som bäst, d.v.s. nu, vänta en månad och sedan identifiera de nya skott som kommer på de rötter som är kvar. Ta sedan upp dessa manuellt. Det räcker oftast att dra upp den långsamt ur marken för kaprifol är som en ”lian” som är svår att bryta av. Det gäller även rötterna.
Jag brukar nämligen göra så här för att kunna flytta vildkaprifol och få den att överleva. De rötter som sätter nya skott är de som överlever stympningen och har tillräckligt kraft att bilda en ny planta.
 
  • Gilla
hoogey och 2 till
  • Laddar…
H hoogey skrev:
Frågan är då hur jag bäst tröttar ut den? Jordfräs, röjsåg, manuell gallring?
Precis som @Claes Sörmland skriver är jordfräs olämpligt eftersom kaprifolens småskott sprids än mer. Dessutom förstörs marken om naturtomten vill behållas. Om husbygget sker med gjuten platta försvinner naturligtvis växten just där. Är det vildkaprifol kan man ju börja med att skänka bort skott 😉. Jag kan inte tro att detta blir ett problem på sikt. Det är värre med kompakteringen som uppstår under byggnationen. Sätt upp markeringar/linor runt det kommande bygget inkl arbetsutrymme och ge plats för maskiner, materialupplägg, byggbod osv. Bestäm redan nu plats för biluppställningsplats/carport/infart (som kan nyttjas under bygget). Håll koll på att marken utanför hålls intakt. Under tiden kan man manuellt dra upp kaprifolen när man ändå besöker bygget.

Att reparera naturtomt tar många många år.
 
  • Gilla
hoogey och 2 till
  • Laddar…
Tack för alla kloka synpunkter. Blev att slita upp för hand till en början. Sedan planerar jag ta med björksly och liknande med röjsåg. Får se till att hålla efter helt enkelt.
 
Hm, om hela tomten är täckt med vildkaprifol och björksly är det en bit till en njutbar "naturtomt"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.