Hej!

Är ganska ny på detta, tänkte förlänge plattingen här hemma och behöver du planlägga hur jag ska gräva.

Har murartråd men vet inte helt hur jag mäter ut 22.5 grader på gräsmattan?

Har gjort en extremt dålig ritning i paint för att försöka illustrera vad jag menar.
Beklagar otydligheten.

Tacksam för hjälp
 
  • Ritning i paint som visar nuvarande plattning och markering för tillbyggnad på gräsmatta med 22.5 graders vinkel.
Om du gör en triangel med måtten nedan så är vinkeln 22,5 grader i ena hörnet.
Ritning av en triangel med måtten 2, 1,848 och 0,765 enheter samt en vinkel på 22,5 grader i ena hörnet.
 
och vill du skala upp ovanstående triangel så är 10m-414cm
 
Tack ska ni ha för svar.

Tänkte ha ca 3 meter neders mot nuvarande terass, sen på vänstersidan 22,5 grader upp en bit för att sedan bli platt igen (Mitt mästervärk i paint illustrerar det :) )

Lägger till en bild till där det byggs ca så jag hade tänkt. Dock mycket mindre format.

Hur räknade ni ut hur långt jag kan ha på varje vinkel för att få till 22.5 grader?
Igen, beklagar om frågeställningen är lite otydlig. Jag är extremt ny på sånt här
 
  • En person arbetar med grunden för en träterass i en trädgård. Personen är böjd över ett hörn av träramen och det är gräsmatta runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är cosinus sinus eller tangens för vinkel 22,5 grader. Det beror på vilken av triangelns sidor du vet längden på. Kolla här tex https://naturvetenskap.se/matematik/geometri/sin-cos-och-tan/. Sen tar du miniräknaren på mobilen. Om man lägger den ner så får man ofta fram tangenter för cos, sin ,tan
 
  • Gilla
ShaftQ
  • Laddar…
Definition av trigonometriska funktioner för en rätvinklig triangel med vinkeln v och sidorna a, b, och c.

Förhållandet mellan triangelns sidor är i ditt fall:
sin 22,5 = 0,383
cos 22,5 = 0,924
tan 22,5 = 0,414

Om du har bestämt längden för en av sidorna kan du nu själv beräkna längden på övriga sidor.
Lycka till!
 
  • Gilla
ShaftQ
  • Laddar…
MultiMan
Vinkelmätare i plast från ARDA, halvcirkelformad med graderingar från 0° till 180° och en linjal som mäter upp till 10 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om någon minns från skolan.

Vill man mäta direkt på reglarna är en vinkelmätare rätt bra. Denna är från Jula, men jag köpte en utan vattenpass för runt hundringen på Lidl:

Digital vinkelmätare från Meec Tools med LCD-skärm och inbyggt vattenpass. Fungerar för exakta mätningar och justeringar, användbar vid byggprojekt och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ShaftQ och 1 till
  • Laddar…
G Granngubben skrev:
[bild]

Förhållandet mellan triangelns sidor är i ditt fall:
sin 22,5 = 0,383
cos 22,5 = 0,924
tan 22,5 = 0,414

Om du har bestämt längden för en av sidorna kan du nu själv beräkna längden på övriga sidor.
Lycka till!
Tusen tack, men detta är ju en fyrkant, trapezoid som jag vill ha enligt min bild? :)
 
K
S ShaftQ skrev:
Tusen tack, men detta är ju en fyrkant, trapezoid som jag vill ha enligt min bild? :)
Nej det är en trekant
 
K kniv skrev:
Nej det är en trekant
Missade ett sträck längst ner på min bild som jag ritade i paint. Se på bilden jag skickade för 42 min sen istället. Är inte det en trapezoid?
 
K
Du kan ta trekanten och sätta ihop den med vilken form du vill, och kalla det trapezoid om du så gärna vill. Förändrar inte det faktum att du fick svar på hur du räknar ut 22,5 grad som du ville.
 
  • Gilla
Granngubben
  • Laddar…
MultiMan
Ska man vara krass så kommer du aldrig se skillnad på en halv grad på en rad plattor, det enklaste är väl att måtta ut 90 grader och sen ta hälften av hälften med ögonmått bara?
 
  • Gilla
Kling 1
  • Laddar…
Om man har en kvadrat på 1m sida kan man inte dela den vid 50cm och därmed tro att hypotenusans spetsiga vinkel blir 22.5 grader, utan det sker vid 41.4cm
 
Söker du på frågan (google) hittar du räknare som löser uträkningen åt dig.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska man vara krass så kommer du aldrig se skillnad på en halv grad på en rad plattor, det enklaste är väl att måtta ut 90 grader och sen ta hälften av hälften med ögonmått bara?
Alla siffror ts behöver finns i tråden så det bör vara minst lika enkelt att använda dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.