Hej
Våra tappvattenledningar ligger precis bredvid varandra och ligger direkt ovanpå avloppsröret.
Även de tappvattenledningarna går från badrummet in till köket och ligger mot varandra.
Enligt vad vi kunnat läsa oss till så är det inte ok att göra en renovering och lägga dom så? Risk för legionella?
Någon som har info?
 
  • Avloppsrör och tappvattenledningar i en öppen vägg och golvyta, med röd markering som visar deras placering nära varandra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenledningar ligger tätt intill ett avloppsrör i en trävägg under renovering, markerade med röda linjer för att visa deras placering och avstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg med öppen träpanel visar tappvattenledningar som löper precis intill varandra och ligger direkt ovanpå ett avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är lungt. Är det ett badrum så är hela vattenskåpet fel vilket är värre
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
M _Mannen skrev:
Det är lungt. Är det ett badrum så är hela vattenskåpet fel vilket är värre
Ok, hur menar du? Vad är det för fel på vattenskåpet?
 
Är det ett badrum ska skåpet ha tätskikt om man har öppningen mot badrummet samt ska monteras 50 cm ovanför färdigt golv
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
M _Mannen skrev:
Är det ett badrum ska skåpet ha tätskikt om man har öppningen mot badrummet samt ska monteras 50 cm ovanför färdigt golv
Ok, är fördelarskåp samma sak som vattenskåp? Såhär ser det ut under byggets gång
 
  • Byggarbetsplats med oavslutad vägginstallation samt ledningar och ett blått fördelarskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Omonterat fördelarskåp/vattenskåp under byggnation med synliga rör och kablar på en vägg med pågående spackelarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bygge av badrum med väggar klädda i Höganäs tätskikt, ett monterat fördelarskåp med blottade ledningar och en golvbrunn synlig på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit fördelarskåp installerat på en beige kakelvägg i ett projekt under byggnation, synligt med golvklinker i mörk nyans och vit kant längst hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fördelarskåp under installation i ett rum med gråa kakelplattor på väggarna och gröna slangar hängande ut från skåpet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M _Mannen skrev:
Är det ett badrum ska skåpet ha tätskikt om man har öppningen mot badrummet samt ska monteras 50 cm ovanför färdigt golv
Besiktningsmännen slog ner på tappvattenledningarna men inte skåpet
 
Mmm så kan det var, besiktningsmän har jag inte så mycket över för. Dom kan lite om mycket men sällan har dom kunskap för allt dom ska bedöma. Ibland kommer dom dessutom med rena gissningar...

Fördelarskåpet ska ansluta till tätskiktet, det gör inte det där.
Googla lk preseal tex.
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
M _Mannen skrev:
Mmm så kan det var, besiktningsmän har jag inte så mycket över för. Dom kan lite om mycket men sällan har dom kunskap för allt dom ska bedöma. Ibland kommer dom dessutom med rena gissningar...

Fördelarskåpet ska ansluta till tätskiktet, det gör inte det där.
Googla lk preseal tex.
Tack för svar. Vi har massor som troligen är fel efter renoveringen och detta är då ytterligare en sak.
 
M _Mannen skrev:
Mmm så kan det var, besiktningsmän har jag inte så mycket över för. Dom kan lite om mycket men sällan har dom kunskap för allt dom ska bedöma. Ibland kommer dom dessutom med rena gissningar...

Fördelarskåpet ska ansluta till tätskiktet, det gör inte det där.
Googla lk preseal tex.
Kan det gälla samma sak för detta skåp för golvvärmeslingor som sitter på den lilla toaletten då?
 
  • Skåp för golvvärmeslingor installerat på väggen i en liten toalett, med rör och komponenter synliga. Väggen är delvis vit och delvis gråmålad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T ToT15 skrev:
Kan det gälla samma sak för detta skåp för golvvärmeslingor som sitter på den lilla toaletten då?
Nopp. Det är väl inget tätskikt på väggarna där? Hade dock varit fint att få upp det lite men det kanske inte gick?
Det känns som att skåpet sitter på en övervåning och matar golvärme till nedervåning annars måste det vara tajta böjar
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
M _Mannen skrev:
Nopp. Det är väl inget tätskikt på väggarna där? Hade dock varit fint att få upp det lite men det kanske inte gick?
Det känns som att skåpet sitter på en övervåning och matar golvärme till nedervåning annars måste det vara tajta böjar
Det är (eller ska vara) tätskikt 10 cm upp på väggen, förutom vägghängd toalett som skulle haft tätskikt bakom hela den väggen.

Jo det hade gått att få upp det ganska mycket mer.
Yes det går ner till undervåningen
 
Mmmm personligen hade jag satt det skåpet högre. Hade dessutom kopplat golvvärmen i skåpet för att provtrycka slangarna som man ska göra...

Skåpet i badrummet hade jag helst vänt åt andra hållet för att få lucka på utsidan badrummet. Tätskikts kitet till skåpet är inte billigt därav att jag hellre får luckan på utsidan om det går å sparar lite deg åt kunden.
Hade även kopplat tappvattnet för att provtrycka det innan allt byggs igen
 
M _Mannen skrev:
Mmmm personligen hade jag satt det skåpet högre. Hade dessutom kopplat golvvärmen i skåpet för att provtrycka slangarna som man ska göra...

Skåpet i badrummet hade jag helst vänt åt andra hållet för att få lucka på utsidan badrummet. Tätskikts kitet till skåpet är inte billigt därav att jag hellre får luckan på utsidan om det går å sparar lite deg åt kunden.
Hade även kopplat tappvattnet för att provtrycka det innan allt byggs igen
Oki. Tyvärr sitter det ett shuntskåp med golvvärmen på andra sidan badrummet, så det sitter precis bakom det här skåpet som är i badrummet. Vi hade en firma här som provtryckte systemet. Men det protokollet var ifrågasatt av besiktningsman.
 
J
Vad är det för fördelarskåp i WCn? De flesta skåp kräver minst 500mm underkant från golv.
 
  • Gilla
ToT15
  • Laddar…
J john& skrev:
Vad är det för fördelarskåp i WCn? De flesta skåp kräver minst 500mm underkant från golv.
På övervåningen på toaletten är det LK fördelarskåp för den vattenburna golvvärmen, och det är för alla slingor på övervåningen.
Sen på entréplan sitter det ett fördelarskåp i hallen som tar alla slingor på entréplan och källaren. (Det skåpet sitter på baksidan av vattenskåpet som sitter i badrummet).
Så totalt 2 fördelarskåp som är kopplade till värmepumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.