Hej, Har precis flyttat in i ett nybyggt hyreshus
Vet att detta forumet heter byggahus.
Kolla den bifoga videon och frågan jag ställer där.
Jag tycker det ser konstigt.

Tacksam för svar
 
Självklart ska den sitta fast så det är bara att lägga nytt lim och jag kan direkt tipsa om Casco Extremfix som är en svart tub med röd text samt är ett av de grymmaste lim jag stött på till rimlig peng.

Det får lov att vara en sådan lösning för att man ska kunna handikappanpassa.
Dock finns det ett krav som man måste uppnå och det är höjdskillnaden på tätskiktsfolien.

Man ska ha minst 20mm skillnad från brunnsflänsen till ovankant folie vid tröskeln och har man vikt upp folien mellan de olika plattorna så har man ju i princip redan där ett uppvik på ca.10mm vilket platta och fix bör bygga och sen måste ju då golvet luta de övriga 10mm.

Lättast att kolla detta är att sätta en laser och mäta vid klämringen i brunnen kontra ovankant platta vid tröskeln men det förutsätter ju att folien är uppvikt mellan plattorna vilket är svårt att inspektera tyvärr.
Enda möjligheten till detta är att försiktigt kratsa ur fogen där och se om man kan skönja någon folie.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
Är det ett hyreshus är det ju verkligen inte ditt problem, använd badrummet och var glad, eventuella problem relaterade till brister i tätskiktet ligger långt fram i tiden. Att slippa få en tröskel med klack eller upphöjning är ju en fröjd och inte särskilt vanligt i hyreslägenheter.

Däremot hade jag bett dom limma dit tröskeln på nytt, och i samband med det även lägga en silikon mot plattorna, man vill ju inte att vatten rinner in under tröskel och karm, det kan ganska snabbt bli fult.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.