Ser inte problemet att inte borra!? Gör man bara som man ska så är risken att det spricker minimal!
Alla andra lösningar kommer lossna, förr eller senare.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jag har satt upp liknande krokar. En klutt med badrumssilikon på baksidan, tryckte dit och tejpade fast den medan det härdade. Klart. Lite spill utanför togs enkelt bort med rakblad. Sitter till den dagen man vill ha bort den och då är det enkelt med ett rakblad längs kaklet.
 
  • Gilla
Markus P och 1 till
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Ser inte problemet att inte borra!?
Den dag krokarna ska bytas ut för att de gått sönder, eller för att hustruns smak har ändrats, och de nya krokarna har mindre CC i sin hålbild kommer du att se problemet. ;):sweat::cry:

Jag skulle aldrig "förstöra" ett nyrenoverat badrum med helt onödiga hål för handdukskrokar.

Risken för sprickor eller vattenskador finns även med i min bedömning men jag ser detta som helt sekundärt avseende min åsikt.

J Jörgen Ö skrev:
Alla andra lösningar kommer lossna, förr eller senare.
Kan man limma toastolar kan man nog limma en handdukskrok.

Hep Hep skrev:
En klutt med badrumssilikon på baksidan, tryckte dit och tejpade fast den medan det härdade.
Låter som ett utmärkt förslag!
 
  • Gilla
Markus P
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Den dag krokarna ska bytas ut för att de gått sönder, eller för att hustruns smak har ändrats, och de nya krokarna har mindre CC i sin hålbild kommer du att se problemet. ;):sweat::cry:

Jag skulle aldrig "förstöra" ett nyrenoverat badrum med helt onödiga hål för handdukskrokar.

Risken för sprickor eller vattenskador finns även med i min bedömning men jag ser detta som helt sekundärt avseende min åsikt.

Kan man limma toastolar kan man nog limma en handdukskrok.

Låter som ett utmärkt förslag!
I min värld beskriver du ett icke problem, är väl fullständigt normalt att man borrar upp dom detaljer man vill ha, oavsett om det är ett helt nytt badrum! Och blanda in ett litet c/c mått som anledning?
Sen att jämföra ngt som står på golvet med egenvikt, kontra ngt man hänger på vägg är väl inte samma sak?
Har aldrig rivit ett badrum med fuktskador bakom en handukskrok.......och då har jag rivit många....
 
  • Gilla
Markus P
  • Laddar…
Jag är också inne på att skippa häftkuddarna och faktiskt limma upp dem, tänker att det blir ett fult mellanrum mellan krok och vägg annars, samt att det inte blir helt stumt. Tycker förslaget med silikon låter bra. Känns kanske lite onödigt att bygga ut baksidan först, men å andra sidan blir det troligtvis mycket lättare att limma upp den om man gör det momentet först. Kan bli väl kladdigt och lång härdning om man försöker smeta hela baksidan med silikon och sen trycka upp direkt?
 
J Jörgen Ö skrev:
I min värld beskriver du ett icke problem, är väl fullständigt normalt att man borrar upp dom detaljer man vill ha
Tveksamt om det anses normalt idag. Jag skulle påstå att lim är det normala numera för "detaljer" som handdukskrokar.

J Jörgen Ö skrev:
Sen att jämföra ngt som står på golvet med egenvikt, kontra ngt man hänger på vägg är väl inte samma sak?
Nej att jämföra något som ska hålla för mer än 100 kg människa med något som ska hålla för en handduk är verkligen inte samma sak. ;)

J Jörgen Ö skrev:
Har aldrig rivit ett badrum med fuktskador bakom en handukskrok.......och då har jag rivit många....
Som jag skrev var det helt sekundärt i min bedömning men trots allt ett argument mot borrning.
 
Redigerat:
J Jörgen Ö skrev:
I min värld beskriver du ett icke problem, är väl fullständigt normalt att man borrar upp dom detaljer man vill ha, oavsett om det är ett helt nytt badrum! Och blanda in ett litet c/c mått som anledning?
Sen att jämföra ngt som står på golvet med egenvikt, kontra ngt man hänger på vägg är väl inte samma sak?
Har aldrig rivit ett badrum med fuktskador bakom en handukskrok.......och då har jag rivit många....
Funkar säkert utmärkt att borra också, men tror jag testar utan först. Skulle det visa sig att det inte håller av en eller annan anledning så går det ju alltid att borra upp dem senare.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Kan bli väl kladdigt och lång härdning om man försöker smeta hela baksidan med silikon och sen trycka upp direkt?
Spelar det någon roll om "stödtejpen" får sitta kvar några dagar? Eventuellt kladd är ganska enkelt att ta bort efteråt på högblankt kakel.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Spelar det någon roll om "stödtejpen" får sitta kvar några dagar? Eventuellt kladd är ganska enkelt att ta bort efteråt på högblankt kakel.
Nej, det spelar ingen roll, bara det är fint till jul! ;)
 
Så, då var skruvskallar ditlimmade, och försök nr 1 har inletts, dvs silikon och tejp. Återkommer om någon dag med utvärdering.
 
  • Två krokar på en kakelvägg säkrade med tejp och silikon under en reparation eller installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kaklad vägg med limmade skruvskallar täckta av grön tejp, silikonapplikation pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rejält med silikon i alla fall! Har du bara tålamod att vänta ut att det torkar lär det där hålla utan minsta problem. Föreslår en mycket vass och spetsig "hobbykniv" för att skära runt krokarna och ett splitternytt rakblad för att sen ta bort överskottssilikonet.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Rejält med silikon i alla fall! Har du bara tålamod att vänta ut att det torkar lär det där hålla utan minsta problem. Föreslår en mycket vass och spetsig "hobbykniv" för att skära runt krokarna och ett splitternytt rakblad för att sen ta bort överskottssilikonet.
Ja, hehe, blev lite i mesta laget :p. Hålrummet bakom rymde inte så mycket som jag trodde, men tyckte det var bäst att chansa på lite för mycket hellre än lite för lite. Det lär bli ungefär samma jobb att ta bort överflödet oavsett.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
En annan fråga, jag ska även sätta upp en annan typ av krok. Denna kommer att sitta ovanför kakellisten där det utanpå gipset bara sitter tätskikt och våtrumsfärg (men plyfa bakom). Det är våtzon 1 där den ska upp, tror jag i alla fall, ca 30-40cm till vänster om duschväggen, se bild. Det blir lite större belastning på denna då den både har liten fästyta och långa "armar" samt att det kommer hänga tyngre saker på den som morgonrockar, blöta handdukar etc, så jag tänkte skruva upp den. Hur gör jag det på bästa sätt? Borrar jag ett hål genom gipset (men inte genom plyfan), fyller med silikon, och sen drar skruv genom plyfan?
 
  • Badrum med vita kakelväggar, en toalett till vänster och duschvägg till höger. Krok ovanför lista nära dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som pekar på en dubbel krok med vita keramiska knoppar vid en blå vägg, avsett för morgonrockar och handdukar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frugan nöjd, jag nöjd, slutet gott, allt gott. God jul!
 
  • Två dekorativa guldiga krokar på en vit kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Hep och 1 till
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Frugan nöjd, jag nöjd, slutet gott, allt gott. God jul!
Väcker denna tråd då jag ska göra samma sak :) stämmer nedan tillvägagångssätt?

1. Kapa skruvskallar och limma fast. Vad för lim?
2. Fyll baksida krok med våtrumssilikon. Nån speciell sort?
3. Sätt våtrumssilikon på ytan där de ska fästa
4. Tejpa över tight. Tips på bra tejp?
5. Låt härda. Hur länge?

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.