Hej!

Jag bor i en hyreslägenhet uppförd på 40-talet, så risken att det finns asbest lite varstans är markant. Tänkte sätta upp en ny taklampa genom att borra ett par hål när tanken slog mig: hur stor är risken att det sitter asbest i innertaket? Känns som ett helt vanligt betongtak, men jag är långt ifrån expert!
 
Man klädde inte innertaken med asbest i vanliga lägenheter vid den tiden. Borra på bara och lycka till!
 
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Joel Jörgensson Joel Jörgensson skrev:
hur stor är risken att det sitter asbest i innertaket?
Risken är ungefär obefintlig. Asbesthaltiga skivmaterial användes främst där det behövdes förstärkt brandskydd, t ex pannrum.

Risken att du ska exponeras för kvartsdamm när du borrar i taket är däremot mycket stor. Halvmask med P3-filter skyddar dig mot att andas in kvartspartiklarna. Här kan du lära dig mer om riskerna med kvartsdamm hos Arbetsmiljöverket:
https://www.av.se/halsa-och-sakerhe...-rok-och-dimma/kvarts-stendamm/?hl=kvartsdamm
De regler som finns gäller förstås bara i arbetslivet, men även en hempulare som pysslar i sin egen bostad kan exponeras för kvartsdamm.

(Asbestnojan är alldeles för spridd. Kvartsnojan är alldeles för lite spridd, enligt min ödmjuka åsikt.)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tackar för svar! Kom på att vi har gamla konstruktionsritningar liggandes och tog mig för nyfikenhets skull en kik. Ser ut att vara betong klätt med träullsplattor i taket, så jag tror jag definitivt kan borra utan asbestnoja!
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Risken att du ska exponeras för kvartsdamm när du borrar i taket är däremot mycket stor.
Bra poäng! Ska tänka på det. 🙂
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Då kan du vara lugn vad gäller asbest, bra att ha tillgång till facit i form av ritningar. Lycka till!
 
  • Gilla
Joel Jörgensson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.