Har dålig lukt i tvättstuga i källaren. Tvätten torkar också långsamt pga dålig luftcirkulation. Har enbart en frånluftsfläkt. Funderar på att skaffa en luftavfuktare. Vad bör man tänka på? Tips på bra modeller som ni har erfarenhet av?
Finns det sådana som droppar ur kondensvattnet genom en slang, som man kan lägga i golvbrunnen (så säkrar man att den inte torkar ur och ger dålig lukt)?
 
Woods avfuktare tycker jag är hållbara och bra. Har två stycken. Finns flera olika modeller men det är de dyrare som känns mest kvalitet. Brukar ha slanganslutning som alternativ till behållaren. Mitsubishi har också fått bra i test och är relativt tysta.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
A A14 skrev:
Har dålig lukt i tvättstuga i källaren. Tvätten torkar också långsamt pga dålig luftcirkulation. Har enbart en frånluftsfläkt. Funderar på att skaffa en luftavfuktare. Vad bör man tänka på? Tips på bra modeller som ni har erfarenhet av?
Finns det sådana som droppar ur kondensvattnet genom en slang, som man kan lägga i golvbrunnen (så säkrar man att den inte torkar ur och ger dålig lukt)?
Torka tvätten ute från vår till höst, när det är som högst luftfuktighet.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
Har flera Wood´s bla en urgammal DS28 som är byggd som en stridsvagn (relativt hur plastiga nyare kinabyggda produkter görs). Mycket hög avfuktningskapacitet typ 10 liter/dygn, lätt att rengöra ordentligt in på djupet någon gång varannat år eller så. Enkel slanganslutning till avlopp.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Vi kör också en Wood's i vår tvättstuga i källaren (Wood’s SW38FW). Vi är nöjda. Drar förvånansvärt lite el. Jag hade tänkt att stänga av den vid högt timpris via en smart plug men med tanke på hur lite den drar kändes det som en onödig optimering.

Går att ansluta en slang om man vill.
 
  • Gilla
A14
  • Laddar…
WOODS de svensktillverkade är överlägsna deras kinaskit håller inte många timmar
 
  • Gilla
A14 och 2 till
  • Laddar…
Kör också Woods av samma anledningar som redan nämnts. Enda nackdelen jag märkt är att någon av plåtpanelerna skallrar ibland om den inte står på alla fyra hjulen (ojämnt golv) men jag har inte orkat fixa det.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
S
har en Woods 22 i 60kvm källare med tvättstuga , funkat perfekt i åratal , värmer dessutom källaren sommartid då värmen är avstängd
 
  • Gilla
A14
  • Laddar…

Bästa svaret

Efter att två Woods på rad gett upp hemma så blev den en Eeese Carl till vår källare på 60kvm.
Den håller torrt å fint trots att huset är gammalt och odränerat, källarlukt minimeras och hepa är trevligt, speciellt med förfiltret då mycket damm från tvätten fastnar där. Går att styra via wifi om man vill. Vi har den i tvättstuga/badrum men den håller torrt även i grovkök, hobbyrum och verkstad.

Den har gått konstant i två år med enbart stopp för rengöring och filterbyte utan minsta problem eller tecken på åldrande. Torkar enligt spec så anslutning till avlopp är att rekommendera annars blir det flera tanktömningar dagligen när det är fuktigt eller tvättas mycket.

Båda mina woods hade problem med att fläktarna efter ett tag började låta mer och mer samt att det byggdes upp is. Till sist gav en upp i styrenheten och ersättaren i motorn.
Kommer inte ihåg vilka modeller det var dessvärre, tror dem kostade runt 2000-3000:- 2019.
 
  • Gilla
A14 och 1 till
  • Laddar…
Mac9 Mac9 skrev:
Efter att två Woods på rad gett upp hemma så blev den en Eeese Carl till vår källare på 60kvm.
Den håller torrt å fint trots att huset är gammalt och odränerat, källarlukt minimeras och hepa är trevligt, speciellt med förfiltret då mycket damm från tvätten fastnar där. Går att styra via wifi om man vill. Vi har den i tvättstuga/badrum men den håller torrt även i grovkök, hobbyrum och verkstad.

Den har gått konstant i två år med enbart stopp för rengöring och filterbyte utan minsta problem eller tecken på åldrande. Torkar enligt spec så anslutning till avlopp är att rekommendera annars blir det flera tanktömningar dagligen när det är fuktigt eller tvättas mycket.

Båda mina woods hade problem med att fläktarna efter ett tag började låta mer och mer samt att det byggdes upp is. Till sist gav en upp i styrenheten och ersättaren i motorn.
Kommer inte ihåg vilka modeller det var dessvärre, tror dem kostade runt 2000-3000:- 2019.
då var det kinamodellerna
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
då var det kinamodellerna
Mycket möjligt…. Oavsett så var dem i princip lika dyra styck som den eeeas vi nu har och den har inte krånglat det minsta och har dubbla kapaciteten.
 
  • Gilla
A14 och 1 till
  • Laddar…
MrPlow
Det finns två typer av avfuktare. Sorptionsavfuktare och kondensationsavfuktare. Kondensationsavfuktare leder bort fukten som vatten och sorption med varm våt luft.

Woods gör kondensationsavfuktare och de lämpar sig väl om temperaturen och fuktigheten är hög. Gärna 20-25 grader eller mer. Har du en kall tvättstuga i en källare kan sorptionsavfuktaren vara ett alternativ.

Viktigt för torkningen är att rotera luften. Så kombinera gärna med fläkt som snurrar runt luften.
 
  • Wow
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
A A14 skrev:
Har dålig lukt i tvättstuga i källaren. Tvätten torkar också långsamt pga dålig luftcirkulation. Har enbart en frånluftsfläkt. Funderar på att skaffa en luftavfuktare. Vad bör man tänka på? Tips på bra modeller som ni har erfarenhet av?
Finns det sådana som droppar ur kondensvattnet genom en slang, som man kan lägga i golvbrunnen (så säkrar man att den inte torkar ur och ger dålig lukt)?
Köp en som har funktionen att man ställer in en luftfuktighet så den går igång när det går över det. Vi har vår Woods mrd20 inställd på 60% och det har varit fantastiskt för klimatet i vår källare. Den har slanganslutning ner till vår golvbrunn.
 
  • Gilla
A14 och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för goda råd!

Jag har beställt en Eeese Carl. 3407 kr på Whiteaway. Hoppas den kommer att motsvara mina förväntningar.
 
A A14 skrev:
Tack alla för goda råd!

Jag har beställt en Eeese Carl. 3407 kr på Whiteaway. Hoppas den kommer att motsvara mina förväntningar.
tyvärr är det en kina produkt och livslängden kommer inte att bli häpnadsväckande
långt ifrån WOODS SW59
mer likt woods mrd 25 som mac9 hade problem med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.