Hej alla. För 2 år sedan slog blixten ned NÄRA, 100 meter från vårt hus. Då gick kretskort och display sönder på vårt spabad. I år slog den ner 150 meter från huset, och spabadet gick återigen sönder. Denna gången hade jag brutit strömmen, men trots det gick det sönder. Frågan är:
Om man bryter även nollan och jord, klarar dig badet då ? Funderar på om där kommit in spänning via nollan. Vad tror ni ? Vi har åskskydd i centralen samt jordfelsbrytare.
Mvh Rolf
 
MultiMan
Om du med "brutit strömmen" att t ex slå av en strömbrytare (stor eller liten) så räcker inte det alls då åska är flera miljoner volt i spänning och man räknar med att den kan hoppa 1 cm per 10 000 volt i luft. Jag har haft åska hoppa från ett telefonuttag 30 centimeter till pluggen jag hängt på en hylla och trodde jag var säker. Tyvärr inte.

Har du sådana åskproblem så behöver du grovskydd på inkommande matningar. Kallades ventilavledare sist jag pratade med elbolagen och det leder bort överspänningarna innan de kommer in i huset.

Är det i husets direkta närhet, vilket det verkar som, skulle jag även funderat på åskledare för själva huset där man gräver ner jordning runt hela huset.
 
  • Gilla
RolfoHelena och 1 till
  • Laddar…
R RolfoHelena skrev:
Hej alla. För 2 år sedan slog blixten ned NÄRA, 100 meter från vårt hus. Då gick kretskort och display sönder på vårt spabad. I år slog den ner 150 meter från huset, och spabadet gick återigen sönder. Denna gången hade jag brutit strömmen, men trots det gick det sönder. Frågan är:
Om man bryter även nollan och jord, klarar dig badet då ? Funderar på om där kommit in spänning via nollan. Vad tror ni ? Vi har åskskydd i centralen samt jordfelsbrytare.
Mvh Rol
Dessutom behöver blixten bara passera nog nära huset för att elektronik kan skadas.
 
  • Gilla
RolfoHelena och 1 till
  • Laddar…
RolfoHelena,

Är ert enfamiljshus i villakvarter? Eller kanske på landet med långt till nästa granne?

Om i villakvarter, gick elektriska apparater hos grannar och sönder?

Är serviskabeln från elnätsägaren till ert elmätarskåp en luftledning?
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
Tack alla. Vi bor på landet. Har åskskydd i centralen vid spaet. Inget annat i huset gick sönder, bara spaet. Faserna var bortkopplade. Jag tror det blivit inducerande spänningar pga magnetfältet. Mina funderingar var om även nollan och jorden kopplas bort. Typ kopplat spaet med en stickpropp istället. Spänningar induceras i reläspolar m.m så kanske bäst att låta kretskorten vara bortplockade under åskmånaderna 😂.
 
  • Överspänningsskydd med texten "TEMAKI BOXSAFE 3" som huvudsakligt skydd för elcentralen. Ansluten till ett spa, skyddar mot övervoltage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ett besynnerligt "åskskydd" sådant har jag aldrig sett tidigare. Det ser litet bedagat ut.
Slår man på internet med det namnet "Temaki boxsafe3" som sökord får man väldigt få träffar och är då säkerhetsbox på hotellrum för värdesaker.

Vad sitter det monterat? Vid fasadelskåpet dvs vid inkommande serviskabeln från elnätsägaren, dvs där ni har de 3 st huvudsäkringarna?

Är serviskabeln på luftledning in till ert fasad-elskåp?

Är ert enfamiljshus i Sverige eller kanske utomlands?
 
Redigerat:
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Det var ett besynnerligt "åskskydd" sådant har jag aldrig sett tidigare. Det ser litet bedagat ut.
Slår man på internet med det namnet "Temaki boxsafe3" som sökord får man väldigt få träffar och är då säkerhetsbox på hotellrum för värdesaker.

Vad sitter det monterat? Vid fasadelskåpet dvs vid inkommande serviskabeln från elnätsägaren, dvs där ni har de 3 st huvudsäkringarna?

Är serviskabeln på luftledning in till ert fasad-elskåp?

Är ert enfamiljshus i Sverige eller kanske utomlands?
Västra Götaland, jordkabel. Skyddet sitter i det sista proppskåpet, har två. Men även om det suttit i inkommande borde det inte påverkat eftersom strömmen var bruten.
 
Vad menas med "Denna gången hade jag brutit strömmen,"?

1. Den 3-poliga huvudbrytaren vid elmätartavlan bröts, så att alls ström till huset var bruten.
2. 1-poliga automatsäkringen(förmodligen på 10A) för spabadet bröts, så att ström var endast bruten till spabadet, allt annat i huset hade ström.

Eller vad menas?

Ett överspänningsskydd för växelström brukar vara 4-poligt, nämligen för att skydda de 3 faserna och även nollan från överspänningar.

Nedan bild på hur ett överspänningsskydd ser ut som monteras på DIN-skena på elmätartavlan vid inkommande serviskabel. Då skyddas alla 3 faserna och nollan från överspänning som kommer in från elnätsbolagets serviskabel.

Hur vet ni att kretskort och display i spabadet är sönder? Bränt, svart sot, eller hur?

Det mystiska överspänningsskyddet Temaki boxsafe3, det verkar som det skulle gå att att lossa locket på det och se vad det är för godsaker där inne. Foto. Kanske helt tomt och innehållslöst? Det är nog meningen man ska peta upp locket för att de om överspänningsskyddet löst ut eller ej.
 
  • En 4-polig Hager överspänningsskyddsmodul monterad på en DIN-skena, märkt med SPB015 och SPB015N, för skydd av tre faser och nollan från överspänning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
R RolfoHelena skrev:
Har åskskydd i centralen vid spaet
Denna central är alltså placerad i direkt anslutning till badet?

Det överspänningsskydd du har är även för mig okänt. Det tål säker 60 kA men frågan är vilken restspänning det har. Badet kanske behöver ett finskydd.
R RolfoHelena skrev:
Jag tror det blivit inducerande spänningar pga magnetfältet.
Det är en hypotes som vi också bör titta på. De åsknedslag ni hade slog väl inte ned direkt i en elledning? Utan det var indirekta nedslag? Då kan inducerande strömmar komma ifråga. Även strömmar i marken, om de kan fångas upp av badet på något sätt. 100 meter är ganska nära. När man räknar på risker för åskskador så är upptagningsområdet inom 500 meter från byggnaden.

En bassäng eller pol kräver inget jordtag men utan bara skyddsutjämning. Det kan alltså uppstå en potentialskillnad mellan moder jord och skyddsjord. Dock svårt att säga om det kan ge en potential mellan fas och nolla, det är vad som knäcker badet.

Man bör kanske också titta på sekundärledningar i badet. Om det t.ex finns långa sensorledningar så att inducerad spänning kan ta sig in bakvägen i kortet.

Åska är alltid svårt att skydda sig emot. Men med en mer omfattande beskrivning av hur allting ser ut hos dig kanske det går att komma med ideer kring hur man kan öka skyddet.
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Denna central är alltså placerad i direkt anslutning till badet?

Det överspänningsskydd du har är även för mig okänt. Det tål säker 60 kA men frågan är vilken restspänning det har. Badet kanske behöver ett finskydd.

Det är en hypotes som vi också bör titta på. De åsknedslag ni hade slog väl inte ned direkt i en elledning? Utan det var indirekta nedslag? Då kan inducerande strömmar komma ifråga. Även strömmar i marken, om de kan fångas upp av badet på något sätt. 100 meter är ganska nära. När man räknar på risker för åskskador så är upptagningsområdet inom 500 meter från byggnaden.

En bassäng eller pol kräver inget jordtag men utan bara skyddsutjämning. Det kan alltså uppstå en potentialskillnad mellan moder jord och skyddsjord. Dock svårt att säga om det kan ge en potential mellan fas och nolla, det är vad som knäcker badet.

Man bör kanske också titta på sekundärledningar i badet. Om det t.ex finns långa sensorledningar så att inducerad spänning kan ta sig in bakvägen i kortet.

Åska är alltid svårt att skydda sig emot. Men med en mer omfattande beskrivning av hur allting ser ut hos dig kanske det går att komma med ideer kring hur man kan öka skyddet.
Tack för svar. Spaet står ca: 2 meter från huset. Det som jag tror är problemet är att 10 meter från spaet har vi en elstängslad hästhage (stor), och det har slagit ned 2 gånger där. Båda gångerna har spaet gått sönder. Funderar på om blixten ”sugs” ner där. Min tanke är att det blir en strömpuls i elstängslet som slår ut. På bilden är spaet bakom äppleträdet, stängslet i nedankant.
 
  • Trähus med svarta tak, äppleträd i förgrunden och elstängsel synligt längst ner, omgiven av grönska under en molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om åskan slår ned i stängslet så visst kan det gå en hög ström i stängseltråden förbi ert hus, som teoretiskt kan inducera spänningar i badet, om badet har en "antenn" som kan fånga upp den i form av en lång ledning av något slag, teoretiskt.

Jag tror som sagt inte att själva kretskortet kan fånga upp en sådan spänning, utan det måste till ledningar som är anslutna till kortet. Urkopplad 230V-matning kan vara en sådan ledning, men med så korta avstånd till huset och dess brytare tror jag inte på det.

En möjlig åtgärd är att gnistgap med jordtag monteras på stängslet utanför er, kanske två på var sida om er med gemensamt jordtag. Kostar inte så mycket mer än ryggvärk.
Isolator för elstängsel med monteringsfäste och metallfjäder för att spänna stängseltråd.

En mer sannolik väg för åskan är via stängselaggregatet och in på elledningarna. Men är det grannens stängsel är den vägen långsökt, och dessutom slår det sönder aggregatet så det lämnar spår.

Om ingenting annat hos er och hos grannarna har gått sönder så skulle jag fokusera på badet. Uppenbarligen är krestkortet överkänsligt. Frågan är vilka möjligheter som finns för att skydda det.

Du bryter strömmen idag. Men det kan vara värt att se till att även nollan bryts. Det kan också vara värt att montera ett finskydd nära badet med låg restspänning (Up) på under 1 kV, t.ex https://elrond.se/produkter/grov-finskydd-ed150-safetec/

Från vilket håll kommer matningen från nätet? Har ni gamla teleledningar krav i marken?

Till sist, kontrollera eventuella sekundärledningar från kretskortet som kan fungera som antenn. Kanske kan de enkelt kopplas ur, eller skyddas med separata små överspänningsskydd (varistor) https://www.tme.eu/se/details/b72220s3251k101/tht-varistorer/epcos/ (denna är för 230 V AC, välj så låg arbetsspänning som möjligt).
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om åskan slår ned i stängslet så visst kan det gå en hög ström i stängseltråden förbi ert hus, som teoretiskt kan inducera spänningar i badet, om badet har en "antenn" som kan fånga upp den i form av en lång ledning av något slag, teoretiskt.

Jag tror som sagt inte att själva kretskortet kan fånga upp en sådan spänning, utan det måste till ledningar som är anslutna till kortet. Urkopplad 230V-matning kan vara en sådan ledning, men med så korta avstånd till huset och dess brytare tror jag inte på det.

En möjlig åtgärd är att gnistgap med jordtag monteras på stängslet utanför er, kanske två på var sida om er med gemensamt jordtag. Kostar inte så mycket mer än ryggvärk.
[bild]

En mer sannolik väg för åskan är via stängselaggregatet och in på elledningarna. Men är det grannens stängsel är den vägen långsökt, och dessutom slår det sönder aggregatet så det lämnar spår.

Om ingenting annat hos er och hos grannarna har gått sönder så skulle jag fokusera på badet. Uppenbarligen är krestkortet överkänsligt. Frågan är vilka möjligheter som finns för att skydda det.

Du bryter strömmen idag. Men det kan vara värt att se till att även nollan bryts. Det kan också vara värt att montera ett finskydd nära badet med låg restspänning (Up) på under 1 kV, t.ex [länk]

Från vilket håll kommer matningen från nätet? Har ni gamla teleledningar krav i marken?

Till sist, kontrollera eventuella sekundärledningar från kretskortet som kan fungera som antenn. Kanske kan de enkelt kopplas ur, eller skyddas med separata små överspänningsskydd (varistor) [länk] (denna är för 230 V AC, välj så låg arbetsspänning som möjligt).
Matningen in i huset kommer från andra sidan huset. Finns inga telekablar kvar vad jag vet. Det är kommunikationen mellan huvudkretskort och display som går sönder. Belysning och text fungerar, men inte knapparna. Alla pumpar startar upp vid igångsättning, som dom ska (självkontroll). Kan man isolera kabeln från display till kretskort 1,5 m lång), med tex aluminiumfolie som koppas till jordplinten ?
 
  • Närbild på en Gecko in.YourSpa display som visar ett varningsmeddelande om problem med kommunikation och att knapparna behöver kontrolleras eller programvaran uppdateras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om åskan slår ned i stängslet så visst kan det gå en hög ström i stängseltråden förbi ert hus, som teoretiskt kan inducera spänningar i badet, om badet har en "antenn" som kan fånga upp den i form av en lång ledning av något slag, teoretiskt.

Jag tror som sagt inte att själva kretskortet kan fånga upp en sådan spänning, utan det måste till ledningar som är anslutna till kortet. Urkopplad 230V-matning kan vara en sådan ledning, men med så korta avstånd till huset och dess brytare tror jag inte på det.

En möjlig åtgärd är att gnistgap med jordtag monteras på stängslet utanför er, kanske två på var sida om er med gemensamt jordtag. Kostar inte så mycket mer än ryggvärk.
[bild]

En mer sannolik väg för åskan är via stängselaggregatet och in på elledningarna. Men är det grannens stängsel är den vägen långsökt, och dessutom slår det sönder aggregatet så det lämnar spår.

Om ingenting annat hos er och hos grannarna har gått sönder så skulle jag fokusera på badet. Uppenbarligen är krestkortet överkänsligt. Frågan är vilka möjligheter som finns för att skydda det.

Du bryter strömmen idag. Men det kan vara värt att se till att även nollan bryts. Det kan också vara värt att montera ett finskydd nära badet med låg restspänning (Up) på under 1 kV, t.ex [länk]

Från vilket håll kommer matningen från nätet? Har ni gamla teleledningar krav i marken?

Till sist, kontrollera eventuella sekundärledningar från kretskortet som kan fungera som antenn. Kanske kan de enkelt kopplas ur, eller skyddas med separata små överspänningsskydd (varistor) [länk] (denna är för 230 V AC, välj så låg arbetsspänning som möjligt).
Samma fel båda gångerna.
 
R RolfoHelena skrev:
Kan man isolera kabeln från display till kretskort 1,5 m lång), med tex aluminiumfolie som koppas till jordplinten ?
Du kan prova. Jag kan inte säga ifall denna kabel är misstänkt, men kanske är elektroniken extremt känslig.
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.