Hej. Jag byggde ett trädäck på plintar som är nedborrade i marken. Som nybörjare tänkte jag inte på att göra ordentligt markarbete och lade därför inte markduk och grus under, utan lät gräsmattan ligga kvar.
Huset ligger i suterräng och jag upplever att källaren har blivit kallare på vintern sedan vi byggde altanen. Det är också (såklart) rätt fuktigt under den. Så av nyfikenhet och för att skydda fasaden så började jag gräva ur närmast den (gräsmattan låg alltså tidigare hela vägen in). På den delen av huset som är under mark sitter det svarta plattor mellan grunden/källaren och gräsmattan, men på den delen där källaren ligger på ”marknivå” är det asfalt (?). När jag grävde kom jag till slut till plattan som jag antar att huset står på. Utanför den ligger grus och ett dräneringsrör (se bild). Min fråga är om det är en bra idé att fylla ”diket” närmast fasaden med grus/makadam efter att jag grävt bort jorden hela vägen bort? Jag vågar inte gräva bort jorden under hela altanen eftersom plintarna är nedborrade i den. Det är tung lerjord.
 
  • Grävd sektor under altan med synligt underlag av jord och plintar, verktyg och skottkärra i förgrunden, vägg med fönster till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en utgrävd sektion bredvid en husgrund med synlig platta och orange dräneringsrör omgiven av jord och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd jord bredvid husgrund med synlig fasad och dräneringsrör; ovanför plintarna syns ett nyligen byggt trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det ingen dränering?
 
C Currywurst skrev:
Finns det ingen dränering?
Var tänker du?
 
H heyhawkan skrev:
Var tänker du?
Längs huset. För det du har tagit bild på är inte ett dräneringsrör
 
  • Gilla
heyhawkan
  • Laddar…
K
Du kan ju gräva aningens bredare och djupare på ett ställe för att se om det kanske ligger två rör där. Men som redan nämnts ovan ser det ut som dagvattenledningen från stuprören. Dräneringsrör är perforerade så vatten kan rinna in i dem. Men de bör då också vara skyddade av duk+singel så att jord och grus inte rinner in.
 
  • Gilla
heyhawkan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.