Efterlyser tips på hur vi smidigast får bort stenplattor som är 50x50 cm och väger bly. Samtliga måste monteras bort inför dräneringen av vårt hus. Någon som har gjort något liknande och har tips? Vår tomt är kuperad så det är ganska svårt att köra skottkärra ned till gatan exempelvis. Bifogar bilder på plattorna på ena sidan av huset.

Jag har funderat på om det vore smidigast att på något vis krossa dem till mindre bitar och slänga på skottkärran och gå tusen varv till släpkärran.
 
  • Stenplattor 50x50 cm vid sidan av ett tegelhus med en gräsmatta och en rabatt med stenar. Bakgrunden visar fler hus med röda tak bland träd och buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill ni inte ha dem kvar efteråt?
Prova att lägga ut en annons. Bortskänkes mot bortforsling. Så blir det någon annan som får svettas
 
  • Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
Jag hoppas du inte ska göra dräneringen själv? För att ta bort plattor är det enklaste i den operationen. Man tar dem en och en, är du fullvuxen tar du 2, och går med dem dit dem ska. Om 3-4 timmar är de borta.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
engs

Annars som Insiders säger, bra greppträning, ta en i vardera hand och bär bort.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Blocket helt klart enklaste. Bortskänkes mot bortforsling eller en 5a eller 10a styck. Vi hade liknande såna här handtag när vi forslade bort alla vi hade runt huset:
Handtag för att lyfta och flytta block.
50x50 är ju rätt otympliga så vet inte om de hjälper så mycket..
 
S Stuff skrev:
Vill ni inte ha dem kvar efteråt?
Prova att lägga ut en annons. Bortskänkes mot bortforsling. Så blir det någon annan som får svettas
Nej, de är tyvärr vassa och inte speciellt bekväma att gå på. Ska prova sätta ut annons, tack för tips!
 
I InsidersUnited skrev:
Jag hoppas du inte ska göra dräneringen själv? För att ta bort plattor är det enklaste i den operationen. Man tar dem en och en, är du fullvuxen tar du 2, och går med dem dit dem ska. Om 3-4 timmar är de borta.
Bilden jag bifogat är en fjärdedel av alla plattor som ska bort så det kommer ta betydligt längre tid än 3 timmar.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
V Vortex skrev:
Blocket helt klart enklaste. Bortskänkes mot bortforsling eller en 5a eller 10a styck. Vi hade liknande såna här handtag när vi forslade bort alla vi hade runt huset:
[bild]
50x50 är ju rätt otympliga så vet inte om de hjälper så mycket..
Ska prova att lägga ut en bortskänktes-annons. Vi har köpt ett sånt handtag men tror tyvärr att plattorna är för tunga för att det ska orka lyfta dem. Men värt att prova helt klart!
 
engs engs skrev:
[media]
Annars som Insiders säger, bra greppträning, ta en i vardera hand och bär bort.
Tack för tips! Ser smidigt ut att inte behöva böja sig ned för varje sten. Stenarna är hemmagjutna och väger väldigt mycket så man orkar på sin höjd en åt gången tyvärr.
 
V verydisco skrev:
Tack för tips! Ser smidigt ut att inte behöva böja sig ned för varje sten. Stenarna är hemmagjutna och väger väldigt mycket så man orkar på sin höjd en åt gången tyvärr.
”Hemmagjutna” 😮
 
Men låna en säckakärra, då kan du ta valfritt antal per runda . Fokusera på hur fint det ska bli i slutet, inte på små problem i början. I all välmening 👍
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Skottkärra eller en säckkära med stora hjul är den vanliga metoden.
En grillfest kombinerat med ovan nämnda verktyg är den roligare metoden.

Att bära dubbla vanliga 50x50 någon längre sträcka är det få som orkar och att göra flera vändor är bara dumt. Är det någon som gjutit egna plattor kan de dessutom vara tjockare än normal även om bilden ser ut som köpta plattor.

Blocket är bara intressant om de är lättillgängliga, jag skulle vända på plats om jag upptäckte att plattorna ligger 40 m bort i kuperad terräng. Mitt tips är att ta de jobbiga själv, berätta om situationen och att det är alla eller inget som gäller. Det finns annonser där alla plattor ligger i en stapel vid vägen.
 
Min erfarenhet av plattor på blocket är att de hämtas samma dag, iallafall om de är gratis och ligger bra placerade, så det är en väldigt bra ide.

Dessutom finns god potential att fånga lite fina bilder till "lastsurrning och överlast"-tråden 🙂
 
Innan du gör dig av med dem borde du tänka igenom om det finns alternativa användningar. Vad ska du ha där efter dräneringen? Om du ska bygga trall så borde du spara ett gäng plattor att ställa trallen på. Perfekt att lägga under terassfötter. Ska ni ha odlingar eller trädgårdsland? Plattor på högkant är en bra sarg.

Jag tycker f.ö. också att det ser ut som vanliga standardplattor och absolut inga hemmagjutna.
 
S
V verydisco skrev:
Efterlyser tips på hur vi smidigast får bort stenplattor som är 50x50 cm och väger bly. Samtliga måste monteras bort inför dräneringen av vårt hus. Någon som har gjort något liknande och har tips? Vår tomt är kuperad så det är ganska svårt att köra skottkärra ned till gatan exempelvis. Bifogar bilder på plattorna på ena sidan av huset.

Jag har funderat på om det vore smidigast att på något vis krossa dem till mindre bitar och slänga på skottkärran och gå tusen varv till släpkärran.
Grävmaskinenen som gräver runt grunden är ypperlig på att flytta bort de där plattorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.