Giriga jefvlar
 
S
Skulle ju vara intressant att veta om kabeln drogs till kabelskåpet eller trafostation :)
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Skulle ju vara intressant att veta om kabeln drogs till kabelskåpet eller trafostation :)
Hans anslutningskabel drogs förmodligen till elskåpet, men förmodligen behövde Vattenfall förstärka nätet bakom mellan kabelskåpet och transformatorstationen, därav att de lämnade pris för avståndet till transformatorstationen.
 
T Tagsi skrev:
Hans anslutningskabel drogs förmodligen till elskåpet, men förmodligen behövde Vattenfall förstärka nätet bakom mellan kabelskåpet och transformatorstationen, därav att de lämnade pris för avståndet till transformatorstationen.
Oavsett om de behövde förstärka nätet mellan kabelskåpet och transformatorstationen (vilket jag tvivlar starkt) eller inte, får de inte ta betalt för det från abonnenten, åtminstone om det nu handlar om en vanlig villa med 16-25A huvudsäkring. För större effekt kan det vara andra regler där de få ta betalt för eventuella förstärkningsarbeten.

Återkommer till det här ämnet för att jag precis fick rätt av energimarknadsinspektionen då Vattenfall försökte fortfarande köra samma fulspel och debitera mig för 430m fågelvägs avstånd från nätstationen trots att de faktiskt bara levererade en lågspänningskabel för 170m från närmaste kabelskåpet.
Skillnaden var 81212kr (för 430m) vs 44375kr (för <200m) så en betydande summa.

Det som verkligen var fult av Vattenfall var att när jag påpekade fter färdigställt arbete att de fakturerar mig för 430m trots att faktiska avståndet var 170m, så sa Vattenfalls anslutningsingenjör att jag bör göra en anmälan till energimarknadsinspektionen men tills de tar ett beslut så måste jag betala hela fakturerade avgiften. Det var som att de redan visste att deras metod (schablondebitering som baseras på avstånd från "matande nätstation" istället för närmaste anslutningspunkt) är olaglig men de fortsätter med den i hopp att en andel kunder antingen vet inte att det är fel eller så orkar/vågar de inte ta striden.

Urklipp från EI:s motivering där det tydligt står att det bara är skäligt att debitera anslutningsavgift för det faktiska arbetet som behövdes.

Energimarknadsinspektionen skrev:
Ett nätföretag som har nätkoncession för område är skyldigt att, om det inte finns
särskilda skäl, på skäliga villkor ansluta en anläggning inom området till
ledningsnätet. Avgiften för en anslutning ska täcka nätföretagets skäliga kostnader
för anslutningen.

Detta innebär att en anslutningsavgift i största möjliga mån ska motsvara de
faktiska, kundspecifika kostnader som nätföretaget har för själva anslutningen.
Nätägaren ska dock stå för de kostnader som uppkommer för att förstärka, bygga
om eller bygga ut nätet vid en anslutning som kommer fler än anläggningsägaren
till godo. De ska alltså inte betraktas som kundspecifika.
 
  • Gilla
Jehu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.