Vi håller på med en större ombyggnad och tänkte i samband med detta passa på att installera frikyla i form av en fläktkonvektor på vinden samt via ett kylbatteri på FTXen. Har en existerande bergvärmeanläggning som installerades för ett par år sedan och då "förbereddes" för frikyla, tyvärr verkar inte firman som installerade den vara intresserade av att hjälpa till med frikylan nu. Dock har jag en vad jag uppfattar som kompetent VVS'are på plats för renoveringen ändå, som kan tänka sig att göra arbetet nu när BVP firman inte är intresserade. Men jag vill därför få input från forumet på hur det bör konstrueras på "bästa" sätt.

Förutsättningar:
- Borrhåll 2x200 m med högt vattenflöde
- Tilluften på FTX kondensisoleras
- Ventilationsfirman installerar matchande kylbatteri till vårt aggregat, Systemair VTC 700
- Det finns ett stick förberett på returledningen för brine från BVPn, det sitter såvitt jag vet en backventil mellan de två sticken. Isolerade kopparrör i en bergvärmeinstallation med två ventiler monterade vertikalt på en vägg, redo för anslutning av kylsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter att ha läst här på forument så verkar Eveco Skystar vara de populäraste fläktkonvektorerna, så jag tänkte ta en Skystar 32 ECM med Modbus styrning enligt devisen "bigger is better", men samtidigt så begränsar takstolar på vinden där jag bara har ca 80 cm så får inte plats med 42 eller 52 modellen som är fysiskt större. Den kommer placeras centralt på ovanvåningen ovanför trappan, där det även är ganska öppen planlösning uppe och nere, så idén är att kylan sprider sig i stor del av huset (utom till sovrummen som ligger åt norr, där jag hoppas kyltilluft kommer vara tillräckligt). Eventuellt beroende på hur det upplevs att vi kompletterar med fler fläktkonvektorer längre fram om det visar sig att det inte upplevs som tillräckligt.
https://www.eveco.se/produkt/flaktkonvektorer/skystar-sk-ecm/

Till den behöver jag styrning har jag förstått och tänkte då köpa deras TMB2 panel:
https://www.eveco.se/produkt/reglerutrustning/reglerpanel-tmb2/

Sen behöver man då köpa en frontpanel till konvektorn, där det finns två alternativ, en i plast och en dyrare i metall. Ingen av dem är väl egentligen snygg, men lutar på metall varianten, eller finns det någon prestanda skillnad mellan dem?

Ovan var väl en "lätta" biten ur mitt lekmannaperspektiv, men vad behöver jag för att sy ihop VVS bitarna i källaren?
Jag förstår att jag behöver en annan typ av expansionskärl, vilken VVSaren också verkade med på. (Två planhus med källare, så pumpen befinner sig ca 7 m under höjden för takkonvektorn) Expansionskärl för frikyla, med två vita behållare fyllda med vätska och anslutningar av kopparrör och slangar i ett maskinrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pga av annan rördragning som görs om får vi över en massa 28 mm kopparrör vi tänkte återanvända för stammen upp till vinden (och kondensisolera). Är det en lämplig dimension, eller borde man ha ännu grövre? Eftersom vi har typ 20 m sådana rör över känns det lockande att återanvända, men vill inte vara dumsnål.
Hand som håller en linjal mot ett kopparrör, visar en diameter på cirka 28 millimeter. Blå vägg och del av fönster i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer kunna koppla kondensvattnet till existerande avloppsstam vars luftning passerar genom vinden.

Efter läst andra trådar förstår jag att Skystar fläktkonvektorn har en 230V utgång som aktiveras när den vill kyla, som kan användas för att starta cirkulationspump, öppna ventiler etc. Jag vet inte om mitt ftx-aggregat har motsvarande utgång, men ventilationskillen nämnde en extern 3-vägsventil som behöver installeras av VVSaren, vilket säkert funkar på samma sätt som vårt nuvarande värmebatteri som är kopplat till aggregatet.
Ventilationssystem med rör och kopparrör anslutna till en vit enhet i ett källarutrymme under en pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så jag tror vad vi behöver är:
- Cirkulationspump
- Startar när endera fläktkonvektorn eller FTX-aggregatet behöver kyla
- Eller kan man nöja sig med att manuellt starta/stoppa cirkpumpen för frikyla vid början slut av sommarsäsongen?
- Förslag på lämplig modell? Det ska finnas modeller som inte tar skada av om man råkar köra dem mot stängda ventiler förstod jag från en annan tråd, så det kanske är en bra idé?
- 3-vägs ventil + styrning till FTX-agg, tror det kommer som ett paket från systemair så det är "löst"
- Ventiler som öppnar stänger matningen till fläktkonvektor/kylbatteri beroende på behov?
- Hittade någon tråd här eller om det var värmepumpsforumet där det var byggt så med hjälp av 230 utgången från konvektorn
- Kanske onödigt att stänga för kylbatteriet, det har säkert mycket mindre matning än konvektorn, och när konvektorn körs ska säkerligen tillluften ändå kylas. Men det omvända gäller nog inte, men kanske inte heller skadar?
- Styrning för att elektriskt få ihop ovan?
- Är det nu det är dags att ge sig in hemautomationsträsket, eller finns det någon enkel elektrisk koppling elektrikern kan göra för att lösa det? Oavsett är väl minimum att man förbereder genom att dra ner 230 utgången till källaren så den finns tillgänglig om man i framtiden vill automatisera styrning med hjälp av den?

Något annat vi missat?
 
Insåg efter ännu mer sökande och läsande att det är lämpligt att ha en magnetventil på sticket till frikylan för att förhindra brinet att cirkulera den vägen när frikyla inte är aktiv, som man då kopplar 230V signalen från konvektorn till.

Ska försöka hitta någon dokumentationen till Ftx aggregatets kylbatteri också, för att se om de har någon motsvarande utgång man kan använda på liknande sätt.
 
Hittade installationsmanualen till ftx'et
https://shop.systemair.com/upload/assets/SAVE_VTC_700_INSTALLATION_SE_V01.PDF?f4f2f62e

Jag tolkar det som att D03 kommer ha en 24V signal aktiv när aggregatet vill kylas, samt att A04 kommer att kopplas till ställdonet för trevägsventilen.

Jag funderar seriöst på om det är dags att ta steget till Home Assistant och typ Shelly för att göra styrningen?

Dvs, ett relä som styr av/på för cirkpumpen och magnetventilen, en digital ingång som detekterar spänningen från DO3 utgången på FTXen samt en analog ingång av något slag som kan detektera om där finns spänning på utgången från fläktkonvektorn?

Externt anslutningskort för FTX-aggregat med anslutningar för huvudkretskort, extern manöverpanel, Modbus RS485-anslutning och konfigurerbara analoga ingångar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installationsmanual med en tabell som beskriver konfigurationer för olika digitala och analoga utgångar samt universella ingångar för ett FTX-aggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Letade i gömmorna och hittade installations manualen till EM# expansionskortet till värmepumpen (tyvärr lämnade inte installatören installationsmanualen för hela pumpen).

Hittade att det har en ingång, plint U93, som ska slutas för att köra den interna köldbärarpumpen. Borde jag använda den istället för en extern cirkulationspump? I så fall skulle jag behöva en trevägsventil som öppnar/stänger beroende på om jag behöver kyla eller inte? Eller bara köra den parallellt med en extern pump samtidigt?

Installationsmanual för expansionsmodul 3 (EM3) med schema för värmepumpskort. Text om funktioner, tillgängliga plattformar och plint U93 för att starta intern köldbärarpump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag började inatt fundera på en annan mer analog lösning.

Separat cirkpump för fläktkonvektorn och FTXen, så jag grenar av direkt efter sticket från brineledningar och har två helt separata kretser. Jag tänker att det då kräver en backventil på respektive krets, samt var sin cirkpump och magnetventil också.

Den en kretsen kopplas då till fläktkonvektorns 230V output (cirkpump samt magnetventil), den andra får kopplas via ett relä som triggas av 24V outputen från FTX.

Känns som den intuitivt lättaste lösningen att förstå hur den funkar, men kräver dubbla pumpar och magnetventiler och extra backventiler, sen vet jag inte om det rent flödesmässigt kan vara problem med att de två cirkpumparna stör varandra på något sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.