Hej!

Jag har ett förråd på min tomt, det ligger längs med gatan så inga 4,5 meter mot tomtgräns. Skulle gissa på att det är 2.5x6 meter. Den har funnits där länge, mer än 10 år, säkert 30 skulle jag gissa. Jag var inne på lantmäteriet och ser att den inte är utmarkerad så jag gissar att ingen har begärt bygglov.

Om jag skulle vilja riva förrådet och bygga ett nytt på samma plats, måste jag begära bygglov då?

Eller ska jag begära bygglov för det som redan är byggt och hänvisa till att det har stått där så länge?
 
Om byggnaden är planstridig kan du inte göra något med den förutom fasadändring/renovering. Kontakta kommunen så hjälper de dig.

Kartan från lantmäteriet bygger också på flygfoton så den kanske inte syns så tydligt och därför inte finns med.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tackar. Jag kan se grannarnas förråd på kartan utan problem så mitt hade också synts.

Kan man få problem om man pratar med kommunen? Jag har inte bott här i 10 år men kan se att förrådet är mycket ädre än de 6 år jag har varit här. Har dock inga bevis på att denr äldre än 10 år.
 
Nja, ta först reda på hur länge det syns att förrådet stått där. Det finns gamla flygfoton man kan titta på.

Antar du menar att det inte är med på ritningar och bygglov.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T tursut skrev:
Om jag skulle vilja riva förrådet och bygga ett nytt på samma plats, måste jag begära bygglov då?
Ja, så bättre att renovera bit för bit om det är möjligt.

Förrådet i sig är så litet att det skulle kunna täckas av friggebodsreglerna och därmed inte behöva bygglov, men i och med att det står mot allmän plats (gatan) går det inte att få det grannmedgivande som krävs för att bygga en bygglovsbefriad byggnad närmare gränsen än 4,5 meter.
 
  • Gilla
Contrefort och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.