Hej. Har ärvt ett hus ( sommarstuga ca 70 kvm ) från 52. Håller på och fräschar upp badrummet ska bara upp glasfiberväv och målas på. ( inga större ingrepp än så )

Vill även sätta in en paxfläkt som jag behöver dra el till. Finns en lampknapp som jag tänkte ta elen ifrån och behöver vete hur jag gör det? Elen behöver vara på hela tiden så att säga inte att den styrs av och på med lamknapp den ska även "vädra ut" huset.

Bifogar lite bilder.
Tanken är att det ska upp en svart klassisk lampknapp som heter renova om det är till någon hjälp

Bild med vit tråd är tändtråden där lampan suttit
 
  • Grönt gipsvägg i ett badrum under renovering med synliga elektriska kablar och anslutningar vid en öppning i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två blå elledningar sitter fast i en orange kopplingsklämma, som hänger ut från en öppning i en trävägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå kabel ansluten via kopplingsplint bakom träpanel i en sommarstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med hål där kablar och elanslutningar är synliga; blå och vit tråd med fastslutna terminaler syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid lampknappen har du bara fas & tändtråd.
Du måste dra fram en nolla dit isåfall, eller ta ström ifrån någon kopplingsdosa.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Trådarna från brytaren och trådarna som har suttit i lampan möts i en kopplingsdosa. Där hittar du fas och nolla. Jag rekommenderar Fresh fläkt Intellivent 2.0 (eller Sky om du vill att den även reagerar på lukt) även om den är typ dubbelt så dyr som en från Jula t. ex. De är tystare och håller bra mycket längre tid.
Du kan ställa in ett grundflöde som ökar när det blir fuktigt (eller fukt och lukt om du tar Sky).
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
D
S Supergrisen skrev:
Hej. Har ärvt ett hus ( sommarstuga ca 70 kvm ) från 52. Håller på och fräschar upp badrummet ska bara upp glasfiberväv och målas på. ( inga större ingrepp än så )

Vill även sätta in en paxfläkt som jag behöver dra el till. Finns en lampknapp som jag tänkte ta elen ifrån och behöver vete hur jag gör det? Elen behöver vara på hela tiden så att säga inte att den styrs av och på med lamknapp den ska även "vädra ut" huset.

Bifogar lite bilder.
Tanken är att det ska upp en svart klassisk lampknapp som heter renova om det är till någon hjälp

Bild med vit tråd är tändtråden där lampan suttit
Jag skulle rekommendera att du, även om du vill ha en fuktstyrd fläkt på hela tiden, har den under lampknapp så att du kan stänga av om du vill ha det helt tyst ibland.
 
nisse123 nisse123 skrev:
Vid lampknappen har du bara fas & tändtråd.
Du måste dra fram en nolla dit isåfall, eller ta ström ifrån någon kopplingsdosa.
Hej. Är det inte bara den vita tråden till lampan som är tändtråd?
 
Müssli Müssli skrev:
Trådarna från brytaren och trådarna som har suttit i lampan möts i en kopplingsdosa. Där hittar du fas och nolla. Jag rekommenderar Fresh fläkt Intellivent 2.0 (eller Sky om du vill att den även reagerar på lukt) även om den är typ dubbelt så dyr som en från Jula t. ex. De är tystare och håller bra mycket längre tid.
Du kan ställa in ett grundflöde som ökar när det blir fuktigt (eller fukt och lukt om du tar Sky).
Men den kopplingsdosan kan väll sitta lite vart som helst i ett sånt gammlt hus ? Jag gissar på att den sitter i Hallen utanför ( 2 väggar bort) och i värsta fall nere i källaren.

Tror det är på bild 3 så går det ännu ett rör i väggen med gissningsvis elkablar men är det samma sorts trådar som går i den oxå eller kan det finnas något att hämta där ?

Finns timer på fläkten så man kan ställa in att den inte startar på natten.

Tacksam för alla era svar.
 
Den dosan sitter inte så långt bort, troligen i väggen vid dörren utanför rummet ca 20 cm från tak eller som takdosa i angränsande rum.
Ps
Även dom g:a mästarna gjorde det så enkelt som möjligt för sig.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Den dosan sitter inte så långt bort, troligen i väggen vid dörren utanför rummet ca 20 cm från tak eller som takdosa i angränsande rum.
Ok. Men utan att både slippa riva ner gips och panel ( japp alla väggar inomhus är panel sen gips och sen tapeter ) finns det något enkelt sätt att hitta den ? Är ju som sagt ett gammalt hus med typ en lampknapp och ett vägguttag i varje rum max.

Kan dosan sitta mellan lampknapp och lampa ?
 
Det finns kabelsökare som man ansluter till ledningen och som man med en "handenhet" kan följa ledningen. Det finns även sökare med endast en handenhet men dom är mindre bra.
Ps
Troligen sitter det en kopplingsdosa på utsidan väggen över den plats röret kommer ut och ca 20 cm från (original) tak
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Supergrisen skrev:
Hej. Är det inte bara den vita tråden till lampan som är tändtråd?
Ja, den vita vid lampan är tändtråd, den går troligtvis till en kopplingsdosa någonstans där byter den färg till blå som går till strömbrytaren.
 
nisse123 nisse123 skrev:
Ja, den vita vid lampan är tändtråd, den går troligtvis till en kopplingsdosa någonstans där byter den färg till blå som går till strömbrytaren.
Du menar svart ?
 
E elmont skrev:
Det finns kabelsökare som man ansluter till ledningen och som man med en "handenhet" kan följa ledningen. Det finns även sökare med endast en handenhet men dom är mindre bra.
Ps
Troligen sitter det en kopplingsdosa på utsidan väggen över den plats röret kommer ut och ca 20 cm från (original) tak
Så typ här
 
  • Gröna gipsskivor med skruvar delvis fixade på en vägg, med trästruktur synlig på vänster sida och utskurna hål för elsladdar i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Supergrisen skrev:
Du menar svart ?
Nej, Blå
Svart är troligtvis Fas vid strömbrytaren.
 
nisse123 nisse123 skrev:
Nej, Blå
Svart är troligtvis Fas
nisse123 nisse123 skrev:
Nej, Blå
Svart är troligtvis Fas vid strömbrytaren.
Är inte svart fas och blå neutral ?
Det är ju blå och vit till lampan det lär ju inte vara 2 tändtrådar till lampan
 
S Supergrisen skrev:
Är inte svart fas och blå neutral ?
Det är ju blå och vit till lampan det lär ju inte vara 2 tändtrådar till lampan
Det är därför man inte kan lita på färger.
I mitt badrum är fas vit och nolla svart, blå är tändtråd från strömbrytaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.