Är det värt att ge sig på att slipa detta parkettgolv som är sedan huset var nytt. Går det få befintligt golv bra? Har ingen erfarenhet av golv annat än att man lagt något klickgolv med okej resultat en gång.
 
  • Slitet parkettgolv med repor och markeringar, delvis i skugga, som behöver slipas och renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet parkettgolv med fläckar och repor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet parkettgolv med repor och smutsfläckar. Diskussion om att slipa golvet som del av renovering och förbättra dess utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet parkettgolv med smutsfläckar och vissa repor, där ägaren funderar på att slipa det för att förbättra ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Föst måste du veta om det finns möjlighet att slipa. Du måste på något ställe öpnna och se hur tjock den översta slipbara delen är. Finns det 3 - 4 mm så går det att slipa
 
borde finnas lite att slipa på om det inte är slipat tidigare
 
Tack för svar! Hittade i gamla huspärmen från 1982 att det är laminatgolv i bok 13mm. Måste jag fortfarande öppna upp för att se om det går att rädda?
 
Tvivlar på slipning av laminatgolv. Imponerad över att det hållit så länge.
 
Blir tveksam om det är laminat eller parkett nu. Var inte exakt specificerat att det rörde detta rum men i alla rum är det plastmatta… så borde vara så.
 
Norrlandet Norrlandet skrev:
Tack för svar! Hittade i gamla huspärmen från 1982 att det är laminatgolv i bok 13mm. Måste jag fortfarande öppna upp för att se om det går att rädda?
Du måste få kläm på om det finns material för att slipa, nästa steg är att prata med en golvslipare, som ser om det går att slipa.
 
J jonaserik skrev:
Du måste få kläm på om det finns material för att slipa, nästa steg är att prata med en golvslipare, som ser om det går att slipa.
Ca 3-4mm yta längst upp.
 
  • Närbild av en spackelspade som visar ett avstånd på ca 3-4mm mellan två träplankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Norrlandet Norrlandet skrev:
Ca 3-4mm yta längst upp.
Hade själv liknade slitning på golvet, bröt upp på ett ställe och kollade, tog hem en slipare och det blev grönt ljus för att slipa. Så nu är dom fina igen.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
B
Är det 3-4mm material i ytskiktet låter det som slipbar parkett. Jag tycker bilderna ser ut som parkett.

Laminat (I alla fall de jag sett) brukar väl vara 0.5-1mm ytskikt? Sedan kärnan. Minsta lilla grövre repa brukar ju ta sig igenom ytskiktet, och därmed vara omöjligt att slipa med bra resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.