Hej,

jag försöker räkna ut hur mycket extra det kostat mig att ha haft en 14 år gammal L/V-pump (Daikin Altherma) som enbart tuffat på med elpatronen hela vintern (köldmediumet var tömt pga. läckage i värmeväxlaren).

Som kaka på kaka så har rotorväxlaren i vår 17 år gamla Flexit SL4R dessutom varit helt igengrodd och inte fungerat, så värmeväxlingen man borde fått ut av FTX-ventilationssystemet har också helt uteblivit.

Frågan är därmed hur man räknar ut hur mycket extra Kwh som gått åt. Var ska man börja? Det är ett 1 ½-plans tegelhus byggt 1985 på 142 kvm boyta i södra Skåne. Mellan nov-mars så gick det åt i snitt 1700 kwh per månad för en familj på två vuxna och två småbarn.
 
Känner ni till er månadsförbrukning på en sommarmånad när ni är hemma? Detta är ju er grundförbrukning som inte ändras över året och ni kan dra av från en vintermånad. Då har ni ett hum om hur mycket som går till värmen. Spontant så tycker jag 1700 kwh/månad inklusive hushållsel för att värma 140 m2 på vintern låter helt ok. Kanske tom lågt.


Vad gäller filter i en ftx så ingår det i den boendes uppgift att hålla rent. Bara ta ut och dammsuga 1 g /år om de är hela. 👍
 
Hej! Har du sparat någon gammal energiberäkning från när Altherman köptes så står det säkert där eller går enkelt att få fram om man räknar lite. Illa när även FTX strejkar.

Edit: Räknar man lite överslagsmässigt så gissar jag på att ni förlorat en energibesparing på ca 10000 - 11000 kWh per helår.
 
Redigerat:
I InsidersUnited skrev:
Känner ni till er månadsförbrukning på en sommarmånad när ni är hemma? Detta är ju er grundförbrukning som inte ändras över året och ni kan dra av från en vintermånad. Då har ni ett hum om hur mycket som går till värmen. Spontant så tycker jag 1700 kwh/månad inklusive hushållsel för att värma 140 m2 på vintern låter helt ok. Kanske tom lågt.


Vad gäller filter i en ftx så ingår det i den boendes uppgift att hålla rent. Bara ta ut och dammsuga 1 g /år om de är hela. 👍
Vi snittade 620 kwh/månad under aug/sept förra året. Det har alltså varit drygt 1000 kwh som gått till uppvärmning under vintermånaden. Nästa fråga är då hur många kwh man borde gjort av med för uppvärmning?

Enbart i januari gjorde vi av med 2200 kwh och då var vi ändå borta halva månaden från huset.
 
J Josth skrev:
Hej! Har du sparat någon gammal energiberäkning från när Altherman köptes så står det säkert där eller går enkelt att få fram om man räknar lite. Illa när även FTX strejkar.

Edit: Räknar man lite överslagsmässigt så gissar jag på att ni förlorat en energibesparing på ca 10000 - 11000 kWh per helår.
Du har inte möjlighet att dela med dig av hur du gjort den överslagsberäkningen?
 
Man kan kanske göra ett alternativt överslag baserat på ett "antaget" genomsnittligt och rimligt COP värde för er anläggning då allt fungerar, tex 3 för uppvärmningen

Grundförbrukningen på 620 kWh inkluderar VV antar jag?

Så istället för 1000 kWh den månaden så hade det kanske räckt med 330, missad besparing ca 660 för den månaden. Osv för de övriga månaderna. För januari ligger då missad besparing kanske närmare 1000 kWh om ni nu var hemma halva månaden

Osv för de övriga månaderna, lägg ihop för årets samtliga månader så får man ett ungefärligt uppskattat värde för helåret
 
Ni verkar ha en grundförbrukning som är aningen lägre än standard då. För en normal familj på 4 pers räknar man med 800 kWh/mån för hushålls-el och varmvatten utan husvärme. Min överslagsberäkning baseras på erfarenheter av liknande hus och ser i tabell att DVUT för södra Skåne ligger på runt -10 °C. Husets värmebehov vid -10 °C borde då vara drygt 5 kW. Man kan sedan multiplicera detta med 3000 för att få husets ungefärliga årsförbrukning brutto i kWh, alltså drygt 15000 kWh/år. Sedan antar man att värmepumpen har ett SCOP på 3,5 och man kan säga detsamma om FTX-aggregatet så blir årsbesparingen ca 10700 kWh om allt hade fungerat.
 
C Csf 1985 skrev:
Enbart i januari gjorde vi av med 2200 kwh och då var vi ändå borta halva månaden från huset.
Att vara bortrest kommer inte ge någon dramatisk skillnad i energiförbrukning vintertid - det ni vinner på är att varmvattenförbrukningen går ned, men förorar samtidigt på att ni inte är där och avger kroppsvärme vilket istället måste kompenseras med mer uppvärmning av värmesystemet. - så besparingen ligger i hur mycket varmvatten ni förbrukar utöver vad era kroppsvärme avger till huset när ni är där.

Användning av hushållsmaskiner kommer knappt påverka heller då den värme de avger kompenseras med mindre tillskott för husets uppvärmning - det är bara diskmaskiner och tvättmaskiner som tömmer varmvatten till avlopp och spisfläkt som kör ut varmluft och ånga från matlagning ut i det fria som ger värmeförluster och inte bidrar till husets värmebalans.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Min förbrukning med tre vuxna och ett barn och fungerande LVVP, ingen FTX i Södra-södra Skåne:

November 1272
December 1830
Januari 1930
Februari 1469
Mars 1426
Snitt: 1291/mån

Grundförbrukning Juni 380-400.
 
K krambriw skrev:
Man kan kanske göra ett alternativt överslag baserat på ett "antaget" genomsnittligt och rimligt COP värde för er anläggning då allt fungerar, tex 3 för uppvärmningen

Grundförbrukningen på 620 kWh inkluderar VV antar jag?
Varmvatten produceras ju i vanliga fall genom att Luft/vatten-värmepumpen värmer upp vattnet i en vattenberedare på 300 L som är kopplad till systemet. Men det har alltså fått ske via den stackars elpatronen istället. I och med det har varmvattnet tagit slut på kvällarna, efter duschar.
K krambriw skrev:
Så istället för 1000 kWh den månaden så hade det kanske räckt med 330, missad besparing ca 660 för den månaden. Osv för de övriga månaderna. För januari ligger då missad besparing kanske närmare 1000 kWh om ni nu var hemma halva månaden

Osv för de övriga månaderna, lägg ihop för årets samtliga månader så får man ett ungefärligt uppskattat värde för helåret
 
J Josth skrev:
Ni verkar ha en grundförbrukning som är aningen lägre än standard då. För en normal familj på 4 pers räknar man med 800 kWh/mån för hushålls-el och varmvatten utan husvärme. Min överslagsberäkning baseras på erfarenheter av liknande hus och ser i tabell att DVUT för södra Skåne ligger på runt -10 °C. Husets värmebehov vid -10 °C borde då vara drygt 5 kW. Man kan sedan multiplicera detta med 3000 för att få husets ungefärliga årsförbrukning brutto i kWh, alltså drygt 15000 kWh/år. Sedan antar man att värmepumpen har ett SCOP på 3,5 och man kan säga detsamma om FTX-aggregatet så blir årsbesparingen ca 10700 kWh om allt hade fungerat.
Mellan augusti-maj har jag i snitt haft ett kWh-pris på 77,22 öre. Nu saknar jag ju juni och julis månadsnittspris vilket kommer dra ned det ett snäpp, men om vi utgår från ett medelpris om året på 77,22 öre/kWh, så unnebär det alltså att det kostat mig 8262 SEK? Och då tar jag bara hänsyn till den rena elen, elöverföringen och elskatten blir väl också högre med en högre förbrukning...

Nu ska vi dock se om jag hänger med - och ha som sagt i åtanke att L/V-pumpen också ska värma hushållsvarmvatten, inte bara den vattenburna värmen till radiatorerna:

Du ser att DVUT för södra Skåne ligger på runt -10 C. Är det för 12 dygn? Redan här hänger jag dock inte med - varför utgår vi från DVUT? Vi försöker väl räkna ut hur många kW som huset förbrukar i snitt över hela året?

Men om jag köper att husets värmebehov är 5 kW - vad är det i relation till? 5 kW per dygn? Var kommer faktorn om 3 000 från sedan?
 
Redigerat:
Jag räknande bara överslagsmässigt för att få en grov uppskattning på besparing. Tror det är bättre att du skriver upp elförbrukningen per månad under ett helt år utan värmepump som föreslogs ovan. Sedan kan man räkna ut vilken besparingen med värmepump borde ha blivit månad för månad om man antar SCOP 3,5 och har dragit bort hushålls-elen först. Ni verkar också använda mindre hushålls-el och varmvatten än normalt för en familj på 4 pers så det måste man ta hänsyn till.
 
J Josth skrev:
Jag räknande bara överslagsmässigt för att få en grov uppskattning på besparing. Tror det är bättre att du skriver upp elförbrukningen per månad under ett helt år utan värmepump som föreslogs ovan. Sedan kan man räkna ut vilken besparingen med värmepump borde ha blivit månad för månad om man antar SCOP 3,5 och har dragit bort hushålls-elen först. Ni verkar också använda mindre hushålls-el och varmvatten än normalt för en familj på 4 pers så det måste man ta hänsyn till.
Om jag uppfattar dig rätt så är din överslagsberäkning därmed aningen försiktig, eftersom en större andel av vår elförbrukning består av uppvärmning (vilket L/V-pumpen och värmeväxlaren i FTX hade haft stor besparing på), eller?
 
K krambriw skrev:
Man kan kanske göra ett alternativt överslag baserat på ett "antaget" genomsnittligt och rimligt COP värde för er anläggning då allt fungerar, tex 3 för uppvärmningen

Grundförbrukningen på 620 kWh inkluderar VV antar jag?

Så istället för 1000 kWh den månaden så hade det kanske räckt med 330, missad besparing ca 660 för den månaden. Osv för de övriga månaderna. För januari ligger då missad besparing kanske närmare 1000 kWh om ni nu var hemma halva månaden

Osv för de övriga månaderna, lägg ihop för årets samtliga månader så får man ett ungefärligt uppskattat värde för helåret
Om jag fattar systematiken rätt här så tar jag alltså och gör följande:

1) räknar ut månad för månad hur stor del av månatlig kWh-åtgång motsvarat uppvärmning (ska vara för både uppvärmning av huset och varmvattnet),

2) med ett COP-värde på 3 så ska jag alltså multiplicera kWh i 1 ovan med 0,3 och då har jag hur mycket extra kWh jag slösat pga. trasig L/V-pump och värmeväxlare.

Frågan är då hur det faktum att VV också värms via L/V-pump ska beaktas, samt om jag kan utgå från ett COP-värde på 3 varje månad?
 
Som sagt det var bara en grov överslagsberäkning. Går inte att säga om den är försiktig hit eller dit. Bättre då att räkna månad för månad utifrån faktisk uppmätt förbrukning. Er hushålls-el verkar ligga på runt 326 kWh/månad som då ska dras bort. Sedan kan man använda formeln/faktorn (1-1/3,5) och multiplicera med för att få uppskattad besparing per månad om värmepumpen och FTX hade fungerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.