Hej!
För att skydda källaren lite extra skulle jag vilja leda bort vattnet från taket som annars bara sprutar rakt ut på gräset.
Jag har ett dike 12 meter bort på tomten som jag tänker leda vattnet till, men kan inte riktigt begripa exakt vad för material jag behöver förutom en bra spade och mycket fritid.
Någon form av lövrens/renstratt antar jag kan vara en bra idé. Något slags böjt rör som får sticka upp ur marken, som vattnet leds ner i. Och sen de ca 12 metrarna rör/slang av något slag bort till diket.
Stupröret har dimensionen 90mm.
Har botaniserat på byggmax, bauhaus, Jula och Biltemas hemsidor och det finns ju hur mycket grejer som helst... Avloppsrör, markrör, dräneringsslangar, Trattar, muffar, skarvar... Kan någon berätta för mig exakt vilka saker jag behöver och i vilka dimensioner?
 
  • Stuprör i svart metall leder vatten från taket ner till en horisontell avloppsränna av plast vid husets grund, omgiven av grus och stenläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
  • Screenshot från en webbsida som visar produkter för markavlopp, inklusive dagvattenrör, rens/spolbrunn och olika böjar för 110mm PP-rör med olika grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart lövsil/renstratt för stuprör från Markgrossen, visas på produktsida med omdömen, leveransinfo och pris från 69kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lägg röret i fall, minst 1:200.
 
  • Gilla
Beiner
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lägg röret i fall, minst 1:200.
Alltså en lutning på 1cm per 2m? Då behöver jag en höjdskillnad på minst 6cm. Det ska inte vara några problem!
 
R Rejäl skrev:
Du behöver gräva ned ett markavloppsrör 110mm med diverse böjar och lövrens som avslutning mot stupröret..

[länk]
Tack! Precis vad jag behövde! 👍👍👍👍
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Beiner skrev:
Alltså en lutning på 1cm per 2m? Då behöver jag en höjdskillnad på minst 6cm. Det ska inte vara några problem!
Precis. Lutar röret mer så är det bättre. Och när du gräver så rör inte schaktbottnen. Om den är orörd så sjunker den inte men om du har grävt den och återfyllt så sjunker den och därmed ledningen som ligger där och det blir lätt bakfall. Och bakfall vill man inte ha på dessa ledningar för då fryser de sönder, de ligger ju sällan frostfritt.
 
  • Gilla
Beiner
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.