Hej! Vi har precis dragit avlopp till sluten tank där det tidigare inte funnits någon vattentoa. Det mesta är nu klart i badrummet med avlopp, eldragning och läggning av våtrumsmatta samt våtrumstapet på väggarna. Det kvarstår att rörmokaren kommer och drar rören, samt övrig montering, t.ex. av dusch och kommod. För att hålla nere kostnaderna vill vi inhandla så många delar som möjligt själva, men eftersom ingen av oss är särskilt bevandrade i vvs och rörmokeri har vi behövt läsa branschregler och fråga oss fram till inköpslistan. Vi har pratat med rörmokaren också men endast på telefon, och eftersom tid förstås är pengar för hantverkare vill vi inte vara jobbiga och ställa för många frågor som kan sänka hans inkomst 😅

I badrummet kommer det vara en tvättmaskin direkt till vänster när man kommer in i rummet, dusch i det vänstra hörnet, tvättställskommod rakt fram och toalett i det högra hörnet.

Är det något som uppenbart saknas i inköpslistan? Detta gäller alltså främst rördragningen för tillförsel av vatten, grejer till avlopp har jag inte tagit med.
  • Kopparrör 12 mm, kanske 6-7 meter för att vara på den säkra sidan
  • Väggbricka 40 cc dubbel
  • I alla fall fyra klämringskopplingar t-rör
  • Ett antal rörklammer, både dubbla och enkla
  • Rörklammer till duschutrymmet som man kan limma fast (eftersom rören ska gå vid golvet)
  • Blandarfäste till duschen (utöver själva blandaren, duschset och duschvägg/draperi)
  • Vulkbrickor för att täta vid hål i duschväggsprofilen
  • Ventiler till tvättmaskin och toalett (här antar jag att jag måste komplettera med div. tillbehör som flexslang och vattenlås för TM-avlopp)
Jag lägger till en bild på hur badrummet såg ut precis efter mattläggningen, där jag ritat upp hur jag tänker att rören ska gå inklusive punkterna på inköpslistan. Har inte ritat dit var rörklammer ska sitta eftersom rörmokaren får avgöra det.

Ett renoverat badrum med markerade VVS-planer inklusive rördragning och installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tanke är att köpa några extra av varje grej om man kan lämna tillbaka oanvända grejer till vvs-butiken vi går till.

Tack på förhand om någon har något klokt att tillägga, eller bara kan bekräfta om vi är på rätt väg! :-D
 
Hej,

Nya säker vatten ställer krav på cc60 men kommer rören ut cc40 så är det det ni ska ha. Kolla med rörisen om han vill använda klämringskopplingar eller pressa (presskoppling är lite blilligare.)

Rören vill du kanske ha kromade? Blandarfästet behöver (såklart) passa blandaren så kolla så de passar ihop. Både blandare till dusch och handfat brukar vara billigare att köpa själv.

Jag gjorde själv ganska exakt det jobb du behöver själv förra sommaren, har man inte tummen mitt i handen så går det bra! Vill man slippa lära sig bocka rör så funkar det ju med klämringskoppling.
 
Hej, tack för svar!

Jag mätte nu och det är cc 60 mellan rören i väggen. Efter lite googling verkar vissa rörmokare ändå föredra att justera så att rören ändå sedan går cc 40. Jag får kolla med han som ska göra jobbet här vad han föredrar, men väggbrickan måste ju i alla fall vara cc 60 då! Bra att du nämnde detta så att jag faktiskt kollade på måtten :)

Kollar upp detta med presskopplingar också!
 
Jag funderar också på om man ska köpa till packningar/tätningar eller om det är nåt som rörmokarn själv får lägga till. Det kan nog bli lite dumsnålt att svettas för mycket för smågrejer.

Sedan undrar jag vad som behövs där rören kommer ut ur väggen, är vinkelkulventiler något som krävs eller klämringskoppling i vinkel?

Kan tillägga att vattnet kommer från egen brunn.
 
Absolut, avståndet mellan rör på vägg kan man avgöra själv. En del tycker cc40 är snyggare, själv valde jag den enkla vägen och satte cc60. Vill man vara petig så brukar kallvattenröret gå under varmvattenröret.

Vad är det för rör som kommer ur väggen? Pex (plast) eller koppar?

Har du nära till Rinkabyrör så hade jag rekommenderat att åka dit med din skiss och få hjälp att plocka ihop allt.
 
Kopparrör på 15 mm får jag det till. Så antar att jag får uppdatera i listan till 15 mm rör, om det inte finns någon fördel med 12 mm rör? Vi har ju egen brunn så det kanske är helt okej om vattentillförseln är lite vek, även om man ju uppskattar ett bra tryck i duschen.

Jag bor i stockholmsregionen så får åka med skissen till en vvs-butik här.

astolf, har du en duschblandare eller blandarfäste med anslutningsmått för cc 60 då?
 
Det räcker gott med 12 rör tycker jag, du väljer bara rätt storlek på kopplingarna ut från väggen så kommer det bli bra.

Det finns lite olika blandarfästen, https://www.rinkabyror.se/artiklar/blandare/blandarfaste-utanpaliggande-rordragning/ Man får ha koll på CCmåttet på blandaren och CCmåtten på rören upp, jag valde att gå upp med rör med CC160, tyckte det blev snyggast.

Du behöver även kolla hur handfatsblandaren ansluts, fixa en anslutning och slang till toan och en avstängning till tvättmaskinen.
 
Är rörisen med på noterna?

Jag funderar på hur praktiskt eller opraktiskt det är.
Skulle det vara el räcker en sån bild för mig för att köpa med mig rätt prylar.

Om någon annan köper prylarna behöver jag först få kläm på vad den andra personen köpt och hur mycket och sedan köpa resterande.

Om den andra personen inte är insatt kan skillnaden bli att jag behöver fixa mer grejer under jobbet än om jag skulle köpt allt själv. Då går det åt mer arbetstid.

Tidsmässigt är ju den största besparingen att inte behöva handla alls utan alla grejer finns på plats. Dessutom är handlandet en rätt tråkig syssla.

Vid bygget jag har haft hemma under längre tid har jag handlat allt, så snickaren har aldrig behövt åka iväg. Men det har varit större volymer och handla en till två gånger i veckan, typ.
 
Rörisen verkar vara med på noterna, men jag har nog landat i att inte köpa allting själv. Det är ett så pass litet badrum dessutom, så det borde väl inte öka notan avsevärt. Olika omständigheter har gjort att han inte lyckats ta sig hit ännu, jag hade faktiskt hunnit åka och handla en hel del grejer som jag har fått lämna tillbaka innan tiden för öppet köp rann ut. Det är en av anledningarna till att det känns bökigt att köpa grejerna själv. En annan rörmokare som var här för att ge offert sa att rörmokare främst tjänar på materialet snarare än arbetskostnaden och att jag kan få svårt att få hit någon om jag står för materialet själv.

Men jag har fått mycket med mig av tipsen här för att göra en bra "order" till rörmokaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.