Jag har ett eluttag där det är inkopplat rätt många saker. Hur räknar jag ut hur många watt uttaget klarar genom att titta på säkringen? Kan jag bara byta säkring till en starkare eller måste jag kolla upp vilka kablar som går i väggen innan så att dom inte blir överbelastade?
 
E Elnovis skrev:
Kan jag bara byta säkring till en starkare eller måste jag kolla upp vilka kablar som går i väggen innan?
Nej,ja, och du får inte göra det själv.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
O
E Elnovis skrev:
Jag har ett eluttag där det är inkopplat rätt många saker. Jag behöver snart mer watt. Kan jag bara byta säkring till en starkare eller måste jag kolla upp vilka kablar som går i väggen innan?
Normalt så säkrar man inte upp. En grupp brukar vara på 10A, alltså ca 2300W max.
Om du vill ändra nått så ska en elektriker göra det.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nej,ja, och du får inte göra det själv.
El passar jag mig noga med att röra, därav mitt namn :) Är bara lite nyfiken.
 
O OMathson skrev:
Normalt så säkrar man inte upp. En grupp brukar vara på 10A, alltså ca 2300W max.
Om du vill ändra nått så ska en elektriker göra det.
Jag förstår.
 
Den drivande spänningen gånger strömmen ger den skenbara (totala kretsens) effektutvecklingen där formeln för en enfaskrets är S=U*I.
T ex 230V*10A=2300VA (volt-ampere) för en vanlig gruppledning.

Kompletterar man formeln med att multiplicera med effektfaktorn cos får man effektivtutvecklingen i den resistiva delen av kretsen enbart som anges i watt med beteckningen P.
 
  • Gilla
OMathson
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Den drivande spänningen gånger strömmen ger den skenbara (totala kretsens) effektutvecklingen där formeln för en enfaskrets är S=U*I.
T ex 230V*10A=2300VA (volt-ampere) för en vanlig gruppledning.

Kompletterar man formeln med att multiplicera med effektfaktorn cos får man effektivtutvecklingen i den resistiva delen av kretsen enbart som anges i watt med beteckningen P.
S är väl Siemens, konduktans, inversen av resistans R🤔🤓
 
Som en utvikning från ämnet kan det vara värt att påpeka att hur många apparater som är inkopplade egentligen inte har någon betydelse. Frågan är hur stor effekt de tar. I min arbetshörna t.ex. har jag nio "apparater" inkopplade: arbetsbelysning, mysbelysning, dator, skärm, router, dvd-spelare (jo, det är faktiskt sant), förstärkare, skrivare och scanner. Orkar inte räkna ihop effekten nu, men det blir inte mer än 200 - 300 Watt.

Kopplar du däremot in dammsugare, värmefläkt och startar hårfönen samtidigt kan du få problem.
 
Ett annat problem är även alla grenkopplingar och grendosor. gärna många i rad och kanske hängande i uttaget. Det kan lätt bli mekaniska problem i kontakterna, särskilt om det är billig skit.
 
Tack för alla bra svar. Jag har räknat samman allt jag har inkopplat nu och jag blev förvånad över att det bara var strax under 300 Watt. Det problem jag trodde jag hade var alltså inget problem 😀
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.