Hallå!

Jag behöver verkligen hjälp med inställningarna för min Thermia Eco 8.

Jag läser och jag läser om hur inställningarna på pannan fungerar men blir tyvärr inte klockare.

Nu under sommaren har vi inte haft pannan igång (endast för varmvatten) och har då haft ca 19-20 grader inomhus. Till saken hör att om några dagar kommer släkt hit från Indien och ska bo hos oss. De är gamla och lite känsliga och behöver betydligt varmare inomhustemperatur än 19-20 grader.
Jag har dragit upp ”RUM” till 24 grader men ändå står det ”Inget behov av värme”. Jag har höjt både värmestopp, hela kurvan samt min temp men ingenting händer. I morse var radiatorerna iskalla så de har inte triggats igång under natten heller trots att det varit ca 11 grader utomhus. Inomhus var det då ca 19 grader.

Kan någon förklara för mig på ett väldigt enkelt sätt, typ ”värmepanna för dummies”, hur jag ska tänka? Hur ska jag få värmepannan att gå igång när det är typ under 15 grader ute?
 
  • Thermia Eco 8 kontrollpanel visar inställningar för uppvärmning med temperaturer och val som HEAT STOP och SETBACK TEMP.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på Thermia Eco 8 värmepanna visar "RUM 24°C", "INGET BEHOV VÄRME" och "DRIFT AUTO" med navigeringsknappar nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärm på Thermia Eco 8-värmepump som visar en värmekurvinställning, med temperaturen inställd på 52 grader och ett diagram med temperaturkurva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har ju bara läst manualen men:

Dra upp "min temp" (lägsta temperatur på vattnet i elementslingan).
Dra upp "heat stop" (den utetemp som helt stoppar värmeproduktion)
Dra upp "Setback temp" (den RUM innetemperatur som gäller när "temperatursänkning" är aktiverad i kalendern.
Kolla kalendern så att den inte stoppar produktionen.
 
Redigerat:
Har du kollat så att cirkulation pumpen inte har fastnat. Kan hända när man stänger av panan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.