BirgitS BirgitS skrev:
På vilket sätt menar du att ett dokumenterat synligt fel gör det lättare att få igenom ett dolt fel jämfört med det synliga felet är odokumenterat?
Det gör jag inte, tvärtom...
 
K karlmb skrev:
Poängen är ju just att ett fel som är synligt men inte dokumenterat, inte väger lika tungt som ifall det är tydligt dokumenterat, ifall man hamnar i rätten långt senare ang ett dolt fel.
Är det från köparens eller säljarens synvinkel du skriver om nu?

Nyss skrev du om köparens besiktning, nu låter det som att du skriver om säljarens besiktning?


Det som är dokumenterat i en besiktning är synligt, kan aldrig bli "dolt fel", det kan däremot ge signaler till köparen att göra fördjupad undersökning, som i förlängningen kan göra svårare för köparen att få ut "dolt fel".
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
Jag menade att köparen inte kan veta när han skriver kontrakt, men en gissning går ju för sig, ifall säljaren tror att köparen och dennes utvalde besiktningsman, är kriminella.
Om det finns såna misstankar är det ju å andra sidan inte så troligt att säljaren vill ha någon affär öht, så det är svårt för en köpare att gissa sig till.
Eller?
Säljaren kan ju vara paranoid och tro att det finns bedragare överallt, men måste sälja ändå :D
Men även frånsett det så kan ju inte köparen veta något utan just bara vara rädd om sina ägodelar inkl. husets ytskikt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är det från köparens eller säljarens synvinkel du skriver om nu?

Nyss skrev du om köparens besiktning, nu låter det som att du skriver om säljarens besiktning?


Det som är dokumenterat i en besiktning är synligt, kan aldrig bli "dolt fel", det kan däremot ge signaler till köparen att göra fördjupad undersökning, som i förlängningen kan göra svårare för köparen att få ut "dolt fel".
Det är precis det jag säger.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Säljaren kan ju vara paranoid och tro att det finns bedragare överallt, men måste sälja ändå :D
Men även frånsett det så kan ju inte köparen veta något utan just bara vara rädd om sina ägodelar inkl. husets ytskikt.
?? Köparen vara rädd om sina ägodelar? Du menar säljaren?
Självklart kan han vara det. Men en besiktning är något som hen måste acceptera. Det finns olika sätt att säkra sina tillgångar, att vara närvarande när en köpare vill besikta ett hus är inte det enda sättet.
 
K karlmb skrev:
Det finns olika sätt att säkra sina tillgångar, att vara närvarande när en köpare vill besikta ett hus är inte det enda sättet
Varför öht ta risken att låta en främmande person (som propsat på att säljaren INTE får vara där) rumstera om i sitt eget hus?

Diskussionen är löjlig å bara ett sätt för dig att återigen försöka slingra dig ur ett initialt faktafel.
Faktafelet var att köparen hade krav på att få besiktiga huset utan säljarens närvaro, om inte faller affären enligt jordabalken
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är precis det jag säger.
Det där du skrev i inlägg 237 skiljer sig markant mot vad du skrivit tidigare,
K karlmb skrev:
Ok, det gör det kanske men då förbrukar ju köparen sin rätt till att få ersättning vid dolt fel, vilket väl är rätt dumt och inte något fall som är relevant i denna tråd?
Så, vad menar du?
Om köparen inte gör någon besiktning, förbrukar denne då rätten till att få ersättning för "dolt fel" eller kan det eventuellt bli svårare att få ersättning för "dolt fel?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det där du skrev i inlägg 237 skiljer sig markant mot vad du skrivit tidigare,


Så, vad menar du?
Om köparen inte gör någon besiktning, förbrukar denne då rätten till att få ersättning för "dolt fel" eller kan det eventuellt bli svårare att få ersättning för "dolt fel?
Otroligt hur denna skribent har lyckats trassla sig in i egna motsägelser på flera olika nivåer utan att själv inse det.

Har man nu en gång trampat i klaveret gör man det bäst i att stå helt stilla…
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K karlmb skrev:
?? Köparen vara rädd om sina ägodelar? Du menar säljaren?
Självklart kan han vara det. Men en besiktning är något som hen måste acceptera. Det finns olika sätt att säkra sina tillgångar, att vara närvarande när en köpare vill besikta ett hus är inte det enda sättet.
Tack, ja det var tänkt att det skulle stå säljaren.

Att vara närvarande är ett enkelt sätt att veta vad som händer och att försäkringen gäller om köparen skulle lämna den smala vägen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tack, ja det var tänkt att det skulle stå säljaren.

Att vara närvarande är ett enkelt sätt att veta vad som händer och att försäkringen gäller om köparen skulle lämna den smala vägen.
Försäkringen? Släpper du aldrig in hantverkare? Att släppa in besiktningsman är knappast otillåtet enligt någon försäkring, men jag kan ju fel förstås.
 
BirgitS
K karlmb skrev:
Försäkringen? Släpper du aldrig in hantverkare? Att släppa in besiktningsman är knappast otillåtet enligt någon försäkring, men jag kan ju fel förstås.
Det är inte otillåtet att släppa in folk men lämnar man folk i hemmet och själv går därifrån är det inte stöld om de tar saker.

När jag anlitar hantverkare har jag ett avtal med ett företag som jag vet finns och har funnits i ett antal år, har bra ekonomi, har en ansvarsförsäkring och inte har något otalt med kronofogden, skatteverket etc. Avtalet gör att det finns någon med en ansvarsförsäkring om någon av deras anställda orsakar skada eller tar något. När det gäller en presumtiv köpare har jag inga sådana säkerheter alls, ett uppvisat körkort är en dålig säkerhet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det där du skrev i inlägg 237 skiljer sig markant mot vad du skrivit tidigare,


Så, vad menar du?
Om köparen inte gör någon besiktning, förbrukar denne då rätten till att få ersättning för "dolt fel" eller kan det eventuellt bli svårare att få ersättning för "dolt fel?
Jag tyckte jag förklarat det på en massa sätt.
Om ingen besiktning görs så är det enkelt för en säljare att påstå "det syntes tydligt att det var fuktskador i källaren".
Å andra sidan, om en besiktning består av en massa förbehåll om riskkonstruktioner etc, tex om källare, så blir det svårare för en köpare som besiktigat (trots ok värden från fuktmätate etc) att driva sitt case om det till sist ändå visar sig att dräneringen låg på fel djup tex.
Ett solklart dolt fel som i juridikens värld kan förvandlas till något mindre allvarligt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte otillåtet att släppa in folk men lämnar man folk i hemmet och själv går därifrån är det inte stöld om de tar saker.

När jag anlitar hantverkare har jag ett avtal med ett företag som jag vet finns och har funnits i ett antal år, har bra ekonomi, har en ansvarsförsäkring och inte har något otalt med kronofogden, skatteverket etc. Avtalet gör att det finns någon med en ansvarsförsäkring om någon av deras anställda orsakar skada eller tar något. När det gäller en presumtiv köpare har jag inga sådana säkerheter alls, ett uppvisat körkort är en dålig säkerhet.
Det är stöld att ta något som inte är ditt.
Men detta håller kanske inte det norska trollet med om, höhö.
Du verkar lita mkt till försäkringar, jag har en mer pragmatisk syn på såna.
I fallet husaffär så har du betydligt mer koll på motparten än vid anlitande av en hantverkare.
 
K karlmb skrev:
Men detta håller kanske inte det norska trollet med om, höhö.
Festligt att fastän du ignorerar mig kan du ÄNDÅ ALDRIG låta bli att,likt ett litet barn på julafton, ”tjuvtitta” å se vad jag skriver. 🤣

Att komma med motargument i själva sakfrågan var tyvärr för mycket att hoppas på.

Att kalla andra skribenter för ”troll” vet jag heller inte vad du försöker uppnå med…
Personangrepp tar alltid vid när man går tom för sakliga argument, eller som i ditt fall, gått vilse i egna motsägelsefulla påståenden.
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte otillåtet att släppa in folk men lämnar man folk i hemmet och själv går därifrån är det inte stöld om de tar saker.
Jo, det är stöld.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.