Jag håller på och renoverar mig fram i huset. Nu verkar det som att man helt plötsligt behöver grunda nya gipsskivor innan man målar tak och vägg. Vad är poängen med det? Jag har tidigare målat med vanlig vägg/takfärg på gips. Det verkar ju funka bra.

Är det någon som kan förklara varför man grundar gips?
 
Varifrån har du fått att man måste grunda?
 
Billigare än att låta gipset suga in dyr väggfärg.

”Grunda” med vad du vill och har råd med.
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
Grundfärgen kostar ju ungefär lika mkt som vägg och takfärg. Totalt sett blir det ju dyrare eftersom det blir mer spill med flera olika burkar.
 
R
Takfärgen brukar vara billigast..
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Jag har bra erfarenhet av att grunda med julas takfärg, brukar kosta 100-200kr för 10l och har faktiskt täckt förvånansvärt bra med tanke på priset.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
En anledning är ju för att se om man spacklat och slipat ordentligt, det syns först när man målat gipsen tycker jag. Sen om färdigfärg eller nån billig rusta/jula etc färg är bäst får man avgöra själv.
 
D
Grunda med de billigaste och sämsta färgerna du kan hitta. Både gips- och putsvägg suger i sig många liter vid första strykningen. Sista gången jag målade ett av våra rum med gammal rå putsyta grundade jag med alla gamla ljusa färgslattar jag hade (och som var kompatibla med slutstrykningsfärgen).
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.