Jag är i stånd att byta min träpanel på huset. Önskar tips om en vettig spikpistol (och lämplig spik) för ändamålet. Kan tänka mig både tryckluft och el bara priset är rimligt. Jag behöver inga proffsgrejer utan är mer ute efter något som fungerar. Den kommer ju troligtvis bli liggande ett bra tag efter jag är klar.

Jag är inte intresserad av att hyra då panelbytet kommer ske successivt.
 
Snabba svaret är att det inte finns ...
Alla snickare jag känner handspikar fasad på grund av att det inte blir bra med pistol. För hårt inslagna, för löst inslagna märken mm...
 
  • Gilla
fredriksk och 1 till
  • Laddar…
Jag har en bra tryckluftsdriven pistol för 21º bandad spik. Jag har skjutit panel med den flera ggr och enda sättet att få det riktigt bra är att ställa pistolen så att den lämnar 5-8mm som får knackas in med hammare efter. Om jag inte gör det så får jag alltid ett mindre antal spik som går in för djupt och slår sönder panelen.
 
R
Självklart fungerar det med en spikpistol, man har en gummi/Plastnos som träs på huvudet så att panelen inte skadas..
Sedan ställer man in djupet så att spiken skutan någon mm utstickande så slår man till den lite lätt med hammaren så att den blir slät med panelerna..
Däremot så kan jag inte hjälpa dig med en billig picka då dom oftast inte är bra..
Men denna är blan dom billigare kvalitets pickorna..

https://www.proffsmagasinet.se/mask...uftspistoler/essve-fn-3490-spikpistol-1530012
 
  • Gilla
fredriksk
  • Laddar…
Jag kör en Senco SGT90i (gas/batteri).
Kom över den för 2000:- på blocket.
Både gas och batteri håller länge, gjorde en gavel på ca 75m² med 3st gaspatroner.
Man märker rätt fort när gasen börjar ta slut då spikarna inte kommer ända in. Enkel att justera slagdjup osv.
Senco SGT90i spikpistol i en röd förvaringslåda med batteri och gaspatroner synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.