Jag har ett antal led-spottar som en efter en har börjat flimra eller gå på väldigt låg fart (lyser en bråkdel av normalt). Jag har ett gäng som jag kan byta till, men den senaste av originalen som började bete sig illa hoppade igång igen när jag började dra ner den från taket. Det var väldigt tydligt att det berodde på någon form av glapp i närheten av (eller i) kontakten mellan drivare och Led (de är separata). Ser ut som någon sorts molex-kontakt?

LED-spotlight med vit ram, placerad på en träyta med en svart kabel lödad direkt på LED-enheten och en kontaktanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LED-spot med sladden delvis utdragen och visande kontakt där glapp misstänks. Träbord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en svart strömkabelanslutning som används för att driva LED-lampor, med märkning "All parts IP20" på en etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LED-spotlight med märket "a-collection" och specifikationer som 15.5V DC och 5.4W, där en lödd sladd syns direkt ansluten till enheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet någon om det är vanligt med glappiga kontakter av den här sorten? Sladden är lödd direkt på LEDen och nästa steg kanske vore att försöka mäta motstånd genom respektive ledare för att det om det varierar när jag börjar böja sladden och dra lite i kontakten för att försöka provocera fram glappet.. Lyssnar jag noga så hör jag små klick när jag gör så.

Närbild på en isärplockad LED-spot med lödd sladd, inkapslad metallcylinder och kylflänsar, lagd på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en LED-spotlight med kylflänsar och synliga lödningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känns fjantigt att hela altet slutar funka på grund av mekaniskt problem, om det nu är detta...

Tankar och tips?
 
Redigerat:
Sannolikt är det själva LED-chipet som är defekt och inte glapp i kontakter eller kablar.
När chipet är på väg att ge upp så kan det bli som du beskriver det, alltså flimrande ljus eller mycket svagt ljus.

Byte av hela armaturen är det som då gäller eller om du försöker leta upp ett passande LED-chip (350 mA/5,4 W) och löder fast. Kan finnas hos ex. Ebay/Amazon.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Toppen, tack för tipsen, jag har en gäng kvar som backup. När jag tog ner armaturen så hängde den ju kvar i sladden till drivaren och det som gjorde att jag trodde det borde på någon form av glapp var att när jag vinklade sladden lite så att det rörde sig fram och tillbaka i sladd och kontakt så skiftade ljuset mellan normalt och svagt. Men det kanske påverkade chippet på något vis...
 
Du kanske har uppnått drifttimmarna?
Alla led har en specad tid i l-värde.

T ex L80 50000h som anger när det börjar vara dags att byta. Hälften av ledarna lyser med 80% av styrkan efter 50000h i det exemplet.

Om alla uppvisar samma fenomen låter det nog som det börjar vara dags för byte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.