K Kane skrev:
Borde väl rimligen innebära djupare än 7 meter.
har du sett protokollet
en jetpump suger inte så högt
 
H HenrikHuslöse skrev:
Bra synpunkter. Det går att klara sig utan hydrofor om man har en elektronisk styrning som mäter tryck och flöde, men det är enklare med en hydropress. En hydrofor är större än en hydropress för samma användbara mängd vatten.

Det går förmodligen att återanvända den hydropress som TS har, men den är ju inte så stor för ett åretruntboende.

Sedan är det rätt mycket jobb att gräva till frostfritt. Det är lättare att lägga i en värmekabel, men det har nackdelen att den drar el.
jag har en sådan pump med den kostar 140tkr + moms
 
R returen skrev:
har du sett protokollet
Nej, vilket avser du?
 
Bra tips från alla, uppskattar det!

Borde kanske bygga ett 2-3 kvm isolerat förråd med frostvakt för att få plats med alla grejer och kanske med slänga in någon bra varmvattenberedare då den vi har idag hänger i badrummet och tar plats.

Hannuse,
Hur långt ner la du slangen 150 cm eller?
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Hur långt norr är du? Ju kallare det blir på vintern desto större risk för frysta rör. Kan du hyra en minigrävare kan det vara idé att lägga nya slangar så att du vet vilket djup de är på. Att gräva för hand är jobbigt. Försök också flytta in hydroforen i huset eller till ett pumphus då du behöver ha den varmt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
S Svante Svenson skrev:
Hur långt norr är du? Ju kallare det blir på vintern desto större risk för frysta rör. Kan du hyra en minigrävare kan det vara idé att lägga nya slangar så att du vet vilket djup de är på. Att gräva för hand är jobbigt. Försök också flytta in hydroforen i huset eller till ett pumphus då du behöver ha den varmt.
Är i Värmland, Mellan Kristinehamn och Karlstad. Ja precis funderar på att lägga nya slangar om man ändå ska gräva. Vet ej hur gamla de befintliga är.
 
R returen skrev:
jag har en sådan pump med den kostar 140tkr + moms
Du fick med en nolla för mycket, men poängen framgår. De är mycket dyrare än en vanlig tryckvakt.

https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...504-konstanttryckreglering-set-for-sqe-281267

Kinavarianter för några tusenlappar finns, men med tanke på hur dyrt det är att byta ut en förstörd pump så tycker jag att det är onödigt riskabelt.
 
  • Gilla
/nenne
  • Laddar…
F force2013 skrev:
Bra tips från alla, uppskattar det!

Borde kanske bygga ett 2-3 kvm isolerat förråd med frostvakt för att få plats med alla grejer och kanske med slänga in någon bra varmvattenberedare då den vi har idag hänger i badrummet och tar plats.

Hannuse,
Hur långt ner la du slangen 150 cm eller?
Jag har lagt slangen på 2,5m djup, men bor i norra Norrland.
Vi har ju riktigt kallt ibland, men oftast i kombination med mycket snö, och det isolerar bra.
Jag använder den här kartan, som även har en del mariginal.

Karta över Sverige med djupnivåer i meter för nedgrävning av slang, från Malmö (1,2m) i söder till Luleå (2,5m) i norr, markerade städer inkluderar Göteborg, Stockholm och Umeå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
force2013
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag har lagt slangen på 2,5m djup, men bor i norra Norrland.
Vi har ju riktigt kallt ibland, men oftast i kombination med mycket snö, och det isolerar bra.
Jag använder den här kartan, som även har en del mariginal.

[bild]
Djupet kan minskas med ordentligt med isolering ovanpå (inte runt) slangen. Det blir lite svårare att få in slangarna i brunnen ju djupare de är. Enkeladapter i alla ära, men 2,5 meter är långt ner 😀
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Du fick med en nolla för mycket, men poängen framgår. De är mycket dyrare än en vanlig tryckvakt.

[länk]

Kinavarianter för några tusenlappar finns, men med tanke på hur dyrt det är att byta ut en förstörd pump så tycker jag att det är onödigt riskabelt.
min grundfos kostar det
en vanlig enkel magna3 22tkr+moms
 
H HenrikHuslöse skrev:
Djupet kan minskas med ordentligt med isolering ovanpå (inte runt) slangen. Det blir lite svårare att få in slangarna i brunnen ju djupare de är. Enkeladapter i alla ära, men 2,5 meter är långt ner 😀
Japp, helt klart, jag hade dock så långt till brunnen.
Och slangen ”sneddar” ner, så den går betydligt djupare sista typ 15-20 metrarna.
Sedan kommer den in en knapp meter från botten på brunnen, som är 5 meter djup.
Jag vet inte varför man gjorde så, jag fick hjälp med detta.
Det funkar jättebra, men kan inte säga varför det blev just denna lösning.
Eftersom brunnen är så långt från huset, så hade jag inte heller en dränkpump som lösning.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
R returen skrev:
min grundfos kostar det
en vanlig enkel magna3 22tkr+moms
Det måste vara en stor och avancerad pump om den kommer upp i de pengarna.

Grundfos är ju inte billiga om man köper som privatperson. Det finns andra fabrikat att köpa, speciellt från utlandet, så att man klarar sig under 10tkr ink moms för själva pumpen.
 
Lyfter även in att en hydrofor kan fylla en annan funktion också, att agera ”buffert” vid kortare strömavbrott.
Vi har strömavbrott lite då och då, i regel mindre än två timmar.
Men skönt att ha lite vatten tillgängligt även då, för att koka kaffe, tvätta händerna, och kanske spola i toaletten efter ”tvåan”.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
På min stuga så byggde man en litet hus ovan på borrhålet med leca-block och styrenisolering där hydropressen med tryckströmbrytare fins - hålls över 0 grader med frostkyddselement av typ 'anslut' från jula - har bytt mekaniska dito med bimetallstyrning (läs ställd till ändläge för varmast möjligt) till elektronisk styrning då de med bimetall har en tendens att stå och ticka även när det är rätt varmt och kör inte fullt fast temperaturen går under 0 grader C... - slangen som är förlagt till huset är det värmekabel i ända upp i huset och genom trossbotten och sträckan mellan jord och trossbotten är slangen packad med isolering kring sig. Slangvärmaren är också idag elektronisk styrd med en sladdsensor som känner av utomhustemperaturen - dvs. värmen i värmekabeln slås av så fort det är plusgrader utomhus för att spara ström.

Erfarenhetsmässigt så går det åt ganska ordentligt med ström/värme även för det lilla uthuset när det är typ -16 grader C utomhus och innan jag förbättrade styrningen så fick jag en situation med en frysning trots styrenblockisolerade väggar och tak så var det gjutna bottenplattan och lecablocklagret längst ned som förde bort så mycket värme att jag fick en frysning - så nu finns det också en fläkt som kan cirkulera runt luften så att värmen från frostkyddet inte bara skiktar sig och samlas sig i toppen av utrymmet och är glad och nöjd med det fast föttera fryser...

Med andra ord bygger man en litet uthus för pump och hydrofor/hydropress så måste man tänka på isolering och hur värmen både skiktar sig och kan läcka ut tex. med bottenplattan fast man bara har tänkt sig att det skall hålla sig några få grader över 0 grader C om man skall överleva riktiga köldknäppar som pågår över en veckas i tid.

Bygger man det under trossbotten som du verkar ha plats med så kanske man inte behöver räkna med samma kalla temperatur vid köldknäppar som när det står fritt utomhus.

Tänker man sig frostfritt utan extra värmehjälp/frostskyddsvakt på blir det att schakta upp en större kulle där man bygger utrymmet längst under ungefär som en klassisk jordkällare eller så blir det att gräva djupt ned.
 
  • Gilla
force2013
  • Laddar…
F force2013 skrev:
Har köpt en stuga ute i skogen med grävd brunn
F force2013 skrev:
Brunnen är en djupborrad brunn
Nu får du bestämma dig.
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.