Hejsan allihoppa!

Har köpt en stuga ute i skogen med grävd brunn plus trekammarbrunn med infiltration.

Planen är att flytta in nu under juli månad och börja säkra upp stugan inför vintern då vi ska bo där permanent. Det jag är orolig för är att vattenlandningarna kommer att frysa under vintern. Stugan är byggd på plintar och ledningarna är ej isolerade under stugan. Avloppet har bra lutning så jag tror det kommer att klara sig bra. Dock så är jag hel vilsen hur jag ska göra med hydroforen och ledningar som finns under huset, jag har ingen aning om slangarna ligger på frostfritt djup eller om de bara ligger något bit under mark..

Brunnen är en djupborrad brunn som är ca 20 meter ifrån huset




Någon som har erfarenhet om detta och har möjlighet att ge bra tips om vad jag ska göra.
 
  • Hydrofor och vattenledningar under en stuga på plintar, omgivna av vedklabbar och stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänta inte. Fixa tidigt på hösten. Det fryser rätt vad det är. Fruset vatten är ett elände.

Pumpen måste stå isolerat. Ledningarna måste ha värmekabel i sig.

Alternativ sätter du en dränkbar pump i brunnen så är den naturligt frysskyddad.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
lossa pumpen och ta hem den eller töm den omsorgsfullt passa på att kontrollera förtrycket

öppna alla kranar inuti
töm toaletter
ta hem diskmaskinen
blås om möjligt slangarna
svårt med backventilen i brunnen dock
 
  • Gilla
Blueblue
  • Laddar…
Måste jag dra värmekabel hela vägen ifrån brunnen till huset och de slangar som är under i det öppna, hur gör jag om de är nedgrävda, måste jag ta upp dem isolera och sedan dra en värmeslinga runt dem?

Sedan funderar jag på en sån där dränkbar pump ersätter den hydroforen helt eller behöver jag både för att få bra tryck i kranen?
 
F force2013 skrev:
Måste jag dra värmekabel hela vägen ifrån brunnen till huset och de slangar som är under i det öppna, hur gör jag om de är nedgrävda, måste jag ta upp dem isolera och sedan dra en värmeslinga runt dem?

Sedan funderar jag på en sån där dränkbar pump ersätter den hydroforen helt eller behöver jag både för att få bra tryck i kranen?
Värmekabeln läggs i vattnet i rören. Tätas med en speciell rörkoppling. Bara att skjuta in kabeln.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Installera en sänkpump i brunnen, gräv sedan ner ledningen från brunn till hus på frostfritt djup. Bygg en isolerad trumma, kanske med värmekabel för säkerhets skull, där du drar in vattenledningen från där den kommer upp ur marken och in i huset.
Hydrofor kommer du behöva köpa en ny, eftersom det du nu har är en hydropress, pump och trycktank som sitter ihop. En hydrofor är ett separat tryckkärl. Hydroforen ska stå i ett frostfritt utrymme, ihop med tryckströmbrytaren som styr av/på för pumpen. Lämpligtvis låter du varmvattenberedaren bo i samma utrymme.
Det är en del jobb, men det är lika bra att göra det redigt direkt.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
F force2013 skrev:
Måste jag dra värmekabel hela vägen ifrån brunnen till huset och de slangar som är under i det öppna, hur gör jag om de är nedgrävda, måste jag ta upp dem isolera och sedan dra en värmeslinga runt dem?

Sedan funderar jag på en sån där dränkbar pump ersätter den hydroforen helt eller behöver jag både för att få bra tryck i kranen?
tömmer du rören så behöver du inte det vilket de flesta gör
 
till en dränkpump behöver du hydrofor, är inte brunnen djupare an 7m så byt inte det är inte lönsamt
 
R returen skrev:
tömmer du rören så behöver du inte det vilket de flesta gör
Hur tänkte du att TS ska få vatten om man tömmer rören? Det är ju tydligen tänkt som ett permanentboende.
 
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Hur tänkte du att TS ska få vatten om man tömmer rören? Det är ju tydligen tänkt som ett permanentboende.
är det?
Då ter man in pumpem och sätter värmekabel i rörern och rörisolering utanpå
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Installera en sänkpump i brunnen, gräv sedan ner ledningen från brunn till hus på frostfritt djup. Bygg en isolerad trumma, kanske med värmekabel för säkerhets skull, där du drar in vattenledningen från där den kommer upp ur marken och in i huset.
Hydrofor kommer du behöva köpa en ny, eftersom det du nu har är en hydropress, pump och trycktank som sitter ihop. En hydrofor är ett separat tryckkärl. Hydroforen ska stå i ett frostfritt utrymme, ihop med tryckströmbrytaren som styr av/på för pumpen. Lämpligtvis låter du varmvattenberedaren bo i samma utrymme.
Det är en del jobb, men det är lika bra att göra det redigt direkt.
Bra synpunkter. Det går att klara sig utan hydrofor om man har en elektronisk styrning som mäter tryck och flöde, men det är enklare med en hydropress. En hydrofor är större än en hydropress för samma användbara mängd vatten.

Det går förmodligen att återanvända den hydropress som TS har, men den är ju inte så stor för ett åretruntboende.

Sedan är det rätt mycket jobb att gräva till frostfritt. Det är lättare att lägga i en värmekabel, men det har nackdelen att den drar el.
 
R returen skrev:
är det?
F force2013 skrev:
Planen är att flytta in nu under juli månad och börja säkra upp stugan inför vintern då vi ska bo där permanent.
 
R returen skrev:
till en dränkpump behöver du hydrofor, är inte brunnen djupare an 7m så byt inte det är inte lönsamt
F force2013 skrev:
Brunnen är en djupborrad brunn som är ca 20 meter ifrån huset
Borde väl rimligen innebära djupare än 7 meter.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Installera en sänkpump i brunnen, gräv sedan ner ledningen från brunn till hus på frostfritt djup. Bygg en isolerad trumma, kanske med värmekabel för säkerhets skull, där du drar in vattenledningen från där den kommer upp ur marken och in i huset.
Hydrofor kommer du behöva köpa en ny, eftersom det du nu har är en hydropress, pump och trycktank som sitter ihop. En hydrofor är ett separat tryckkärl. Hydroforen ska stå i ett frostfritt utrymme, ihop med tryckströmbrytaren som styr av/på för pumpen. Lämpligtvis låter du varmvattenberedaren bo i samma utrymme.
Det är en del jobb, men det är lika bra att göra det redigt direkt.
Håller med.
Jag hade exakt samma situation, förutom att min brunn var ca 100 meter bort.
Såg till att slangen hamnade på frostfritt djup, för att slippa värmekabel.
Det har fungerat jättebra, det blir ett ”islock” på toppen i brunnen på vintern, men fryser inte så mycket att det påverkar vattentillförseln.
Sedan har jag hydrofor, vattenpump, varmvattenberedare och tryckströmbrytare i ett och samma isolerade utrymme, som har ett frostvaktselement.
Jag har ingen pump i brunnen, bara en backventil.
Skulle tro att du behöver isolera ledningen precis där den kommer upp ur marken, men även markisolera rejält, så blir du inte beroende av värmekabel.
Ett alternativ kan vara att bygga ett litet pumphus utanför huset, för enklare åtkomst av prylarna, allting behöver ju underhåll vid något tillfälle.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Du har ju gott om plats under huset.
Bygg ett pumphus med 1-2 lager Leca som grund, därefter 200 mm tjocka väggar som isoleras med stenull. Plank på utsidan och osb på insidan. Frostvakt som håller 5 grader.

Vatterören skulle jag bygga trumma till. Fylla med isolering och värmekabel. Se till att värmekabel går upp i trossbotten.
 
  • Gilla
force2013
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.