GK100 GK100 skrev:
Ja är du ovan är det inget du ska ge dig in på annars hade det varit enkelt att fixa temporärt i väntan på renoveringen. Och det är inte tennlod här utan äldre fosforkopparlod utan silver därav läckan. Så gasvets ska till och drygt 700 grader då hade du lätt kunbat bota på lite där.

Du får kanske välja en lite yvigare yttre omkoppling med lämpliga kopplingar och komma förbi delen på din bild.
Är det hårdlödning du menar? Det är nog inget en amatör bör ge sig på tycker jag.
Fosfatkopparlod som du skriver om, innehåller det inget tenn?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Är det hårdlödning du menar? Det är nog inget en amatör bör ge sig på tycker jag.
Fosfatkopparlod som du skriver om, innehåller det inget tenn?
Ja det är hårdlödning och som konstaterat inget för TS här då. Fosforkopparlodet innehåller inget tenn däremot i nutid en andel silver typiskt för VVS typen 2% eller 5%..Så en analys av det enligt DIN kan tex vara Ag 2% P 6,5% Cu 91,5%. Fosforn bryter kopparoxiderna bra så man slipper flussmedel normalt sett.

Lodtypen med lite mer silver används ju även i för oss mer närliggande sammanhang som förbindning av skenor i ställverk för de allra mest extrema kravställningarna på såna delar. Kanske har du exempel från de grövre kablarnas värld också?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I grovkabelsammanhang (>50 kV) känner jag inte till lödningar på ledare, det förekom dock förr. Man använder svetsning eller skruv eller crimp. Man kan tom svetsa Cu mot Al-ledare.
En speciell lödteknik (sveplödning, wipe soldering) används idag för att förbinda blymantlar med varandra i skarven, eller med metallhöljen i undervattensskarvar.
 
Ska heta smetlödning.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ja det är hårdlödning och som konstaterat inget för TS här då. Fosforkopparlodet innehåller inget tenn däremot i nutid en andel silver typiskt för VVS typen 2% eller 5%..Så en analys av det enligt DIN kan tex vara Ag 2% P 6,5% Cu 91,5%. Fosforn bryter kopparoxiderna bra så man slipper flussmedel normalt sett.

Lodtypen med lite mer silver används ju även i för oss mer närliggande sammanhang som förbindning av skenor i ställverk för de allra mest extrema kravställningarna på såna delar. Kanske har du exempel från de grövre kablarnas värld också?
Tack för tips, får bli att kapa röret tidigare och köra på klämring och pex fram till handfaten (dom sitter bara 2dm efter läckan) som jag övervägde innan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.