Ska lägga ett papptak med enbart 1,5-2 graders lutning. Har självfallet från början tänkt att lägga 23 mm råspont till men kom sedan att fundera på 18 mm takplywood.

Har fått för mig att plywooden skulle vara mer formstabil och röra sig mindre med vädret än råsponten? Är jag rätt ute där eller inte? Med så här låg lutning vill man ju ha så lite buktningar etc. i materialet som möjligt.

(Halvcentimetern man räddar in på lägre takkonstruktion är inte dumt heller för att öka vinkeln lite till om än marginellt).
 
Rickard.
Jag har knappt sett takplywood men det påstås ju att 18mm med spont är godkänt men om det är bättre kan jag inte svara på.
Det absolut bästa sättet att undvika svackor och svikt är dock att gå ner på CC mått, ett tak med cc60 blir oändligt mycket stummare även med den vanligare och billigare 20mm tjocka råsponten.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tanken i detta projekt är cc30 så där är det lugnt. Därav tanken på vilket material av plywood och råspont som rör sig minst.
 
Rickard.
Oj det var väldigt tätt, med 30cc är egentligen alla nämda alternativ redan överkurs.
Råspont rör sig egentligen bara "mycket" en gång och det är att det torkar över första året men korrekt monterat så gör det ingen skada och efter det tror jag skillnaden är försumbar. Tror du på plywood och vill betala för det så kör på det det kommer fungera finfint och bli stumt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.