(Utbrutet från denna tråd)

Jag ska välja ventilationsgaller/don för fasaden och försöker förstå hur jag ska välja och dimensionera detta för uteluft och avluft.

Det beräknade luftflödet som huset behöver är ca 56l/s och aggregatet har 160mm röranslutningar. Aggregatet är ett Heru 160 med specen "150l/s vid 200Pa".

Nedan är tryckfalldiagram för två olika ytterväggsgaller / don.

Alternativ 1
Diagram över tryckfall i Pascal (Pa) och ljudnivå i decibel (dB(A)) i relation till luftflöde i liter per sekund (l/s) och kubikmeter per timme (m³/h) för olika ventilationsdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ 2
Diagram som visar totala tryckfallet i Pascal (Pa) i förhållande till luftflödet i liter per sekund (l/s) och kubikmeter per timme (m³/h) för olika ventilationsgaller (100, 125, 160, 200, 250).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågor...
1. Förutsatt att jag väljer 160mm-versionerna av respektive don, blir tryckfallet då ca 80 för alt. 1 och 7 för alt. 2 vid 56l/s.

2. Vad innebär det i praktiken att ha ett tryckfall på 80? Jobbigt för aggregatet? Hög ljudnivå? (den andra y-axeln indikerar ungefär 50dB).

3. 125mm-versionen av alt 2 har ett tryckfall på 17 för 56l/s. I diagrammet står det "rekommenderat arbetsområde". Är det alltså sämre för mig att gå upp på 160mm om jag tar alternativ 2 (då jag hamnar under det rekommenderade arbetsområdet/tryckfallet).

4. Om jag går ner från aggregatets 160mm till 125mm precis innan avluft respektive uteluft. Ska jag då räkna med tryckfall 17 vid 56l/s eller påverkar minskningen av rördiameter från 160mm->125mm mer utöver detta?

5. Min bästa gissning utan att ha svaren på ovanstående är att 125mm av alternativ 2 är bäst lämpad för mitt behov och att då gå ner från 160 till 125mm strax innan dessa don. Låter det rimligt?
 
Har aldrig varit med om att inkludera tryckfall på avluft och friskluft i en ventilationsanläggning. Brukar normalt bestå av galler som silar bort möss o fåglar med en dimension som passar resp. Kanal
 
H Håbbe01 skrev:
Har aldrig varit med om att inkludera tryckfall på avluft och friskluft i en ventilationsanläggning. Brukar normalt bestå av galler som silar bort möss o fåglar med en dimension som passar resp. Kanal
Tack för inspelet. Så du tror inte det är något problem med alternativ 1 trots att diagrammet ser ut som det gör?

Alternativ 1 är ett sånt här (främst tänkt för självdrag och inte FTX enligt beskrivningen):
https://shop.abcvent.se/abc-gc

Ventilationsfirman som hjälper mig har sagt att de använder just ABC-GC mycket för FTX så kanske är det bara jag som inte förstår diagrammet eller konsekvensen av tryckfallet. De sitter placerade nära vårt sovrumsfönster så vill ju inte att de ska vina och ha sig om det finns alternativ.
 
Sitter det nära fönster så är det ljuddämpare innan som skall dit
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Tack för inspelet. Så du tror inte det är något problem med alternativ 1 trots att diagrammet ser ut som det gör?

Alternativ 1 är ett sånt här (främst tänkt för självdrag och inte FTX enligt beskrivningen):
[länk]

Ventilationsfirman som hjälper mig har sagt att de använder just ABC-GC mycket för FTX så kanske är det bara jag som inte förstår diagrammet eller konsekvensen av tryckfallet. De sitter placerade nära vårt sovrumsfönster så vill ju inte att de ska vina och ha sig om det finns alternativ.
Du verkar förstått diagrammen bra och håll dig till ditt alternativ 2 där alla parametrarna ligger rimligt till som sig bör för respektive storlek och rätt använt. Onödiga tryckfall som detta ska man givetvis undvika och det gör du om du dimensionerar som tänkt.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Ok, det var en dåligt alternativ du fått så förstår din oro. Nej detta skall det vara [länk]
Tack för tipset! Utseendemässigt passar det bättre med ett platt galler just där de sitter så ska nog ändå försöka få till en sådan lösning (fast med lämpligt flöde).
 
H Håbbe01 skrev:
Sitter det nära fönster så är det ljuddämpare innan som skall dit
Det kommer det vara. 👍
 
GK100 GK100 skrev:
Du verkar förstått diagrammen bra och håll dig till ditt alternativ 2 där alla parametrarna ligger rimligt till som sig bör för respektive storlek och rätt använt. Onödiga tryckfall som detta ska man givetvis undvika och det gör du om du dimensionerar som tänkt.
Stort tack. 🙏 Om det inte kommer till några andra kloka tankar i denna tråd lutar det då åt avsmalning 160->125 och sedan ABC-YG/GL med 125mm anslutning.

https://www.abcvent.se/wp-content/uploads/2019/04/YGGL.pdf
 
P Peter321 skrev:
Stort tack. 🙏 Om det inte kommer till några andra kloka tankar i denna tråd lutar det då åt avsmalning 160->125 och sedan ABC-YG/GL med 125mm anslutning.

[länk]
Om du kan fortsätt med 160 på donet så minskar utgående lufthastigheten plus ljudet
 
H Håbbe01 skrev:
Om du kan fortsätt med 160 på donet så minskar utgående lufthastigheten plus ljudet
Ja det känns ju som det bästa alternativet men på grund av hur väggen/fasaden är uppbyggd och där de sitter tror jag det kan bli för trångt att få plats med dem (de behöver 295x295 på utsidan).

Entreprenören skulle ha provat idag men tyvärr fanns inte ABC-YG/GL i lager så får se när det kan bli gjort.
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.