min funkade direkt, och funkar felfritt, även fast det är en bit ut till elskåpet vid vägen och appen säger "svag wifi signal" så får jag datan utan problem, är kul att se värdena, synd bara man inte kan få se balansen mellan faserna, men tre månader gratis så var värd att prova
Efter att ha kontaktat Eons support så fick ja först höra av en lite förvånad kille på supporten att
hans liste över felkoder inte hade med min Felkod: 100 utan bara täckte 101-120.
Han bad att få återkomma och ringde ganska fort upp och hade pratat med en av utvecklarna bakom appen.
Denne hade heller aldrig stött på felkod: 100..
Spännande
Ja fick ett mail med lite instruktioner på att testa att avinstallera appen och installera den igen, o följa
installationstegen en gång till. Gjorde detta.. felkod 100 återigen.
O rapporterade via appen så att ja fick ett ärende ID som jag mailade tillsammans med
skärmbild på min felkod.
I morse fick jag svar att de bad mig återkomma med MAC adressen på min dongel alternativt ta ett foto på den. Vilket jag gjorde omgående (hade en bild på den i mobilen med rätt info)
Tänkte själv att de kunde kanske va kass täckning för routern så beställde förlängingskabel och kontaktdon från Kjell & Co för upphämtning. Åkte till butiken vid 11 tiden o killen gick in på lagret för att hämta mi n beställning. Precis då får ja mail från Eon som konstatera att min ELNA dongel förmodligen är trasig. Att de skulle genast skicka ut en ny till mig.
Vilken tajming, bad killen omursäkt på Kjell&Co o förklara att ja ville avbryta mitt köp.
Tilläggs till historien är att jag beställde Elna tjänsten i fredags då ja blev el kund hos EON då.
Så ja har använts min pappas aldrig inkopplade ELNA.
Så när ja kom hem på lunchen så hade min jag beställde i fredags kommit med posten.
Kopplade in den och smack! Den funkade direkt!!
Så verkar som att felkod 100 = defekt enhet.
Om någon precis som mig hittar den här tråden i framtiden och har just fått felkod 100
hans liste över felkoder inte hade med min Felkod: 100 utan bara täckte 101-120.
Han bad att få återkomma och ringde ganska fort upp och hade pratat med en av utvecklarna bakom appen.
Denne hade heller aldrig stött på felkod: 100..
Spännande
Ja fick ett mail med lite instruktioner på att testa att avinstallera appen och installera den igen, o följa
installationstegen en gång till. Gjorde detta.. felkod 100 återigen.
O rapporterade via appen så att ja fick ett ärende ID som jag mailade tillsammans med
skärmbild på min felkod.
I morse fick jag svar att de bad mig återkomma med MAC adressen på min dongel alternativt ta ett foto på den. Vilket jag gjorde omgående (hade en bild på den i mobilen med rätt info)
Tänkte själv att de kunde kanske va kass täckning för routern så beställde förlängingskabel och kontaktdon från Kjell & Co för upphämtning. Åkte till butiken vid 11 tiden o killen gick in på lagret för att hämta mi n beställning. Precis då får ja mail från Eon som konstatera att min ELNA dongel förmodligen är trasig. Att de skulle genast skicka ut en ny till mig.
Vilken tajming, bad killen omursäkt på Kjell&Co o förklara att ja ville avbryta mitt köp.
Tilläggs till historien är att jag beställde Elna tjänsten i fredags då ja blev el kund hos EON då.
Så ja har använts min pappas aldrig inkopplade ELNA.
Så när ja kom hem på lunchen så hade min jag beställde i fredags kommit med posten.
Kopplade in den och smack! Den funkade direkt!!
Så verkar som att felkod 100 = defekt enhet.
Om någon precis som mig hittar den här tråden i framtiden och har just fått felkod 100
Installerade Elna förra veckan men wifi var för svag så den tappade signalen. Flyttade den igår till en plats där det finns wifii men den vill inte hittas när vi skall återansluta den. Den lyser med en konstant blå diod som släcks typ en gån var 30:e sekund. I appen (android) så komme det upp en länk "klicka här om elna lyser med fast sken, men den länken funkar inte.
Någon som har ett tips?
Någon som har ett tips?
Jag måste nästan säga, ring Eon. De va väldigt snabba och trevliga i mitt ärende ovan.
De kanske har något bra tips! De hade en speciell Elna support så tog bara någon min så kom ja fram.
Starta chattbotten på eons hemsida o skriv Elna problem så får du upp numret direkt.
Just nu säger de 0 min väntetid t ex.
De kanske har något bra tips! De hade en speciell Elna support så tog bara någon min så kom ja fram.
Starta chattbotten på eons hemsida o skriv Elna problem så får du upp numret direkt.
Just nu säger de 0 min väntetid t ex.
Pratade med Eon och de kunde inte säga så mycket mer i det läget än att jag skulle göra det som jag redan hade gjort.
Jag har köpt denna kabeln för att flytta på dosan, är kanske fel typ?
Jag har köpt denna kabeln för att flytta på dosan, är kanske fel typ?
InLine 18837 modulär förlängning, RJ12 kontakt/uttag, 10 m
Att köra den typen av signaler 10 m låter tveksamt, personligen hoppas jag kunna flytta min dosa 3 m men även det ser jag som en chansning.
Det finns signalförstärkare, men de funkar nog bäst om de får spänningsförsörjning inne i mätarskåpet.
Det finns signalförstärkare, men de funkar nog bäst om de får spänningsförsörjning inne i mätarskåpet.
Låter som att jag får förstärka signalen inne i huset istället för att flytta Elna.A alfista skrev:
Min dog efter ett stömavbrott, de va ett större strömavbrott där strömmen gick 5-6ggr i helaG gluecifer skrev:
området där vi bor.Så den palla inte med av o på ett par gånger. Fair enough!
Men ja fick världens bästa tips av Elna supporten..
Stäng av Elna´n innan strömabrott!
Ja de är ju de bästa med strömavbrott att man vet när de kommer....
De andra som irritera mig var att alla data som Elna samlar in till appen sparas i själva Dongeln. Så den nya ja fick hem som funkar finfint fick ju börja om o lära sig huset från noll igen.
Min tredje har gått sönder nu. De tål inte strömavbrott vare sig det är jag själv som slår av huvudbrytaren eller avbrott i nätet.
Eon kommer byta elmätaren nu som nästa steg. Den är visserligen bytt för max ett år sedan..
Eon kommer byta elmätaren nu som nästa steg. Den är visserligen bytt för max ett år sedan..
Liknande trådar
-
EON höjer elnätsavgifterna IGEN
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Ny elmätare. Värt att använda Eon Elna?
El -
Eon - kan elnätsägaren ta vilket pris de vill....?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Elnätabonnemang - EON
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Eon elnätavgift höjs
Elavtal, elpriser & elförbrukning