Hejsan!
Har tänkt montera en ytterdörr på garaget och hamnar endast 2-3 meter från grannens garage och behöver därmed brandklassa den ytterdörren. Jag hade från början tänkt köpa en vid ytterdörr från byggmax för typ 2995:- eller nåt liknande. Därför skrev jag till byggmax och frågade om deras dörrar uppfyller kraven EI30....
Men tydligen så är INGA av deras dörrar brandklassade ?
EI30 borde väl inte vara så svårt att få uppfyllt på en rejäl vanlig ytterdörr ? Eller har jag fel ?
Vart får jag tag på en billig ytterdörr som klarar kraven EI30 till mitt garage ?

Annars får jag bygga en egen dörr med träpanel + isolering + dubbelgips ... så är det uppfyllt å klart ;)

Tacksam för tips
/V
 
Ska det vara med eller utan glas?
Det är riktigt dyrt med pyrostopglas. det är glas som ser ut som vanligt men ändå brandklassat.
Alternativet är glas med metalltrådar i ett rutmönster. det är mycket billigare.
Svedoor borde kunna få fram en branddörr. eller köp en ståldörr?
Att bygga en egen är tyvärr inte så lätt, det ska vara brandtätat mellan dörren och karmen också. på innerdörrar löser man det med en massa som expanderar av värme.
den läggs in i dörrbladet uppe och nere samt i karmsidorna.
 
styrman1 skrev:
Ska det vara med eller utan glas?
Det är riktigt dyrt med pyrostopglas. det är glas som ser ut som vanligt men ändå brandklassat.
Alternativet är glas med metalltrådar i ett rutmönster. det är mycket billigare.
Svedoor borde kunna få fram en branddörr. eller köp en ståldörr?
Att bygga en egen är tyvärr inte så lätt, det ska vara brandtätat mellan dörren och karmen också. på innerdörrar löser man det med en massa som expanderar av värme.
den läggs in i dörrbladet uppe och nere samt i karmsidorna.
Det bör vara enklast möjliga dörr till förrådet... utan glas. En ståldörr är ju iofs. inte så snyggt, men en sådan kanske går att klä och måla med någe trämaterial på utsidan ;) Har sett att det säljs ståldörrar begagnat på blocket osv..
Men det måste ju vara relativt vanligt att montera en dörr till typ garaget som är närmare än 4m från grannens garage eller ens egna hus.

/V
 
även ståldörren måste vara vara brandklassad dock.
Dörren till garaget måste inte vara brandklassad. det är huset som ska vara brandklassat mot garaget.
Min garageport och gångdörr är inte klassade men fönstret på huset som är närmare än 4 meter fick jag brandklassa. alternativt både 5.5 meters porten och gångdörren.
Om du målar dörren vit så ser det ju inte så illa ut även fast det är en ståldörr?
 
Om du kollar annonser så är B30 den gamla beteckningen innan de kallades EI30
same shit, different name!
 
  • Gilla
JanEW
  • Laddar…
styrman1 skrev:
även ståldörren måste vara vara brandklassad dock.
Dörren till garaget måste inte vara brandklassad. det är huset som ska vara brandklassat mot garaget.
Min garageport och gångdörr är inte klassade men fönstret på huset som är närmare än 4 meter fick jag brandklassa. alternativt både 5.5 meters porten och gångdörren.
Om du målar dörren vit så ser det ju inte så illa ut även fast det är en ståldörr?
Du menar att det räcker att brandklassa den ena byggnaden ? Men om det är 2 garage som står 1m på var sin sida om tomtgränsen och grannen har byggt sitt garage i lättbetong + puts utan fönster å dörrar... (Det borde ju klassas som EI30)
Våra garage står med långsidorna 2m från varandra, men jag hade tänkt sätta en gångdörr på baksidan/kortsidan 1,2m in på mitt garage, alltså hamnar den inom 4m från grannens garage...

Men men... jag får kanske söka annonser på blocket tills jag hittar en lämplig dörr... hade dock varit skönt att slippa.

/V
 
Det blir EI30 för dig tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.